Nieuws

Daarom scoorde Ford Ka+ ondermaats op onze test

12 januari 2018

12 januari 2018
Bij onze recente test van compacte auto’s behaalde Ford Ka+ een score van amper 39 op 100. Daarmee kreeg dit model als enige het label “slechte kwaliteit”. Daarvoor zijn er verschillende redenen.

Eind vorig jaar deden we een test van 22 compacte wagens, met daarbij duurdere (elektrische) modellen als BMW i3 en de Mini Cooper, klassiekers zoals de Renault Clio en de Opel Corsa, en ook goedkopere modellen zoals de Dacia Duster. De meeste modellen zijn betaalbaar, en daarvoor moet je natuurlijk ook geen luxewagens verwachten. Toch zijn de prestaties van de Ford Ka+ op verschillende vlakken teleurstellend.

Weinig comfort, slechte zichtbaarheid

Als je in de Ford Ka+ plaatsneemt , vallen meteen een aantal zaken op. Vooraan zit je redelijk comfortabel, maar achteraan blijkt dit helemaal niet het geval. De zetels zitten niet goed en zijn te zacht. Ook de zichtbaarheid naar achter is beperkt, door de massieve deurstijlen achteraan. Het interieur geeft in het algemeen een goedkope indruk, de afwerking is nogal slordig.

Als je begint te rijden, komen daar nog storende elementen bij: er komt veel lawaai van buitenaf de wagen binnen en de airco werkt niet naar behoren. Niet optimaal voor een aangename rijervaring!

Middelmatige motor, hoog verbruik

Ben je op zoek naar een autootje om een beetje te “cruisen”, dan lijkt de Ford Ka+ niet meteen aangewezen. De motor is vrij soepel, maar de prestaties zelf zijn niet om over naar huis te schrijven. Je moet veel schakelen als je in de file staat of in traag rijdend verkeer, en in vijfde versnelling trekt hij erg traag op. De wagen ligt wel redelijk stabiel op de weg, de remafstanden zijn middelmatig.

Maar dan het verbruik: gemiddeld 6,6 liter per 100 kilometer. Dat zijn cijfers uit lang vervlogen tijden. En de CO2-uitstoot van 171 gram per kilometer is dat zeker ook.

Onveilig voor voetgangers

De uitrusting op het vlak van veiligheid is ondermaats. Actieve ondersteuning is er niet, tenzij de verplichte systemen zoals de elektronische stabiliteitscontrole (ESP), die ingrijpt als je bv. aan het slippen gaat, en het systeem om de bandenspanning te meten. De passieve veiligheid (airbags enz.) is niet meer dan middelmatig.

Wat vooral zorgen baart, is de veiligheid van voetgangers bij een aanrijding. De motorkap en het kader van de voorruit zijn hier onvoldoende op ontworpen. Het ontbreken van een noodremsysteem met voetgangersdetectie is een duidelijk gemis.

Geen aanrader

Van een auto van € 10 000 mag je natuurlijk geen mirakels verwachten. Dat je voor dit geld geen superprestaties krijgt of het comfort van een luxewagen of een ultrazuinige motor, kunnen we dus begrijpen. Maar de Ford Ka+ scoort op al deze gebieden zeer middelmatig tot zwak, en biedt last but not least niet voldoende garanties op het vlak van veiligheid. Te herzien dus!

Maak de juiste keuze met onze koopwijzer

Ben je aan een nieuwe auto toe en wil je, eventueel voor je naar het autosalon gaat, de markt al eens verkennen? In onze Koopwijzer auto's vind je bijna 300 modellen met alle specificaties en hun plus- en minpunten.

Raadpleeg hier onze koopwijzer auto's