Ook van sportieve BMW verwachten we vijf sterren voor veiligheid

BMW was vorige jaar het best verkopende automerk in België. Maar daarmee is het merk niet foutloos. Euro NCAP heeft een crashtest uitgevoerd met de 2-reeks coupé, en had toch enkele opmerkingen.
Zwakke weggebruiker niet goed beschermd
Een van de tests die door Euro NCAP wordt gedaan, is een simulatie van een aanrijding met een voetganger. Er wordt dan gekeken naar de lichamelijke schade die die voetganger zou oplopen. Bij de BMW 2 coupé valt de schade aan hoofd en benen nog mee of scoort hij zelfs beter dan andere modellen, maar het bekken zou de volle laag krijgen door de manier waarop de voorzijde van de wagen is vormgegeven.
Een andere zwakke plek is dat het automatische remsysteem dat in de BMW 2 coupé is ingebouwd voetgangers en fietsers niet altijd goed opmerkt. We zien vooral problemen als de wagen een straat indraait waar net een voetganger een zebrapad is aan het oversteken, en wanneer een fietser (plots) voor de wagen oversteekt. Bij andere wagens werken deze systemen beter.
Ook het rijhulpsysteem voor rijstrookondersteuning (emergency lane keeping), dat moet ingrijpen als je zonder reden naar een andere rijstrook begint op te schuiven, werkt niet optimaal.
Extra airbags zou veiligheid inzittenden verhogen
Zit je zelf in de BMW 2-reeks coupé, als bestuurder of als passagier, dan zit je veilig bij een aanrijding. Met een score van 82 % voor de bescherming van volwassenen en 81 % voor kinderen scoort de wagen niet veel minder dan de meeste andere wagens.
Toch zien we ook hier ruimte voor verbetering. Terwijl andere wagens tegenwoordig standaard zijn uitgerust met een centrale airbag, tussen bestuurder en passagier, en een airbag voor het bekken, zijn die niet ingebouwd in deze BMW.
De BMW 2-reeks coupé is geen onveilige wagen, anders zou hij geen eindscore van vier sterren op vijf. Toch behalen de meeste andere modellen wel die vijfde ster, en dat verwachten we ook in de toekomst van deze sportieve Duitser, zeker voor een prijskaartje vanaf € 40 000.
Volkswagen scoort goed
Euro NCAP viert zijn 25ste verjaardag, met Test Aankoop als mede-oprichter en nog steeds actieve partner, met nog enkele tests. Onder andere de nieuwe Volkswagen Polo werd op de testbank gelegd. Die kreeg voor zijn meest recente facelift ook een injectie op het vlak van (veiligheids)technologie, dit werpt meteen vruchten af, met de maximumscore van vijf sterren. Aangezien de nieuwe VW Taigo op hetzelfde platform is gebouwd als de Polo en identiek is wat betreft veiligheidsuitrusting, krijgt ook deze compacte SUV vijf sterren. De nieuwe elektrische ID.5 is wat veiligheid betreft dan weer identiek aan de ID.4 die het eerder al prima deed in de crashtest. Verder behaalden ook Renault Megane E-Tech en Lexus NX vijf sterren.
Ben je op zoek naar een kwalitatieve, veilige elektrische of hybride wagen? Check dan welke modellen het best scoren in onze koopwijzer.