Nieuws

Bestelwagens moeten naar veiligheidsniveau van personenwagens

17 december 2020

Ze rijden steeds meer rond op onze wegen, bestelwagens van allerlei winkels en pakjesdiensten. Maar hoe veilig zijn ze? Uit de test van Euro NCAP blijkt alleszins dat er nog veel ruimte is voor verbetering.

Bestelwagens hebben geen al te beste reputatie. Ze worden vaak gezien als de “cowboys van de weg”, niet zelden daartoe gedwongen door werkregimes bij pakjesdiensten, waarbij chauffeurs worden betaald per afgeleverde eenheid. Zeker sinds corona neemt hun aanwezigheid op onze wegen toe, met meer ongevallen als gevolg. Euro NCAP, de partnerorganisatie van Test Aankoop die de veiligheid van voertuigen onder de loep neemt, heeft zich nu over deze bestelwagens gebogen.

Gebrek aan rijondersteuning

 

Uit de studie blijkt vooral dat bestelwagens veel te weinig zijn uitgerust met rijondersteuningsystemen, die we wel meer en meer zien geïnstalleerd in personenwagens. Een automatisch noodremsysteem dat andere auto’s waarneemt en botsingen helpt vermijden, is soms wel aanwezig, maar een gelijkaardig systeem om voetgangers en fietsers op te merken, ontbreekt al te vaak. Ook dodehoekdetectie, rijstrookondersteuning of een systeem dat waarschuwt als je van je rijstrook afwijkt, is er dikwijls niet. Als die systemen er wel zijn, dan werken ze vaak minder goed dan in personenwagens.

Een intelligente snelheidsassistent is er soms wel, maar die is meestal handmatig ingesteld en geeft dan vaak geen informatie over de toegelaten maximumsnelheid. Gordelverklikkers zijn meestal standaard voor de bestuurder, maar afwezig voor de passagiers vooraan.

Brons, zilver, goud of platina?

Euro NCAP wil uitdrukkelijk wijzen op het belang van dergelijke systemen voor rijondersteuning. Zeker ook voor bestelwagens, aangezien de impact op een ander voertuig bij een crash vaak erg groot is door de constructie van de bestelwagens. Daarom heeft de organisatie de meestverkochte bestelwagens op dit vlak getest en kent ze op basis van de aanwezigheid van de systemen en het functioneren ervan medailles toe. 

Opvallend: geen enkel model behaalt een platina medaille en dus een score van 80 % of meer. Drie modellen bevinden zich wel in de op een na hoogste categorie: VW Transporter, Ford Transit en Mercedes-Benz kregen een gouden medaille voor een score van 60 % of meer. Ze zijn beter uitgerust met rijassistentiesystemen of bieden ze alleszins in optie aan, en de systemen doen het ook vrij goed. De Ford scoort bv. prima wat betreft de detectie van zwakke weggebruikers. VW Crafter, Ford Transit Custom, Mercedes Sprinter, Opel/Vauxhall Vivaro en Peugeot Expert krijgen zilver (tussen 40 % en 60 %). Detectie van medeweggebruikers en rijstrookondersteuning zijn hier vaak niet aanwezig of werken beduidend minder goed. Een bronzen medaille betekent een score tussen 20 % en 40 %, dit zijn dus geen echte aanraders. Citroën Jumper en Jumpy, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Iveco Daily en Toyota ProAce behaalden zo’n bronzen medaille. Andere modellen, Nissan NV400, Fiat Talento, Renault Master en Trafic, Opel Movano doen het nog minder goed.

Euro NCAP test ook de veiligheid van personenwagen. Recente resultaten daarvan vind je hier.

Op de website van Euro NCAP vind je de gedetailleerde resultaten van de test van bestelwagens.