Nieuws

Elektrische auto op drempel van de doorbraak

07 maart 2019

07 maart 2019
Elektrische wagens zijn voorlopig nog zeldzaam op onze wegen. Maar zoals we konden zien op het autosalon van Brussel en nu zien  op het salon van Genève, stijgt het aanbod stilaan. Tegen 2025 zouden ze echt concurrentieel zijn met wagens op benzine of diesel.

Op het autosalon van Brussel ging er al heel wat aandacht naar elektrische auto’s. Op het salon van Genève, dat vandaag z'n deuren opent, zal dat niet anders zijn, want heel wat constructeurs, waaronder Audi, Volvo als Seat, zullen er nieuwe elektrische of hybride modellen voorstellen.

Het segment kan wel een boost gebruiken, want met zo’n tienduizend elektrische auto’s op de Belgische wegen en 58 modellen op de markt, maakt het maar een fractie uit van het totale wagenpark en het totale aanbod.

Maar er zijn verschillende aanwijzingen dat de zaken stilaan in een stroomversnelling komen. Het jaar 2025 zou een kantelpunt worden: elektrische wagens zouden dan – over de volledige levenscyclus – goedkoper worden dan andere aandrijfsystemen.

Denk je zelf na over een elektrische auto?

In ons dossier Welk type motor kies je best voor je nieuwe auto? krijg je een overzicht van de voor- en de nadelen van elk type aandrijving: een diesel- of benzinemotor, een elektrische of hybride aandrijving, eentje op gas of waterstof. 

Naar het dossier

Aanbod stijgt

Momenteel is het aantal elektrische auto’s op onze markt nog erg beperkt, en bovendien is dit aanbod slecht gespreid over de verschillende segmenten. Plugin hybrides vind je vooral bij de reisberlines, bij merken als Lexus, Volvo en BMW. Puur elektrische auto’s zijn vooral kleinere stadswagens omdat die een kleinere batterij nodig hebben. De Nissan Leaf, de best verkochte elektrische wagen, is dus een uitzondering uit het middensegment. Bij de compacte auto’s, genre Ford Fiesta en Opel Corsa, is er zelfs geen enkel waardig elektrisch aangedreven alternatief.

Maar dit aanbod zou de komende jaren flink gaan stijgen. Heel wat automerken hebben immers elektrische modellen in de pijplijn zitten. Nissan gaat er van uit dat in 2020 een op de vijf verkochte wagens elektrisch is. Volkswagen plant 80 elektrische modellen te lanceren tegen 2025.

Batterij gaat langer mee

Van de batterijen van elektrische auto’s wordt vaak gezegd dat ze te weinig rijbereik hebben en dat ze niet zo duurzaam zijn in productie. Dat eerste bleek ook al herhaaldelijk uit onze tests: de batterijautonomie bleek in de praktijk maar de helft van wat fabrikanten beloofden.

Maar ook op dit vlak lijkt er beterschap in zicht. Nieuwere en toekomstige modellen zouden gemakkelijk 300 kilometer moeten kunnen afleggen zonder herlaadbeurt. Hiermee kunnen de meeste mensen enkele dagen verder. Bovendien zouden er de komende jaren duizenden extra laadpalen moeten komen in ons land.

Dat de batterij over de tijd heen aan capaciteit zou inboeten, is waar, maar dit probleem lijkt nogal mee te vallen. Na 250 000 km zou je nog steeds 90 % van de oorspronkelijke lading hebben, na 400 000 km zou dit tussen 70 en 80 % liggen.

De batterij blijft natuurlijk wel een impact hebben op het milieu bij de productie. Al zouden er intussen wel flinke stappen zijn gezet in het recyclageproces.

Betaalbaar (op tweedehandsmarkt)

Meer dan € 20 000 voor een stadswagen als de Peugeot Ion, € 35 000 voor een kleine middenklasser als de Nissan Leaf, € 60 000 of zelfs nog meer voor de grotere modellen: elektrische auto’s zijn duur tot peperduur, en de aankoop is onbetaalbaar voor veel mensen, zelfs met de subsidies van de overheid en zelfs als we rekening houden met het feit dat de batterijen stilaan goedkoper zouden worden.

Toch kost de elektrische auto, als je alle kosten bij elkaar optelt, op het einde van de rit niet meer dan een wagen op benzine. Je bespaart immers op onderhoud, verzekeringen, belastingen en je brandstof is goedkoper, tenminste als je vooral thuis of op het werk en niet al te vaak aan een snellaadpaal moet opladen.

Waar er vooral mogelijkheden liggen, is op de tweede of zelfs derdehandsmarkt. Elektrische wagens die op deze markt terechtkomen zijn goedkoper in aankoop, maar hebben verder wel alle voordelen. Een belangrijke rol zal hier zijn weggelegd voor elektrische wagens die als bedrijfswagen worden gekocht en eenmaal afgeschreven, vaak na slechts enkele jaren, op deze markt komen.

Community

Mobiliteit

community

Gerelateerde discussies