Nieuws

Dieselgate: de strijd voor een vergoeding is nog niet gestreden

17 september 2019
Dieselgate

Naar aanleiding van de 4e verjaardag van het Dieselgateschandaal roepen wij de Volkswagengroep op om deze zwarte bladzijde om te draaien door de betrokken consumenten te vergoeden. Wij hebben ook aangedrongen bij de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, Ursula Von der Leyen, om het dossier naar zich toe te trekken.

Vier jaar geleden brak het Dieselgateschandaal uit toen bleek dat de Volkswagengroep consumenten bedroog door hen auto’s te verkopen die een stuk meer NOx uitstootten dan was aangekondigd. VW-klanten uit de VS kregen toen een vergoeding. Maar voor de Europeanen was er niets weggelegd. 

Om die reden hebben wij, samen met de Italiaanse, Portugese en Spaanse consumentenorganisaties (resp. Altroconsumo, Deco Proteste en OCU, beslist om een groepsvordering in te stellen tegen de Volkswagengroep. Met als doel een schadevergoeding voor elke betrokken consument. Eind 2017 werd de zaak ontvankelijk verklaard door de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. Nu de officiële fase van onderhandelingen achter de rug is, zal de zaak binnen afzienbare tijd voor de rechter komen. 

Vierde verjaardag

Naar aanleiding van de vierde verjaardag van het Dieselgateschandaal roepen wij de Volkswagengroep op om deze sombere bladzijde om te draaien en de bedrogen consumenten te vergoeden. Wij zullen de strijd voortzetten tot ons doel is bereikt. 

Wij hopen daarnaast dat de automobielgroep zal investeren in de mobiliteit van de toekomst door zo proper mogelijke wagens te produceren en zo te beantwoorden aan de verwachtingen van de consumenten. 

Oproep aan Ursula Von der Leyen

Wij blijven ook op politiek vlak de nodige druk uitoefenen. In een open brief gericht aan de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, Ursula Von der Leyen, dringen wij erop aan dat zij het dossier naar zich toe zou trekken en druk zou uitoefenen op de Volkswagengroep om een schadevergoeding uit te keren aan alle Europese consumenten. Europa heeft nood aan sterke en machtige industrieën maar dat geeft hen niet het recht om hun verantwoordelijkheid uit de weg te gaan. 

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

85 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/07/2021

Beste,

Zelfde vraag als Eddy Van Steendam. Ook ik vraag me af of mijn dossier volledig is gezien ik nooit een reactie kreeg....Heb jullie daar ook via het contactformulier voor gecontacteerd.

Mvg

Tessa

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/07/2021

Aan de moderator,mijn sjoemelauto Skoda superbe van 2012,zou U eens kunnen navragen of mijn dossier met de nodige papieren reeds binnen is,het is reeds zolang geleden,en ik heb nooit enige reactie van ontvangst gekregen.Wacht op antwoord,bedankt Eddy Van Steendam

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/07/2021
, Gereageerd:

We hebben op je andere post gereageerd, we kijken het graag voor je na! ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/07/2021
, Gereageerd:

Ja maar kan er niet uit opmaken of mijn dossier binnen is en in orde is,laat U me nog iets weten,bedankt.Grts.Eddy

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/04/2021

Ik heb de indruk dat na de update die we kregen, dat we met een aalmoes van +~ 2500€ in het riet gestuurd worden m.à.w. Een kluitje!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/04/2021

Voorstel aan VW een degelijke korting geven als je een nieuwe VW moest kopen .
N.B. Zolang die sjoemel vergoeding er niet komt zal hier geen VW in mijn garage komen .

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021
, Gereageerd:

Ik denk precies hetzelfde

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/04/2021

Ik heb recent mijn volkswagen Tiguan (met sjoemelSW) verkocht en een nieuwe auto aangeschaft. Kan ik nu nog aanspraak maken op de vergoeding indien er een positieve uitspraak zou komen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/06/2021
, Gereageerd:

Ik had dezelfde vraag!
Nog niet verkocht, maar wel van plan. (of overname garage) De depanages, knipperende lichtjes op mijn dashboard, dure stukken, ... blijven elkaar maar opvolgen. Ik voel me niet meer veilig in mijn wagen en krijg al stress als ik iets 'raar' hoor of lichtjes zie knipperen. Ik ben het zo beu!

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/06/2021
, Gereageerd:

Beste Melanie, de VW-groep sjoemelde met de uitstootcijfers van NOx voor bijna 400 000 Belgische wagens. Zij wil geen schadevergoeding betalen en biedt enkel een herstelling aan, die volgens onze tests bovendien geen resultaat heeft. Wij verdedigen daarom de gedupeerde consumenten via een groepsvordering die ontvankelijk werd verklaard, of via individuele procedures. Ons doel: een eerlijke compensatie! 

Sinds 2016 zijn wij overgegaan tot juridische acties tegen de Volkswagen-groep.

  • Voor consumenten die rijden met een sjoemelwagen aangekocht (nieuw of tweedehands) op of ná 1 september 2014 gebeurt dit in de vorm van een groepsvordering. Nadat de groepsvordering in december 2017 ontvankelijk werd verklaard, begon de onderhandelingsfase. Deze fase eindigde in juli 2019. We probeerden met Volkswagen een akkoord te bereiken over een schadevergoeding voor de gedupeerde consumenten. Er zal binnenkort een datum worden vastgelegd waarop de zaak door de rechter kan worden beslist. Wij vertegenwoordigen de betrokken eigenaars kosteloos, ook zij die zich niet hebben geregistreerd bij ons.
  • De wet laat helaas geen groepsvordering toe voor sjoemelwagens aangekocht (nieuw of tweedehands) vóór 1 september 2014. Wij begeleiden deze gedupeerden dan ook individueel om een schadevergoeding te verkrijgen. Om hieraan deel te nemen dien je wel abonnee te worden van Test Aankoop en ons een aantal documenten te bezorgen.

Meer over de stand van zaken van de groepsvordering en individuele procedure

Ook in ons dossier vind je nog meer info hierover via deze link: https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/auto-s/dossier/dieselgate-wij-zijn-allemaal-bedrogen ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/07/2021
, Gereageerd:

Oké. Ik bezit een sjoemelwagen, nieuw gekocht na 1/09/2014.
Mijn vraag: als ik deze verkoop, voor de uitspraak en ik kan aantonen dat ik in het bezit ben geweest van deze wagen, heb ik dan nog recht op compensatie? Gezien we wel extra stukken en dus onkosten hebben gehad ten gevolge van de sjoemelsoftware…
Of moet je de sjoemelwagen nog bezitten om in aanmerking te komen voor een eventuele compensatie - indien de uitspraak (hopelijk volgend jaar) positief uitdraait?
Bedankt!

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Melanie, de verkoop van het voertuig, belet de schadevergoeding niet. Uiteraard dient alle bewijs van bezit en eventuele kosten goed bijgehouden te worden. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/04/2021

zouden jullie eens kunnen zien of ik alle formulieren of dokumenten naar TA heb verzonden,en of er van mijn Superbe skoda van 2012 ook een dossier binnen is,ik weet het niet meer.Als het nog lang duurt zal er nog niemand met zijn sjoemelwagen rijden en ons apenland kennende altijd maar verlaten,waar zitten ons ministers die hebben géén tijd zeker,ik denk dat er te "weinig" ministers zijn bij ons "vijf" regeringen.Dit is niet belangrijk het komt niet uit hun zakken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021

het zijn niet enkel de personen die met een volkswagen rijden die met meer verontreiniging te maken hebben. De vw groep belazerd iedereen! Liever kosten maken om iedereen te bedriegen dan te doen wat moet gedaan worden. Hoe kan de auto industrie nog met al zijn leugens wegkomen, voorbeeld snelheidsmeter geven niet de juiste snelheid weer, bumpers vooraan lager dan achteraan. Laat AL het gesjoemel stoppen en zet goede regels op met gepaste straffen zodat ze er niet met enkele miljoenen van af zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/03/2021
, Gereageerd:

Beste, het is één zaak om sjoemeldiesel te kunnen bewijzen, een andere om je gelijk te halen in de rechtbank ... Beweringen als zouden andere merken zich hier ook schuldig maken moeten wel kunnen hard gemaakt worden, anders heeft het niet veel zin om een procedure te starten ... En zoals het er nu naar uitziet duurt het nog zeker een jaar voordat Volkswagen in België voor de rechter moet verschijnen in het Dieselgate-proces. Maar in Spanje is de autobouwer intussen veroordeeld. Eerder gebeurde dit al in Duitsland. Doordat de Belgische rechtbanken bedolven zijn onder het werk, start de rechtszaak tegen VW bij ons pas in 2022. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/02/2021

We hebben al meerdere VW gehad steeds héél tevreden, sterk en degelijk.
Jammer dat men VW zo aanpakt dit terwijl het bij andere merken waarschijnlijk ook niet vrijuit gaan. Waarom niet de controlediensten beboeten die de zogeheten sjoemelsoftware niet konden detectteren?
Rusland, China, de US waar men zich niet aan de regels houden gaan steeds vrijuit. Dit zou waarschijnlijk veel moeilijker zijn om die continenten aan te spreken laat staan een actie te ondernemen. Met een automerk als VW kom je natuurlijk leuk in het nieuws.
Jammer van deze kortzichtigheid

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/01/2021

Waarom de vergunning niet afnemen om nog volkswagens te verkopen in ons land? Iemand die een broodje steelt van de honger in een groot warenhuis daar bellen ze de politie voor. Ze steken die dan in den bak bij de daklozen die niet luisteren . Iemand die miljoenen steelt bij de burger en er is er meer dan enen hoor daar doen ze niks maar ook niks aan.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/01/2021

Vandaag weer kostelijke stukken gehad aan m'n sjoemel-VW :-(
Is er nog een stand van zaken gekend?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/01/2021
, Gereageerd:

sorrie melanie , je hebt het gezocht toen je besloot een v (vodde) w (wagen ) te kopen

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/10/2020

Zo grappig om iedere keer opnieuw te lezen dat men geen Volkswagen meer gaat kopen terwijl de verkoopcijfers net aantonen dat Volkswagen geen auto minder verkocht heeft. Ze hebben niet alleen recordjaren gedraaid ze hebben ook gewoon terug de nummer 1 plaats van Toyota afgesnoept in volle Dieselgate.
De mensen in mijn omgeving, familie, vrienden en kennissen rijden doorgaans net zoals de meeste chauffeurs in Belgie allemaal met een Volkswagen of iets van diezelfde groep. Geen 1 van hen heeft de sjoemelfix laten uitvoeren en bij diegene die ondertussen een nieuwe auto aangekocht hebben is het ook weer opnieuw een Volkswagen geworden.
Ik ken persoonlijk 4 mensen die om de paar jaar een nieuwe bedrijfswagen krijgen en ook dit werd gewoon opnieuw een Volkswagen diesel. Ondanks inspanningen van de regering is de bedrijfswagen populairder dan ooit en mijn indruk is dat dit nog steeds doorgaans Volkswagens zijn.
Enkel het excuus waarom het per se een Volkswagen moet zijn, namelijk dat het allemaal zogezegde “groene milieuvriendelijke” dieselmotoren zijn is verdwenen. Nu krijg je het standaardantwoord dat het gewoon goede wagens zijn en dat alle merken sjoemelen met hun uitstoot. Anders gezegd ze willen gewoon een Volkswagen voor het imago.
Toont aan dat zowel particulieren als bedrijven zich niet belogen voelen en gewoon de Volkswagen beleving verder willen ervaren.
Duitsland en Europa mogen dan publiekelijk vervolging uitschreeuwen ze gaan heus niet 1 van de grootste werkgevers van Europa aanpakken. Hun lobbywerk en het dreigement van banenverlies steekt daar een aardig stokje voor. Waarom denk je dat het zolang blijft aanslepen en dat alle organisaties zoals TA tegen de muur blijven aanlopen? Lobbywerk tot in de hoogste niveaus en een leger van advocaten dat met alle juridische truckjes het net zolang laat aanslepen tot de laatste sjoemeldiesel in de recyclage gaat.
Zogezegde miljarden “monsterboetes” en de bedragen voor afgekochte processen zijn maar peanuts voor het bedrijf in vergelijking met hun omzet, het grootste deel vloeit op termijn ook terug naar Volkswagen in de vorm van belastingvoordeel en subsidies om nieuwe investeringen en technologieën aan te moedigen om zo nieuwe banen te helpen creëren.
De problemen aan Volkswagen voertuigen die zogezegd door de sjoemel software update ontstaan zijn, zijn diezelfde typische problemen die je anders bij een Volkswagen ook hoort na een bepaalde termijn. Die auto’s software fix of niet blijven allemaal net hetzelfde rijden, enkel wanneer ze op de rollen staan gaan die met de fix de boel niet meer bedriegen. Verder heb je dezelfde auto.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/10/2020

Een reden te meer om geen VW nog te kopen , ze zakken toch wel serieus in marktwaarde als je een Audi of VW koopt!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020

op zijn belgies

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/08/2020

Hoe zit het met de verjaring van dit dossier...straks 5 jaar bezig !!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020
, Gereageerd:

Beste Karel, dit proces sleept inderdaad al lange tijd aan en niet enkel bij ons. Naast de Belgische rechtzaak, werden er ook class actions door zusterorganisaties van Test Aankoop in andere landen zoals Italië, Portugal en Spanje opgestart. Ook daar blijven de bedrogen bestuurders vijf jaar na datum nog steeds verstoken van compensatie. 

Begin dit jaar werd duidelijk dat Volkswagen ongeveer 830 miljoen euro op tafel legde om zijn Duitse klanten schadeloos te stellen. Voor zo’n 260 000 personen die aan de rechtzaak in kwestie hadden deelgenomen, werden compensaties uitbetaald gaande van 1350€ tot 6257€.  Onnodig te zeggen dat volgens ons Volkswagen een groot deel van zijn klanten minacht door resoluut compensatie te weigeren. Voor Test Aankoop het signaal dus om te blijven werken tot elke Belgische Volkswagen bestuurder die in het bezit is van een wagen waarin sjoemelsoftware was geplaatst, adequaat wordt vergoed. In een eengemaakt Europa kan het niet dat sommige EU-consumenten meer waard zouden zijn dan andere. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/06/2020

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/07/2020
, Gereageerd:

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/06/2020

Ik heb vandaag via Facebook een aanbieding gehad om mij te registreren en een claim in te dienen i.v.m. Vw dieselgate via een Nederlandse stichting. Deze werken op basis van geen resultaat niet betalen. Zij hebben vanaf 1/1/2020 het collectief indienen van de claim uitgevonden in Nederland.
Kennen jullie deze stichting?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/06/2020
, Gereageerd:

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/06/2020
, Gereageerd:

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/08/2020
, Gereageerd:

Heb jij je hierbij geregistreerd? Krijg je hiervan wel updates en word je hier wel op de hoogte gebracht? Ik heb de site ook doorspit maar wist niet goed wat doen...

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/08/2020
, Gereageerd:

Ik heb hierop niet gereageerd. Ik wacht rustig 2022 af en zie dan verder. Ze kunnen nogsteeds een voorstel formuleren te nemen of te laten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/06/2020
, Gereageerd:

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/06/2020

Het spijt me op dit te zeggen maar krijg niet echt het gevoel dat TA hier enorm veel druk achter zet. En laat ons eerlijk wezen hoeveel jaar zijn we nu al niet bezig en dan zouden we voor een pleidooi nog moeten wachten tot februari 2022?? Velen onder ons zullen dan hun wagen al niet meer hebben en hier de gevolgen cash voor betalen. Het is ondenkbaar dat mensen die dit alleen bevechten sneller resultaat hebben dan organisaties als TA. Laat me vrij zijn om dan te zeggen dat ik me in de steek voel gelaten door TA en me afvraag of ik dan niet beter van start was gegaan met een persoonlijk dossier en advocaat. Ik lees hier ook altijd over de zuster organisatie etc. in andere landen maar ik ben ingeschreven in TA België en tot dusver mag ik vaststellen dat we van het ene pleidooi naar het andere gaan zonder resultaat in België nog de andere landen die TA vertegenwoordigt. Een idee zou zijn om mensen die eventueel hun wagen in de periode van de vordering hebben verkocht met verlies of hebben moeten verkopen wegens aanhoudende problemen na de zogehete “fix” een vergoeding uit te betalen. Punt 1 niemand koopt nog tweedehands dieselwagen door de impact van dit schandaal en punt 2 niemand koopt een wagen met sjoemelsoftware. Dus wat gaat TA hieraan doen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/06/2020
, Gereageerd:

Sinds 2016 loopt (mijn) dossier via TA tegen VW , Audi A1 ,ondertussen... op 40.000km koppeling eraan en op 70.000km EGR klep laten vervangen en zit nu op 79.000km sinds maart 2011.
....de gerechterlijke procedures voortzetten om uiteindelijk een even billijke vergoeding te bekomen voor de Belgische gedupeerden als werd toegekend aan de Duitse. ...

Moet ik dan tevreden zijn TA met de "billijke kruimels" zoals die Duitse groep ? Als ik mijn kosten alleen al bekijk ...en het waardeverlies erbovenop uiteraard :( Altijd VW en audi gereden... voor mij niet meer, bedankt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/05/2020

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/05/2020
, Gereageerd:

Volkswagen moet van een rechter in Karlsruhe een schadevergoeding betalen aan de gepensioneerde Herbert Gilbert voor zijn dieselwagen die sjoemelsoftware onder de motorkap heeft. De 65-jarige Duitser kocht zes jaar geleden een tweedehands Sharan, een van de 11 miljoen sjoemeldiesels die Volkswagen wereldwijd verkocht. 

Het gros daarvan, 8,5 miljoen, werd in Europa verkocht. Veel meer dan de bijna 500.000 in de VS. Wegens dat grote verschil trof de autogigant in de VS en in onder meer Canada en Australië de voorbije jaren al schikkingen, maar wachten de Europese chauffeurs al vijf jaar op een Duits pardon.

De uitspraak in Karslruhe geeft de miljoenen Europese eigenaars goede hoop dat Volkswagen ook op het oude continent met de billen bloot moet. In ons land verkocht de fabrikant 400.000 sjoemeldiesels. 3.000 Belgen trokken naar de rechter met de Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice Foundation. De dagvaarding gaat binnen enkele weken de deur uit, zegt advocaat Geert Lenssens (SQ Law) die samen met Laurent Arnauts (WATT Legal) pleit. 

De twee gaan voor de nietigverklaring van de wagenaankoop, omdat de vermelde uitstoot in het gelijkvormigheidsattest niet met de werkelijke uitstoot overeenstemt. De eigenaars moeten de volledige aankoopwaarde, zowat 25.000 euro, terugkrijgen, luidt het. De twee advocaten verwijzen naar een Mechelse uitspraak twee jaar geleden waarbij de koper van een tweedehands Audi de aankoopprijs terugbetaald kreeg omdat was geknoeid met het vermogen van de wagen. 

Bewust en systematisch bedrog

De Duitse gepensioneerde krijgt zijn aankoopprijs niet helemaal terug, omdat Volkswagen van de rechter het aantal gereden kilometers in mindering mag brengen. De rechter oordeelde wel dat de autoproducent 'bewust en systematisch verschillende jaren de autoriteiten heeft bedrogen met het oog op winst'.
Volkswagen liet meteen na de uitspraak weten dat het een schadevergoeding zal betalen aan veel klanten. Voor de autobouwer is een 'pragmatische en eenvoudige oplossing' om verdere gerechtelijke stappen te vermijden.
Naast de Nederlandse Stichting procederen er ook duizenden Belgen met Test Aankoop. De consumentenorganisatie is ervan overtuigd dat Volkswagen ook in ons land het onderspit zal delven.
In Duitsland besloot Volkswagen in april 750 miljoen euro te betalen aan 235.000 klanten. Dat bracht de totale rekening van dieselgate op meer dan 30 miljard euro.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/06/2020
, Gereageerd:

We zijn uiteraard tevreden met de beslissing in Duitsland waarbij er geen twijfel gelaten wordt omtrent de fout vanwege VW en die een schadevergoeding oplegt in de lijn van wat we vragen in België. Deze beslissing zou volgens ons ook de uitkomst van de lopende juridische procedure in België kunnen beïnvloeden. Gezien de grote werklast en de achterstand in onze rechtbanken, zullen de pleidooien helaas pas op 14 en 15 februari 2022 plaatsvinden. Wij twijfelen er niet aan dat het gevecht de moeite waard is, hoewel geduld vereist is. We willen er tevens iedereen aan herinneren dat we steeds open gestaan hebben voor een discussie met VW om tot een minnelijke schikking te komen die het mogelijk maakt de betrokken consumenten te compenseren. Die deur staat dus nog altijd open ... 

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/06/2020
, Gereageerd:

Ja, het wordt bijna belachelijk. Hoe langer dit duurt, hoe minder ze ons moeten uitbetalen waarschijnlijk. Maar de bedoeling is toch dat TA dit spelletje niet meespeelt en er vaart achter zet? Ik las dat we ook kunnen inschrijven voor een groepsvordering via een advocatengroep, op Europees niveau. Misschien interessant(er)?

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/06/2020
, Gereageerd:

Hallo Goedele, we verzekeren dat we, in samenwerking met onze zusterorganisaties in Italië, Spanje en Portugal, onze groepsvordering vervolgen en, nog steeds in voortdurend overleg met deze zusterorganisaties alsook met de andere Europese organisaties via het BEUC (overkoepelend orgaan voor de Europese Consumenten Organisaties), de gerechterlijke procedures voortzetten om uiteindelijk een even billijke vergoeding te bekomen voor de Belgische gedupeerden als werd toegekend aan de Duitse. 

Naar onze informatie bestaat er nog geen procedure op Europees niveau .... 

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/06/2020
, Gereageerd:

"Gezien de grote werklast en de achterstand in onze rechtbanken, zullen de pleidooien helaas pas op 14 en 15 februari 2022 plaatsvinden."

TA kan je even duiden welke werklast en achterstand een pleidooi van een lopende zaak van deze omvang bijna 2 jaar vooruit kan schuiven? Ik zou dit graag willen kunnen begrijpen.

Hoe zit het met de verjaringstermijnen? Heb het gevoel dat hier naar gestreefd wordt...


Meld je aan om toegang te krijgen.

28/05/2020

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/05/2020

Nu is de tijdlijn ook al verdwenen ?? Waar kunnen we nu nog enig zins volgen welke (stappen) er ondernomen worden aub,?

Dank

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/05/2020
, Gereageerd:

De laatse update was van november 2019 ...

Community

Mobiliteit

community

Gerelateerde discussies