KIA EV6 krijgt topscore voor veiligheid, slechts een ster voor Dacia Jogger

KIA EV6, de recente Auto van het jaar, heeft nog een mooie bekroning aan zijn palmares toegevoegd: op de crashtest van Test Aankoop en Euro NCAP, de organisatie die auto’s test op hun veiligheid, behaalt de wagen het maximum van vijf sterren. Ook de nieuwe Mercedes C en Volvo C40 Recharge behalen die topscore. De nieuwe Opel Astra, Peugeot 308 en DS 4 moeten het met vier sterren doen.
Verschil in aantal airbags en automatisch noodsignaal
Vier of vijf sterren, het lijkt niet zo’n groot verschil. En nee, de wagens die die vier sterren behalen zijn geen gevaar op de weg of voor de inzittenden. Toch kunnen we een duidelijk onderscheid zien in de manier waarop het veiligheidsaspect wordt uitgewerkt.
Op het gebied van passieve veiligheid is er al een duidelijk verschil. Bij KIA, Mercedes en Volvo zien we zo goed als alle airbags die mogelijk zijn, bij Opel, Peugeot en DS moet je het doen zonder zij-airbags ter hoogte van de heupen en – in het geval van de Astra en de 308 – zonder centrale airbag. Een systeem voor automatische noodoproep is ook standaard bij KIA, Mercedes en Volvo, optioneel bij DS en niet beschikbaar bij Opel en Peugeot.
De Opel Astra behaalde, net als de Peugeot 308 en de DS 4, vier sterren op de Euro NCAP-crash test.
Noodrem kan worden verbeterd
Ook de rijhulpsystemen van de nieuwe modellen werden uitvoerig getest. Die zijn bij alle modellen volop aanwezig, maar werken niet overal even goed. Het AEB-systeem dat de wagen automatisch doet remmen als een aanrijding met een trager rjjdende of stilstaande wagen dreigt, haalt bij de DS, Opel en Peugeot, alle drie behorend tot de PSA-groep, een minder goede score dan bij KIA, Mercedes en Volvo. Ook het noodremsysteem om voetgangers op te merken werkt niet optimaal bij de Astra.
Dacia valt op in negatieve zin
Niet alle geteste modellen scoren vier of vijf sterren. De nieuwe Dacia Jogger valt helemaal door de mand met slechts één ster. Op alle vlakken is dit model minder goed uitgerust dan de andere wagens uit deze reeks van tests: minder passieve veiligheid en zeker minder rijhulpsystemen maakt hem een stuk minder veilig. Dacia stelt niet voor het eerst teleur, ook het elektrische model Spring kreeg eerder ook al slechts één ster.
Meer veiligheid voor je geld
Een dure auto is niet altijd een veilige auto. Toch zijn het in deze reeks van crash tests de beter uitgeruste, en dus duurdere modellen die met de hoogste scores gaan lopen. Voor de KIA EV6 en de Mercedes C moet je (ruim) meer dan € 40 000 neertellen, voor de Volvo C40 zit je al boven € 50 000. De basisversies van de Opel Astra en de Peugeot 308 heb je voor ongeveer € 25 000, de instapversie van de DS 4 zit rond € 30 000. Al blijft een score van vier sterren natuurlijk nog steeds meer dan behoorlijk. Dacia is steevast het goedkoopste, maar moet zich vragen stellen bij de veiligheid van haar modellen.
Wil je weten hoe de plug-in-hybride en elektrische wagens scoren op veiligheid? Check dan onze koopwijzer.