Nieuws

Autodelen: laatste minpuntjes wegwerken

06 augustus 2019

06 augustus 2019

Enkele van onze abonnees hebben autodeeldiensten getest in Brussel. Eindconclusie: een gedeelde auto gebruiken vraagt vooral veel planning. Dit maakt autodelen soms minder interessant, terwijl het wel voor minder vervuiling zorgt dan individuele auto's.

We deden een beroep op onze abonnees om enkele autodeeldiensten te testen en om er hun oordeel over te geven. We hebben ons hierbij beperkt tot diensten in het Brusselse met een eigen wagenpark dat centraal wordt beheerd (dus niet het autodelen tussen particulieren) zoals Cambio, DriveNow (dat fusioneert met Car2Go om Share Now te worden), Zipcar (sinds april Poppy genaamd), Zen Car en Ubeeqo (die zijn dienstverlening intussen heeft opgeschort.

Hoewel de meeste testpersonen nog nooit aan autodelen hadden gedaan voordat Test Aankoop het idee had aangebracht, zijn de meesten wel te vinden voor het concept. Vooral omwille van het sociale en milieuvriendelijke aspect. "Een eigen auto staat 95 % van de tijd stil. Als we allemaal een auto zouden delen, zouden we er minder moeten produceren en dus minder grondstoffen verspillen."

Autodelen (of "carsharing") is een van de mogelijke oplossingen voor de huidige mobiliteitsproblemen. Het zorgt voor minder auto's op wegen en parkings, meer ruimte op de openbare weg en indirect voor een betere luchtkwaliteit doordat er minder CO2 wordt uitgestoten (zeker als het elektrische deelauto's zijn). Naar schatting zou één (deeltijds) gedeelde auto 12 gewone auto's vervangen.

Enkele minpunten

Uiteraard heeft elke autodeeldienst zijn voor- en nadelen, maar uit ons onderzoek blijkt dat de websites en apps in het algemeen niet erg gebruiksvriendelijk zijn. De stappen die je moet volgen zijn vaak erg lang en de tarieven worden niet duidelijk weergegeven. Voor sommigen vraagt het dan weer vooral veel denkwerk om hun vervoer te krijgen georganiseerd: "Je moet op voorhand aan zoveel details denken! Ik weet niet altijd precies waar en wanneer ik een auto zal nodig hebben."

Maar daartegenover staat wel dat onze testers aangenaam werden verrast door het comfort dat werd geboden. De wagens waren nieuw en meestal proper. Sommigen waren dan weer vooral te vinden voor het feit dat ze elke keer een nieuwe auto mochten testen. Ook het navigatiesysteem via gps kon heel wat mensen overtuigen.

Pistes voor verbetering

Bij Test Aankoop zijn we voorstander van vervoersystemen die minder vervuilen dan een "auto voor iedereen". Autodelen moet echter nog verbeteren om het vertrouwen van de gebruiker te winnen. er zijn al veel positieve punten (comfort van de wagens, lokalisatie ...), maar ook nog werkpunten zoals duidelijkheid over de beschikbaarheid van de auto's en over de tarieven. Wij vinden ook dat de consument het best op één platform terecht zou kunnen om zijn traject op voorhand uit te stippelen en eventueel een deelwagen met andere vervoermiddelen te combineren. En waarom ook niet gelijk betalen op dat platform?

Sluit je aan bij onze testers

Heb je zelf zin om producten of diensten te testen en die ervaringen te delen met andere consumenten? Dan kun je lid worden van ons testpanel. Als je hier deel van uitmaakt, zul je een of meerdere keren per jaar voor een test worden uitgenodigd. Natuurlijk blijf je steeds vrij om hieraan deel te nemen. Geïnteresseerd? Stel je dan kandidaat via ons contactformulier.

Naar het contactformulier