Nieuws

Dieselgate: problemen met 45 % van de sjoemelwagens na aanpassing van de software

19 januari 2018
Dieselgate update softwareprobleem

19 januari 2018
67 % van de Belgische bezitters van een sjoemelwagen van de VW-groep heeft de software-aanpassing laten uitvoeren. 4 op de 10 onder hen stellen na de update echter vast dat het rijgedrag van hun wagen is veranderd, of erger nog, kregen te maken met defecten.

Dat is wat blijkt uit de grootschalige enquête die we samen met onze zusterorganisaties in Spanje, Italië en Portugal hebben opgezet. Frappant, want eerder beweerde VW-importeur D’Ieteren dat slechts 1 % van eigenaars negatieve feedback heeft gegeven.

Aantal eigenaars die de software-update al hebben laten uitvoeren
% eigenaars dat veranderingen heeft opgemerkt na de software-update

De vaakst voorkomende klachten

De meest gehoorde klacht heeft betrekking op het gestegen brandstofverbruik Op dat vlak lijkt de Audi A4 het ergst getroffen.

Op de tweede plaats komt het verlies aan vermogen. Dat probleem stelt zich het vaakst bij Seat: maar liefst 72 % van de ondervraagde Seat Ibiza-rijders klaagt erover. Ook ruim de helft van de getroffen Volkswagen Golf-wagens en twee derde van de Polo’s hebben minder pit onder de motorkap. Er zijn ook meldingen van mechanische problemen en defecte boordcomputers.

De meeste problemen worden binnen een maand na de update opgemerkt.


Soort verandering die de eigenaars hebben opgemerkt (meerdere antwoorden mogelijk)

Opnieuw naar de garage

Opvallend: hoewel 45% van de bestuurders negatieve veranderingen opmerkt aan zijn geüpdatete wagen, ging “slechts” 13 % onder hen er terug mee naar de garage voor herstelling.

Bij de teruggebrachte wagens is het meest voorkomende probleem (1 op 3) de EGR-klep, die de uitstoot van stikstofoxide regelt. In andere gevallen wordt de brandstofinjectie of de roetfilter bijgesteld. Onder de wagens die een software-update hebben gehad, gaan vooral Volkswagen Jetta (27 %), Seat Ibiza (21 %) en Volkswagen CC (21 %) terug voor een herstelling. Ook veel eigenaars van een Golf (18 %) en Audi A3 (16 %) zagen zich genoodzaakt om hun wagen na de update terug binnen te brengen.

In ons land werd na het uitvoeren van de herstelling door 23 % van de garagisten erkend dat het probleem verband hield met de software-update. In 78 % van de gevallen moesten de getroffen eigenaars de herstellingskosten geheel of gedeeltelijk zelf betalen. De rekening liep gemiddeld op tot maar liefst € 859!


 % eigenaars dat een herstelling heeft laten uitvoeren naar aanleiding van de software-update 

Samen naar de rechtbank voor compensatie

Wij vinden dat de VW-groep de duizenden Belgische eigenaars van een sjoemelwagen moet vergoeden, zoals ze dat in de Verenigde Staten hebben gedaan. Daarom hebben we in 2016 een groepsvordering opgestart tegen de VW-groep en D’Ieteren.

In december vorig jaar oordeelde de rechter dat die ontvankelijk is en dat Test Aankoop via het "opt-out principe" alle gedupeerde consumenten mag vertegenwoordigen. Indien hiertegen geen beroep wordt ingesteld vanwege de autobouwer en zijn Belgische importeur, breekt een fase van onderhandelingen aan tussen de twee partijen

Behoor jij tot de gedupeerden?

Meld je hier aan

Dan houden wij je regelmatig op de hoogte van de voortgang van het proces.