Nieuws

Nieuwe testronde voor de Green NCAP

24 oktober 2019

24 oktober 2019
Voor steeds meer mensen is de milieu-impact van een wagen een doorslaggevend criterium. Wij hebben daarom enkele maanden geleden Green NCAP gelanceerd: met één score weet je meteen hoe milieuvriendelijk een bepaalde wagen is. Vandaag zijn we al aan de derde testronde toe met nieuwe resultaten.

Voor wie de milieu-impact van een wagen een doorslaggevend criterium is, is er nu Green NCAP: één score maakt in een oogopslag duidelijk hoe milieuvriendelijk een bepaalde wagen is. Dat berekenen we op basis van de CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies zoals NOx, zowel in het labo als op de baan. In een latere fase zullen we ook de productie van de brandstof en van de wagen zelf opnemen in de berekening. 

Wij zijn bijzonder trots om samen met organisaties zoals Touring en EuroNCAP aan de wieg te staan van deze “groene score”. Die maakt de markt een stuk transparanter en objectiever voor de consument, en moedigt hopelijk ecologische(re) keuzes aan.

Al 20 auto's getest

Het is inmiddels de derde keer dat een reeks resultaten van Green NCAP wordt voorgesteld. In het totaal zijn deze resultaten er nu voor 20 wagens: komen de claims van de autobouwers overeen met de prestaties van de wagens in de echte wereld?

In de vorige testronde kreeg Nissan Leaf, een elektrische wagen, de maximumscore van vijf sterren. Drie wagens kwamen sterrenloos uit de test: VW Golf 1.6TDI, Fiat Panda 1.0 en Ford Fiesta 1.0 EcoBoost. De nieuwe versie van de Fiat Panda werden intussen opnieuw aan een test onderworpen, en nu kreeg hij twee sterren.

In deze meest recente testronde hebben we de testresultaten van twee modellen toegevoegd: Seat Arona doet het goed met vier sterren, de score van Skoda Octavia is middelmatig.

Fiches van de 20 geteste modellen vind je op de website van Green NCAP, of je bekijkt meteen de volledige testresultaten in onze koopwijzer auto's.

Naar de resultaten

Kies groen(er)

De eerste Green NCAP-resultaten tonen aan dat elektrische wagens voorlopig de groenste optie zijn. Later zullen we ook het rijbereik opnemen in onze beoordeling, en uiteindelijk nemen we de hele levensloop van een wagen in overweging, wat het verschil tussen elektrisch en traditionele brandstof wellicht verkleint.

Maar we hopen dat autobouwers de druk zullen voelen om milieuvriendelijkere wagens te maken en dat uiteindelijk ook diesel- en benzinewagens betere resultaten behalen.

Community

Mobiliteit

community

Gerelateerde discussies