Nieuws

Verhoogde NOx-uitstoot bij wagens VW-groep na de recall

11 april 2017
dieselgate

11 april 2017
Wij onderwierpen drie teruggeroepen wagens van de VW-groep aan een test. Alle drie hadden ze na de software-update een significant hogere NOx-uitstoot dan op het gelijkvormigheidsattest staat. Dit bevestigt de noodzaak van onze campagne #Dieselgate #Demandjustice, en van onze juridische acties tegen de VW-groep.

Het is ondertussen meer dan anderhalf jaar geleden sinds het Dieselgate-schandaal in alle hevigheid losbrak en de Volkswagen-groep beloofde de sjoemelsoftware uit hun auto’s te verwijderen. Maar tot op vandaag heeft de VW-groep geen enkele duidelijkheid kunnen geven over hoe de “sjoemelsoftware” er precies uitzag, wat we moeten begrijpen onder “software-update”, en wat nu eigenlijk de impact hiervan is op de wagen.

Onze test van drie teruggeroepen VW-wagens

Om die reden hebben wij, samen met onze Italiaanse collega’s, ondertussen drie teruggeroepen wagens van de VW-groep laten testen vóór en ná de software-update. En dit voor een wagen van elk motortype betrokken in het Dieselgate-schandaal:

  • een Audi Q5 TDI 2.0 110kW;
  • een Volkswagen Polo TDI 1.2 55kW;
  • een Volkswagen Golf TDI 1.6 77kW.

NOx-uitstoot pak hoger dan op gelijkvormigheidsattest staat

Wat blijkt? In alle drie de gevallen stelden we na de software-update bij de officiële homologatie-test (NEDC) een significante stijging van de NOx-uitstoot vast:

  • +13,2 % voor de Audi Q5;
  • +6,2% voor de VW Polo;
  • +23,2% voor de VW Golf. 

Nochtans garandeert de VW-groep dat na de update de "relevante voertuiggegevens voor de typegoedkeuring onverminderd blijven gelden". En laat de exacte NOx-uitstoot (in g/km) nu net één van die relevante gegevens zijn die op het gelijkvormigheidsattest van de wagens staat! Consumenten krijgen met andere woorden ook na de interventie niet de wagen terug waar ze voor getekend hadden…

Bovendien hebben wij op basis van de verschillende testresultaten een schatting gemaakt van wat de NOx-uitstoot zou zijn geweest (in NEDC) mocht er geen sjoemelsoftware zijn geïnstalleerd. De verkregen waarden liggen een pak boven de Euro 5 norm, en zelfs boven Euro 4. Zonder het gebruik van de sjoemelsoftware zouden de wagens dus nooit zijn geslaagd voor de NEDC-test voor Euro 5 (de officiële homologatietest).

Campagne #Dieselgate #Demandjustice én juridische strijd gaan voort!

Hiermee is ook de blijvende noodzaak aangetoond van de groepsvordering en van de individuele procedures die wij hebben opgestart tegen de VW-groep. Onze campagne #Dieselgate #Demandjustice zetten wij uiteraard ook verder!

Het Europees Parlement koos vorige week alvast de kant van de consument. De Europese volksvertegenwoordigers verklaarden dat alle consumenten getroffen door het Dieselgate-schandaal moeten worden gecompenseerd, en bevestigden dat een loutere terugroepactie hiervoor niet voldoende is.

Ongeveer 11 000 consumenten toonden reeds interesse om deel te nemen aan onze juridische acties tegen de VW-groep. En deelnemen kan nog steeds! Want Belgische consumenten moeten, net als de Amerikaanse gedupeerden, door de Volkswagen-groep worden gecompenseerd. Dat is gerechtigheid!

Deelnemen aan de juridische acties