Nieuws

Nieuwe testronde voor de Green NCAP

11 juli 2019

11 juli 2019
Voor steeds meer mensen is de milieu-impact van een wagen een doorslaggevend criterium. Wij hebben daarom enkele maanden geleden Green NCAP gelanceerd: met één score weet je meteen hoe milieuvriendelijk een bepaalde wagen is. Vandaag zijn we al aan de twee testronde toe met nieuwe resultaten.

Voor wie de milieu-impact van een wagen een doorslaggevend criterium is, is er nu Green NCAP: één score maakt in een oogopslag duidelijk hoe milieuvriendelijk een bepaalde wagen is. Dat berekenen we op basis van de CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies zoals NOx, zowel in het labo als op de baan. In een latere fase zullen we ook de productie van de brandstof en van de wagen zelf opnemen in de berekening. 

Wij zijn bijzonder trots om samen met organisaties zoals Touring en EuroNCAP aan de wieg te staan van deze “groene score”. Die maakt de markt een stuk transparanter en objectiever voor de consument, en moedigt hopelijk ecologische(re) keuzes aan.

Al 17 auto's getest

Vandaag, bij de lancering van een tweede reeks resultaten van Green NCAP, zijn er reeds 17 auto's afgewogen tegenover dit nieuwe testregime: komen de claims van de autobouwers overeen met de prestaties van de wagens in de echte wereld?

In deze tweede testronde is er een elektrische wagen, Nissan Leaf, die de maximale score van vijf sterren krijgen. Opel Corsa doet het met vier sterren ook bijzonder goed. De overige wagens krijgen drie sterren.

In de vorige test kregen drie wagens nul sterren: VW Golf 1.6TDI, Fiat Panda 1.0 en Ford Fiesta 1.0 EcoBoost. Alledrie voldoen ze nog aan de Euro 6b-uitstootnormen, maar vanaf september 2019 zullen ze aan strengere standaarden moeten voldoen. De opvolgers van deze modellen zullen dan ook later worden getest.

Fiches van de 17 geteste modellen vind je op de website van Green NCAP, of je bekijkt meteen de volledige testresultaten in onze koopwijzer auto's.

Naar de resultaten

Kies groen(er)

De eerste Green NCAP-resultaten tonen aan dat elektrische wagens voorlopig de groenste optie zijn. Later zullen we ook het rijbereik opnemen in onze beoordeling, en uiteindelijk nemen we de hele levensloop van een wagen in overweging, wat het verschil tussen elektrisch en traditionele brandstof wellicht verkleint.

Maar we hopen dat autobouwers de druk zullen voelen om milieuvriendelijkere wagens te maken en dat uiteindelijk ook diesel- en benzinewagens betere resultaten behalen.