Nieuws

Welke automerken zijn het meest betrouwbaar, welke het minst?

10 januari 2020
afstand werk thuis

In onze jaarlijkse enquête peilen we bij jullie naar het aantal pannes en defecten bij je auto. Op basis daarvan kunnen we bepalen welke merken erg betrouwbaar zijn en welke minder. Voor sommige merken betekent dit goed nieuws, voor andere minder.

Meer dan 40 000 mensen hebben onze vragenlijst over hun auto ingevuld. Ze gaven daarbij aan hoe oud de wagen is, hoeveel kilometer hij al op de teller heeft en welke defecten er al waren voorgekomen. Op basis daarvan konden we een betrouwbaarheidsscore berekenen.

Japan en Zuid-Korea krijgen goed rapport

Eerste belangrijke conclusie op basis van deze enquête: zowel de auto’s uit Japan als die uit Zuid-Korea scoren goed tot zeer goed. Bij de Japanse merken valt het op dat Toyota te vinden is in de top 10 van betrouwbaarheid bij elk type model: RAV-4 bij de SUV’s, Yaris en iQ bij de kleinere modellen, Auris, Prius(+) en Verso als het wat groter mag zijn. Ook Mazda en Suzuki hebben betrouwbare modellen, met bv. de Vitara, Celerio, Ignis en Swift (Suzuki) en de CX3 en de 3-reeks (Mazda). Andere Japanse merken als Subaru, Honda, Daihatsu en Mitsubishi doen het vooral in het algemeen goed, zonder specifieke uitschieters.

Ook Zuid-Koreaanse merken als Kia, Hyundai en SsangYong scoren goed, zowel wat betreft betrouwbaarheid als de tevredenheid van de gebruikers.

Europese merken moeten zich herpakken

Een ander verhaal weerklinkt als we naar de gebruikers van Europese merken luisteren. Renault, Opel, Volvo, Seat, Citroën, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo … de score die ze krijgen voor betrouwbaarheid ligt duidelijk lager dan die voor de Japanse merken. En de merken Fiat, Alfa Romeo, Opel, Lancia, Citroën en Peugeot worden ook vaker geciteerd als we vragen naar hoe vaak specifieke problemen voorkomen. Bij Citroën gaat het bv. over problemen aan het elektrisch systeem (ruiten, lichten enz.), het remsysteem, de verwarming/airco en de uitlaat. Opel-rijders laten meer problemen met de motor en de voeding en de koeling daarvan en met de motorelektronica optekenen.

Maar niet alle Europese merken doen het minder goed. De wagens uit de hogere klasse, van Audi, BMW en Mercedes, krijgen over het algemeen wel een prima beoordeling.

Welke problemen komen het vaakst voor?

We vroegen onze respondenten aan te geven welke problemen bij hun wagen al waren voorgekomen. Op basis hiervan maakten we een rangschikking van meestvoorkomende defecten, en we geven ook telkens aan bij welke merken dit defect het vaakste voorkomt.

Waar situeert het defect zich?

Hoe vaak komt het voor (%)?

Bij welke merken komt het het vaakst voor?

elektrisch systeem (ruiten, lichten enz.)

16 %

Alfa Romeo, Chevrolet, Citroen, Fiat, Lancia, Opel, Renault, Seat

remmen

9 %

Citroen, Fiat, Lancia, Opel, Volvo

motorelektronica, kabels, kabels, ontsteking

7 %

Alfa Romeo, Chevrolet, Opel, Seat

voeding van de motor

6 %

Alfa Romeo, Chevrolet, Fiat, Ford, Lancia, Land Rover, Opel, Seat

koppeling, versnellingen, overbrenging

5 %

Alfa Romeo

Maak zelf de vergelijking

Ben je zelf op zoek naar een nieuwe wagen? Check dan welke auto het best bij je past in onze koopwijzer auto's.

Naar de koopwijzer

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Auto's van onze community Mobiliteit .

5 reacties

User name
RENE VAN ESCH
15/01/2020

Ik rijd al 15 jaar probleemloos met Skoda Octavia. Volgende wagen is zeker van hetzelfde merk.

User name
LINDA COPPIN
15/01/2020

Ik rij al sinds 2001 met BMW. Volgende is in bestelling.

User name
JAN LEYS
15/01/2020

Al 42 jaar en +1.300.000 km probleemloos met Toyota

User name
ALBERT CREEMERS
17/01/2020

waarom pas vanaf 15000 euro? Ik denk dat er meer auto's rondrijden onder die prijs dan erboven.

User name
karel.tops
21/01/2020

De Japanse en Koreaanse auto's scoren best. Maar de probleemmarges bedragen bij de Europese auto's gemiddeld 5% wat ook niet zo hoog is. Hoeveel dit is bij de Aziatische modellen kan ik niet vinden maar deze zal wel rond 1-2% draaien en dan lijkt me het verschil tussen de twee niet zo spectaculair. We zouden beter onze Europese merken kopen om de eigen economie te stimuleren zoals de VS nu doet. Daar staat natuurlijk de vrijheid van keuze van de bestuurder tegenover ook heel belangrijk.