Nieuws

Ford mengt zich in elektrisch debat met veilige en groene Mustang Mach-E

28 oktober 2021

Ook Hyundai scoort goed op de Euro NCAP-tests met de Ioniq 5 en de Tucson. Toyota voegt een vijfsterrenwagen toe aan het palmares met de Yaris Cross.

Het was een beetje stil rond het merk Ford, als het ging over de elektrische auto’s. Maar nu komt het merk van de Fiesta en de Focus met de Mustang Mach-E op de proppen. Bij Mustang denkt de autoliefhebber meteen aan een sportwagen met een renpaard als logo, maar hier gaat het om een volledig elektrische SUV. Wij hebben de Mustang Mach-E zowel getest op veiligheid als op uitstoot.

Groot vermogen, hoog verbruik

De Mustang Mach-E is vooral op Amerikaanse geleest geschoeid, dat is duidelijk. Hij wordt gezien als een “compacte” SUV, maar met ruim 2100 kg droog aan de haak is hij toch redelijk uit de kluiten gewassen. Onder de motorkap zit een motor met een vermogen van 273 kW. Dat is behoorlijk krachtig, als je hem bijvoorbeeld vergelijkt met de Skoda Enyaq iV 80, die het moet doen met 150 kW, of een VW ID.4 met slechts 109 kW in de basisversie. Dat leidt dan ook tot een aanzienlijk verbruik, met gemiddeld 27,8 kWh per 100 kilometer. Maar aangezien dit niet leidt tot uitstoot onderweg, krijgt de Mustang Mach-E vijf sterren van het Green NCAP-testprogramma, dat focust op die uitstoot.

Veilig voor inzittenden en andere weggebruikers

De Mustang Mach-E werd ook aan de Euro NCAP-tests onderworpen. De talrijke ingebouwde airbags, onder meer een tussen bestuurder en passagier, maken de veiligheid van de inzittenden gegarandeerd. De flexibele motorkap is een goede zaak voor zwakke weggebruikers bij een aanrijding. En een hele rist aan rijhulpsystemen, zoals een automatische noodrem die zowel een ongeval met een andere wagen als met een voetganger of fietser kan vermijden, trekken het veiligheidsniveau verder omhoog.

De centrale airbag tussen bestuurder en passagier is een troef op het vlak van veiligheid bij zowel de Ford Mustang Mach-E als de Hyundai IONIQ 5 (foto, zie verder).

Hyundai scoort goed met IONIQ 5, TUCSON en Bayon

Ook verschillende modellen van Hyundai werden getest op hun veiligheid. Hun meest recente elektrische model, de IONIQ 5, behaalt de maximumscore van vijf sterren dankzij een goede uitrusting op het gebied van passieve veiligheid (airbags) en actieve veiligheid (automatische noodrem, rijstrookondersteuning, snelheidsassistentie). Ook de Hyundai Tucson vertrouwt op die mix om de vijf sterren te behalen. De Hyundai Bayon blijft op vier sterren steken omdat hij minder goed scoort wat betreft de bescherming van de inzittenden, onder meer doordat het model geen centrale airbag heeft. De Toyota Yaris Cross ten slotte behaalt de vijf sterren wel, dankzij onder meer een ontwerp dat de kans op verwondingen van zwakkere weggebruikers beperkt.

In onze koopwijzer vind je hoe andere elektrische en plug-in hybride modellen scoren op het vlak van veiligheid.

Naar de koopwijzer