Defect AdBlue-systeem bij sommige dieselwagens van Citroën en Peugeot

Wat is AdBlue en waarom is het belangrijk voor emissiebeheer?
AdBlue is een additief dat sinds een aantal jaren verplicht is in dieselauto's om de uitstoot van stikstofoxide te verminderen en te voldoen aan de Euro 6-normen. Nieuwe dieselauto's die op de markt worden gebracht (ongeveer vanaf 2018) hebben een speciale tank die ongeveer elke 10 000 tot 15 000 km met AdBlue moet worden gevuld.
Je krijgt als bestuurder ruim van tevoren een waarschuwing (meer dan 2 000 km voordat de tank leeg is) wanneer je de AdBlue-tank moet bijvullen. Je krijgt ook een waarschuwing via het boordsysteem dat als je niet op tijd AdBlue bijvult, kan de auto niet meer worden gestart.
Het probleem met dieselwagens van Peugeot en Citroën
In onze zusterlanden Portugal, Spanje en Italië liepen al tal van klachten binnen over een aantal dieselauto's van Citroën en Peugeot met een fout in het AdBlue-antiverontreinigingssysteem. In veel gevallen wordt herhaaldelijk een fout op de boordcomputer weergegeven, waardoor de bestuurder wordt gewaarschuwd dat de auto moet worden gerepareerd om hem te kunnen blijven gebruiken.
Kost voor eigenaar en lange wachttijden
De voorgestelde oplossing is vaak het vervangen van de AdBlue-tank - een herstelling die tot 1 200 euro kan kosten, te betalen door de eigenaar. Een bijkomend ongemak is dat wisselstukken vaak niet aanwezig zijn en de levertijden voor het te vervangen onderdeel heel onnauwkeurig zijn. Zo dreig je dus je auto wekenlang niet te kunnen gebruiken.
Welke modellen van Citroën zijn getroffen?
Uit berichten die ons bereiken, blijkt dat verschillende automobilisten in dezelfde situatie verkeren, waarschijnlijk als gevolg van een ontwerpfout in de brandstoftank. De getroffen modellen zijn onder meer de Citroen C4 Cactus, Citroen C4 Aircross, C4 Picasso, Citroen C3 HDI, C3 Gol en C3 Aircross. Op dit moment is het nog niet duidelijk welke modellen van Peugeot zijn getroffen.
Hoe weet je of het AdBlue-systeem in jouw auto defect is?
Het door de gebruikers gemelde probleem uit zich in herhaalde foutmeldingen die door de boordcomputer worden weergegeven, zoals "Fout in de bestrijding van verontreiniging: starten verboden binnen 1 500 km" of "Fout in de motor: voertuig repareren". Het probleem zou betrekking hebben op het AdBlue-systeem dat bestaat uit een tank, een pomp en een regeleenheid. Het lijkt erop dat in veel gevallen een waarschuwingslampje verschijnt dat waarschuwt voor problemen met het AdBlue-systeem, ondanks het feit dat de AdBlue-tank nog niet moet worden bijgevuld.
Wat moet je doen als je AdBlue-systeem defect is?
Omdat het probleem zich bij verschillende modellen van Citroën voordoet willen we in kaart brengen hoeveel mensen geïmpacteerd worden. Mogelijks zijn er ook wagens van andere producenten met het AdBlue-systeem die dezelfde fouten vertonen. Ben jij ook in dat geval stuur ons dan je klacht via het onderstaande klachtenformulier. Testaankoop rekent op wageneigenaars om ons te contacteren en de zaak sterker te maken. Testaankoop gaat in gesprek met de PSA-groep om een oplossing te zoeken voor de eigenaars met AdBlueproblemen.
.