Nieuws

Mazda MX-30 en Honda Jazz: 5 sterren voor veiligheid

17 november 2020

De MX-30, een kleine gezinswagen, en de Jazz, een stadswagen, deden het beide prima in de crashtest van Euro NCAP.

Euro NCAP, partnerorganisatie van Test Aankoop, heeft opnieuw twee nieuwe modellen aan de nodige crashtests onderworpen. Ze beoordeelden voor de Mazda MX-30 en de Honda Jazz hoe inzittenden en zwakke weggebruikers worden beschermd en hoe de wagen ondersteunt bij noodsituaties.

Airbags à volonté

Bij Mazda MX-30 valt meteen op dat er niet op een airbag meer of minder is gekeken. Zo is er, naast de standaard airbags, voorzien in een knie-airbag voor de bestuurder. Die zorgt, samen met de andere veiligheidsuitrusting, voor een prima score voor de volwassen inzittenden vooraan bij een frontale aanrijding. Ook als de wagen zijdelings wordt geraakt, is de bescherming prima. Een airbag tussen beide zetels vooraan vermijdt dat chauffeur en passagier met de hoofden tegen elkaar botsen. Ook wie achteraan zit, zit goed en is o.a. degelijk beschermd tegen een whiplash bij een aanrijding van achteruit.

Bij de Honda Jazz beperkt het lagere gewicht en de structuur van de wagen de impact van een aanrijding al enigszins. Inzittenden zijn goed beschermd, al zijn er verbeterpunten wat betreft de bestuurder. Bij een zijdelingse aanrijding aan de passagierskant blijkt de chauffeur al te zeer door te buigen naar de kant van de impact. Maar de bescherming is in het algemeen goed, zeker ook voor kinderen achteraan. Deze Honda doet het daarmee ongeveer even goed als rechtstreekse concurrent Toyota Yaris.

Bescherming voetgangers moet beter

Hoewel de bescherming van de inzittenden bij de Mazda erg goed is, blijkt er toch nog werk aan de technologie om de zwakke weggebruiker voldoende te detecteren en te beschermen. Wordt een voetganger frontaal aangereden, dan zijn de voorruit en de motorkap wel zodanig ontworpen dat het hoofd goed is beschermd, maar de schade aan het bekken en de benen blijkt wel beduidend groter te kunnen zijn. De Mazda heeft het ook moeilijk om een voetganger die langs de kant van de weg loopt te detecteren en kent ook ’s nachts de nodige moeilijkheden. Ook een fietser die plots oversteekt, wordt niet snel genoeg opgemerkt. De Honda Jazz kende veel minder problemen op dit vlak.

Zonder de nieuwste technologie

Bij de veiligheidstests wordt er ook steeds ruim aandacht besteed aan de aanwezige systemen voor rijondersteuning. Zeker bij Mazda blijkt dat de nieuwste technologieën voorlopig niet standaard zijn: er is geen e-call-systeem, waardoor automatisch de hulpdiensten worden verwittigd en geen multi-collision-brake die na de aanrijding meteen remt om verdere schade te voorkomen. Het ELK-systeem (Emergency Lane Keeping) grijpt niet krachtig genoeg in als de auto van de weg dreigt te geraken.

Ook de Honda heeft niet de nieuwste snufjes, maar alle aanwezige systemen (automatische noodrem, rijstrookdetectie) werken prima.

Wil je meer details over de crashtest? Ga dan naar de website van Euro NCAP.

Zoek je een nieuwe auto? We hebben meer dan 200 nieuwe modellen getest en geven elk model een score voor veiligheid in onze koopwijzer.

Naar de koopwijzer