Nieuws

#Dieselgate #Demandjustice: het Europees Parlement volgt ons op alle punten

04 april 2017
Volkswagen Dieselgate

04 april 2017
Omdat Europese consumenten nog steeds wachten op financiële schadevergoeding voor het Dieselgate-schandaal, hebben wij de handen in elkaar geslagen met andere consumentenorganisaties en de inspanningen opgedreven rond onze campagne #dieselgate. In een belangrijke stemming heeft het Europees Parlement ons nu gehoord!

Gisteren lanceerden we onze campagne #Dieselgate #Demandjustice in samenwerking met consumentenorganisaties uit Italië (Altroconsumo), Spanje (OCU) en Portugal (Deco Proteste). En dit omdat een schandaal zoals Dieselgate zich nooit mag herhalen, en omdat de benadeelde automobilisten eindelijk een schadevergoeding zouden ontvangen omdat er duidelijk is gesjoemeld en misleid.

Het Europees Parlement staat aan de kant van de consument!

Vandaag hebben de Europese volksvertegenwoordigers gestemd over de aanbevelingen van de commissie Dieselgate (EMIS) en de nieuwe verordening betreffende de type-goedkeuring van voertuigen en het markttoezicht. Zoals expliciet door ons gevraagd, wil het Europees Parlement ook effectief dat een compensatie wordt voorzien voor de Dieselgate-gedupeerden en bevestigt het dat een terugroepingscampagne van de geïmpacteerde wagens niet geldt als een afdoende reparatie. Het Europees Parlement dringt er bij de Commissie bovendien op aan om werk te maken van een Europese collectieve actie in dit dossier.

De stemming toont duidelijk aan dat het Europees Parlement zijn lessen getrokken heeft uit het Volkswagen-schandaal, en de kant heeft gekozen van de consument. Enig minpunt is wel dat het Parlement het idee van een Europees Agentschap voor voertuigen, dat toezicht had moeten houden op het testen van auto’s, heeft laten varen.

De bal ligt nu in het kamp van de Europese Raad om hiermee aan de slag te gaan. De Europese consument kijkt nu naar hen om de stemming van vandaag in concreto te gaan omzetten.

Class action in België

 Tot op vandaag weigert de Volkswagen-groep de Europese gedupeerden ook maar één euro schadevergoeding te betalen, terwijl ze in de Verenigde Staten wel met een compensatie over de brug komen die kan oplopen tot 10 000 dollar. Nochtans heeft de VW-groep ook jarenlang Europese consumenten bedrogen door hen wagens te verkopen die veel meer NOx uitstoten dan waarvoor ze hadden getekend. In België zouden bijna 400 000 dieselwagens betrokken zijn.

Daarom zijn wij in België ondermeer een groepsvordering gestart tegen de VW-groep en invoerder D’Ieteren. 11 000 Belgische gedupeerden toonden reeds interesse om deel te nemen aan onze juridische actie. En meedoen kan nog steeds op www.testaankoop.be/dieselgate.

Met onze luchtkwaliteit kan immers niet worden gesjoemeld, en daarom moet het gedaan zijn met de misleiding van de consument. Kortom, het is tijd voor gerechtigheid! #dieselgate #demandjustice

Meer informatie en deelname aan onze juridische actie