Nieuws

Registreerde jij jouw wagen al op MILE21?

30 november 2020

Consumenten die een nieuwe wagen willen kopen, worden nog al te vaak verblind door de cijfers rond het verbruik en de uitstoot die door de fabrikant wordt opgegeven. Terwijl die cijfers vaak een eind verwijderd zijn van de cijfers die in realiteit worden behaald. Met onze tool MILE21 kun je jouw eigen verbruik eenvoudig opvolgen en vergelijken met het verbruik van anderen.

MILE21 is een nieuwe module waarmee je als bestuurder het echte verbruik van je wagen kunt opvolgen en dit kunt vergelijken met de verbruikscijfers die zijn opgegeven door de fabrikant, met het verbruik van andere bestuurders met jouw wagen, en met het verbruik van andere wagens. We werkten hiervoor samen met verschillende partners, zoals andere consumentenorganisaties in Europa, onderzoeksinstituten en universiteiten.

Ontdek MILE21

Voor betrouwbare informatie

MILE21 staat voor “More Info, Less Emissions” ofwel “Meer informatie, minder uitstoot”. Dit Europese project verzamelt op een onafhankelijke manier informatie over het verbruik van auto’s. Dat verbruik is meer en meer belangrijk criterium bij de aankoop van een wagen, zowel financieel als voor het milieu, maar de gegevens die we hierover vinden in de catalogi van de fabrikanten, blijken helemaal niet overeen te komen met het verbruik in realiteit. Ook uit onze tests blijkt dat nagenoeg alle wagens meer verbruiken dan wat de fabrikanten ons willen doen geloven.

De situatie is wel verbeterd sinds Dieselgate. Het schandaal, met autobouwer Volkswagen centraal, heeft er alvast toe geleid dat het verouderde NEDC-testprotocol versneld werd vervangen door het recentere en meer realistische WLTP-protocol. “De belangrijkste verbruikscijfers zijn die van de wagens die op de weg zijn getest, veeleer dan die van de labotests,” zegt onze auto-expert Leo Muyshondt. “Het zijn daarom vooral die cijfers van op de weg die MILE21 wil verzamelen en wil openstellen voor iedereen.”

Hoe werkt het?

MILE21 wil vooral zo precies en zo objectief mogelijke informatie verzamelen en openstellen. Hiervoor wordt je als chauffeur gevraagd om een aantal gegevens in te vullen (merk en type voertuig, belangrijkste verplaatsingen, aantal passagiers enz.). Op basis van je tankbeurten en de kilometerstand kan de tool dan een gemiddeld verbruik berekenen. Dit kan dan worden vergeleken met het verbruik dat door de fabrikant werd beloofd en met het verbruik van andere bestuurders met eenzelfde wagen die zich hebben geregistreerd.

Op MILE21 vind je ook heel wat tips om minder te verbruiken en dus minder CO2 uit te stoten. Zo blijkt het aangeraden om de motor even uit te schakelen als je ergens moet wachten (bv. een spooroverweg) of als je stilstaat in de file. Ook vermijd je het best korte afstanden met een koude motor, zorg je ervoor dat er geen onnodige ballast in je wagen ligt enz. Met dergelijke kleine aanpassingen kun je al snel zo’n 7 % op je verbruik besparen. Als je daarnaast ook nog eens meer gaan anticiperen op het verkeer, waardoor je minder moet remmen en terug optrekken, dan kan die besparing oplopen tot zelfs 38 %.

Naar mile21

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

6 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2021

Ik rij met een plug-in hybride & rij op jaarbasis 80% elektrisch & 20% op benzine. Ik geef toe, 70% van mijn dag verplaatsingen zijn minder dan 50km, maar op jaarbasis doe ik toch een 20-tal verplaatsingen van 100 tot max 800km.
Het geheim: planning - rijstijl - al of niet gebruik van airco.
Planning:
- zorgen dat de batterij opgeladen is als ik de wagen gebruik.
- de batterij opladen als ik op mijn bestemming ben (zo mogelijk gratis).
- elektrisch rijden in de agglomeratie & in de file >

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Wachten tot na nieuwjaar of niet voor een nieuwe (okkasie) wagen te kopen ivm de nieuwe taks.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/09/2020

Cruisecontrol niet gebruiken op niet vlakke weg, gaat immers gas geven bergop om je snelheid te behouden. Beter bergaf wat snelheid opbouwen vooraleee weer bergop te rijden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/10/2019

Waarom niet meer aandacht schenken aan CNG wagens? Geen BIV en geen jaarlijkse verkeersbelasting.... Ideaal als overgang later naar elektrisch rijden!

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020
, Gereageerd:

Die taksen gaan toch veranderen met nieuwjaar.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/11/2019
, Gereageerd:

Elektrisch rijden is vooralsnog niet geschikt voor de lange afstand ; CNG is daar dan weer uitermate voor gepast. In die optiek zie ik CNG als ideaal alternatief / opvolger voor diesel. En kan het perfect bestaan náást elektrisch rijden.

Community