Nieuws

Welke automerken zijn het meest betrouwbaar, welke het minst?

10 januari 2020
afstand werk thuis

In onze jaarlijkse enquête peilen we bij jullie naar het aantal pannes en defecten bij je auto. Op basis daarvan kunnen we bepalen welke merken erg betrouwbaar zijn en welke minder. Voor sommige merken betekent dit goed nieuws, voor andere minder.

Meer dan 40 000 mensen hebben onze vragenlijst over hun auto ingevuld. Ze gaven daarbij aan hoe oud de wagen is, hoeveel kilometer hij al op de teller heeft en welke defecten er al waren voorgekomen. Op basis daarvan konden we een betrouwbaarheidsscore berekenen.

Japan en Zuid-Korea krijgen goed rapport

Eerste belangrijke conclusie op basis van deze enquête: zowel de auto’s uit Japan als die uit Zuid-Korea scoren goed tot zeer goed. Bij de Japanse merken valt het op dat Toyota te vinden is in de top 10 van betrouwbaarheid bij elk type model: RAV-4 bij de SUV’s, Yaris en iQ bij de kleinere modellen, Auris, Prius(+) en Verso als het wat groter mag zijn. Ook Mazda en Suzuki hebben betrouwbare modellen, met bv. de Vitara, Celerio, Ignis en Swift (Suzuki) en de CX3 en de 3-reeks (Mazda). Andere Japanse merken als Subaru, Honda, Daihatsu en Mitsubishi doen het vooral in het algemeen goed, zonder specifieke uitschieters.

Ook Zuid-Koreaanse merken als Kia, Hyundai en SsangYong scoren goed, zowel wat betreft betrouwbaarheid als de tevredenheid van de gebruikers.

Europese merken moeten zich herpakken

Een ander verhaal weerklinkt als we naar de gebruikers van Europese merken luisteren. Renault, Opel, Volvo, Seat, Citroën, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo … de score die ze krijgen voor betrouwbaarheid ligt duidelijk lager dan die voor de Japanse merken. En de merken Fiat, Alfa Romeo, Opel, Lancia, Citroën en Peugeot worden ook vaker geciteerd als we vragen naar hoe vaak specifieke problemen voorkomen. Bij Citroën gaat het bv. over problemen aan het elektrisch systeem (ruiten, lichten enz.), het remsysteem, de verwarming/airco en de uitlaat. Opel-rijders laten meer problemen met de motor en de voeding en de koeling daarvan en met de motorelektronica optekenen.

Maar niet alle Europese merken doen het minder goed. De wagens uit de hogere klasse, van Audi, BMW en Mercedes, krijgen over het algemeen wel een prima beoordeling.

Welke problemen komen het vaakst voor?

We vroegen onze respondenten aan te geven welke problemen bij hun wagen al waren voorgekomen. Op basis hiervan maakten we een rangschikking van meestvoorkomende defecten, en we geven ook telkens aan bij welke merken dit defect het vaakste voorkomt.

Waar situeert het defect zich?

Hoe vaak komt het voor (%)?

Bij welke merken komt het het vaakst voor?

elektrisch systeem (ruiten, lichten enz.)

16 %

Alfa Romeo, Chevrolet, Citroen, Fiat, Lancia, Opel, Renault, Seat

remmen

9 %

Citroen, Fiat, Lancia, Opel, Volvo

motorelektronica, kabels, kabels, ontsteking

7 %

Alfa Romeo, Chevrolet, Opel, Seat

voeding van de motor

6 %

Alfa Romeo, Chevrolet, Fiat, Ford, Lancia, Land Rover, Opel, Seat

koppeling, versnellingen, overbrenging

5 %

Alfa Romeo

Maak zelf de vergelijking

Ben je zelf op zoek naar een nieuwe wagen? Check dan welke auto het best bij je past in onze koopwijzer auto's.

Naar de koopwijzer

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

13 reacties

User name
15/01/2020
RENE VAN ESCH

Ik rijd al 15 jaar probleemloos met Skoda Octavia. Volgende wagen is zeker van hetzelfde merk.

User name
15/01/2020
LINDA COPPIN

Ik rij al sinds 2001 met BMW. Volgende is in bestelling.

User name
15/01/2020
JAN LEYS

Al 42 jaar en +1.300.000 km probleemloos met Toyota

User name
17/01/2020
ALBERT CREEMERS

waarom pas vanaf 15000 euro? Ik denk dat er meer auto's rondrijden onder die prijs dan erboven.

User name
21/01/2020
karel.tops

De Japanse en Koreaanse auto's scoren best. Maar de probleemmarges bedragen bij de Europese auto's gemiddeld 5% wat ook niet zo hoog is. Hoeveel dit is bij de Aziatische modellen kan ik niet vinden maar deze zal wel rond 1-2% draaien en dan lijkt me het verschil tussen de twee niet zo spectaculair. We zouden beter onze Europese merken kopen om de eigen economie te stimuleren zoals de VS nu doet. Daar staat natuurlijk de vrijheid van keuze van de bestuurder tegenover ook heel belangrijk.

User name
30/01/2020
LUC RYMENANTS

Na met 2 Audi's en 2 VW's gereden te hebben rij ik nu met Toyota en wil nooit nog een auto van de VAG-group. Toyota is veel goedkoper in onderhoud en heeft minder reparatie nodig.

User name
31/01/2020
WIM VANRYCKEGHEM

4 maal na elkaar met Toyota Verso gereden (leasing). Prima wagen, heel betrouwbaar. Al is de laatste motor (1600 benzine) wat loom. Maar Toyota heeft de productie gestopt en nog geen vervanger van dit type op de markt. Spijtig!

User name
31/01/2020
ERIC MEYERS

Rij momenteel met mijn 5de Ford over een periode van 37 jaar (800.000 km), over het algemeen tevreden en weinig problemen gehad . Denk dat rijstijl en onderhoud ook wel een grote invloed hebben op de vraag" welke auto is meest betrouwbare"

User name Moderator
24/02/2020
Bertrand | Moderator , Gereageerd:

Rijstijl heeft zeker een invloed op je wagen, maar we hebben 40 000 deelnemers hier. Dus dat is ruimschoots voldoende om een correct beeld te geven, ook voor dit criterium :) ^Bertrand

User name
14/02/2020
MARTIN BODDY

The Last 15 Years I had 2 Hyundai's Tuscan =11years no breadowns A Getz 15 years new engine after 6years but only had to pay for a service as it was a major know problem with that engine. Know a Kia Sportage also no problems but the GPS out of date the only problem with the Sportage is the storage place in the front compartment.

User name
29/02/2020
JOS JANSSEN

Waar kan ik de volledige lijst vinden van de auto's?
Ik zou graag weten hoe de VW Tiguan scoort maar die staat niet in de tabel van de SUVs
In de koopwijzer heeft die een score van 62, maar dat is geen betrouwbaarheidsscore denk ik.

User name Moderator
19/03/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Hallo Jos, bedankt voor je vraag en sorry voor de late respons. In het resultaat van de PS zit eigenlijk alles: technische aspecten, prestaties, verbruik, uitstoot maar ook betrouwbaarheid van het merk en model.  Naast de info op merk en model niveau in de PS via volgende link te consulteren :

https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/auto-s/test/koopwijzer-autos/vw-tiguan-ii-suv-c-5

kunnen onze specialisten ook de score op versie niveau extra delen voor ‘VW Tiguan (2016-) 1400 P’:  95/100. ^An

User name
31/03/2020
RONALD VANHERF

Kritisch zijn... Is best nodig in deze tijden. Toch wil ik een kleine "kanttekening" maken bij deze cijfers. Hoeveel procent voertuigen uit Europa? Uit Azië? Meer dan 40.000 mensen namen deel aan deze bevraging? België telde in 2019 zomaar eventjes 5.889.210 personenwagens. Dit laatste geeft, en daar ben ik 300 % van overtuigd, een zwaar vertekend beeld. Hoe meer voertuigen er van een bepaald merk rondrijden, hoe meer problemen er kunnen opduiken en lopen die cijfers natuurlijk op. Zouden leasingmaatschappijen ons misschien wat cijfers kunnen bezorgen uit hun ervaringen met de verschillende merken? Wat volgens mij ook niet helemaal correct is, is dat een merk uit een grote groep zoals VAG slechte scores krijgt terwijl de"broertjes" die problemen niet kennen terwijl dezelfde onderdelen gebruikt worden. Wat men ook niet meldt (of durft te melden) zijn de torenhoge reparatiekosten van de "hogere prijsklasse". Uit meerdere bronnen verneem ik dat daar niet de volledige waarheid wordt verteld. (Niet deelnemen aan deze bevraging bv.). Jullie doen als consumentenorganisatie jullie uiterste best om dit net wel te verkrijgen.
Mijn eigen vaststellingen na 30 jaar autorijden:
1. mijn eerste wagen Mitsubishi Colt 1984: niet stuk te krijgen enkele carrosserieproblemen wat destijds gekend was.
2. Opel kadett E: katastrofaal geval. Meerdere malen in garantie binnen gegaan voor tal van problemen: versnellingsbak, waterpomp, elektrische problemen . Blij dat hij weg was
3. Vw Vento 1995: laatste TD versie: problemen met eco systeem, bestuurdersdeur vervangen na ...1 jaar wegens doorgeroest, na 6 jaar overal roestproblemen, drukverlies op één van de cilinders vastgesteld na 6 maanden maar (binnen de normen), olieverbruik (binnen de norm)
schuifdak stuk . Toch nog 230.000 km meegereden.
4. Citroên Xsara 16 benzine: lager op versnellingsbak defect en vervangen en voor de rest niks van problemen tot 170.000 km.
5. Peugeot 308 sw van 2009: heb ik nog steeds in mijn bezit: 220.000 km. achteras stuk na 200.000 km (torsiestang gebroken , een gekend probleem) en radiator van verwarming verstopt .
6. Peugeot partner 1.9 d. doorgeroest (1 jaar gehad voor hobby kinderen) voor de rest geen problemen gehad.
7. Hyundai H200 (tweedehands gekocht op hoge leeftijd 12 jaar): hoofdpolie op krukas versleten en vervangen, voor de rest geen problemen tot ik deze verving in 2017.
8. Peugeot Expert 2017 2.0D: nieuw model: ondertussen al 3 terugroepacties en goede service gekregen. Bug in programmatie gehad en opgelost (gratis update gehad).

Mijn vraag aan jullie? Electronica in de wagens? Een verbetering? Ik geloof het niet.