Nieuws

Ook sjoemelsoftware gebruikt bij Renault, Fiat-Chrysler en PSA Peugeot Citroën?

03 mei 2017
Ook sjoemelsoftware gebruikt bij Renault, Fiat-Chrysler en PSA Peugeot Citroën?

03 mei 2017
De voorbije maanden werden Renault en Fiat al genoemd in zaken rond vermeende uitstootfraude met NOx. Vorige week was het dan de beurt aan PSA Peugeot Citroën. Wij willen duidelijke antwoorden van de drie autoconstructeurs. Als wordt vastgesteld dat ze sjoemelsoftware gebruikten, moeten de Belgische gedupeerden een compensatie krijgen.

De voorbije weken bereikten ons opnieuw verontrustende berichten over autoconstructeurs die zouden hebben gesjoemeld met NOx-uitstootwaarden. In Frankrijk werden ondertussen onderzoeken opgestart tegen Renault, Fiat-Chrysler en PSA Peugeot Citroën. Volgens de Franse antifraudedienst zouden de drie autobouwers gesjoemeld hebben met de uitstoottesten van hun dieselwagens.

Werkelijke uitstoot vele malen hoger

Zo zou Renault al meer dan 25 jaar “frauduleuze strategieën” gebruiken om de uitstoottesten voor dieselmotoren te misleiden. Ook bij Fiat-Chrysler zou verdachte sjoemelsoftware zijn geïnstalleerd. De (voorlopig?) laatste in de rij is PSA Peugeot Citroën. Ook tegen hen heeft het Franse parket een onderzoek opgestart.

Wij willen duidelijke antwoorden

Dit zou betekenen dat ook Renault, Fiat-Chrysler en PSA Peugeot Citroën op grote schaal consumenten hebben misleid. Wij hebben de drie autoconstructeurs daarom formeel aangeschreven met de uitdrukkelijke vraag onmiddellijk klaarheid te scheppen.

Wij willen weten om hoeveel wagens het gaat in België en om welke modellen, en natuurlijk hoeveel de werkelijke uitstoot verschilt met wat werd beloofd. Is er inderdaad sprake van het gebruik van sjoemelsoftware, dan moeten de Belgische consumenten aanspraak kunnen maken op een schadevergoeding.

In het antwoord dat we reeds van Renault mochten ontvangen, ontkent de autobouwer de aantijgingen en weigert het iedere commentaar bij het Franse onderzoek. Wij kijken dan ook uit naar de conclusies van het gerecht in Frankrijk en zullen niet nalaten op basis daarvan in België de nodige stappen te zetten.

#Dieselgate #Demandjustice blijft actueel

De nieuwe dossiers tonen dat onze campagne #Dieselgate #Demandjustice brandend actueel en broodnodig blijft. Wij blijven dan ook ijveren voor gerechtigheid voor de vele gedupeerden van uitstootschandalen. Ook het Europees Parlement liet er begin april geen twijfel over bestaan: alle consumenten getroffen door emissie-schandalen moeten worden gecompenseerd.


Afdrukken Versturen via e-mail