Dossier

Welke automerken elektrificeren, hoe snel en met welke modellen?

13 januari 2022

De elektrische wagen vindt beetje bij beetje zijn weg naar het grote publiek, en steeds meer merken breiden hun elektrisch gamma uit. Welke merken gaan er volop voor? Welke blijven achter?
Vanaf 2035 wordt de verkoop van elektrische wagens met een verbrandingsmotor in Europa verboden. Vlaanderen gaat nog een stap verder: vanaf 2029 moet elke nieuw verkochte wagen volledig elektrisch rijden.

Het mag duidelijk zijn: de toekomst van de auto is elektrisch én steeds meer consumenten raken hiervan overtuigd. Na een aarzelende start kwam ook de verkoop van de EV in 2021 op gang en werden er heel wat nieuwe elektrische modellen voorgesteld.

Maar kan de omslag zo snel verlopen dat de automarkt over amper 7 jaar volledig elektrisch is? Zijn de autofabrikanten klaar om de omschakeling te maken? En hoe ver staan ze nu al? We maken begin 2022 een overzicht, merk per merk.
Alfa Romeo
Huidige elektrische modellen: geen

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Ook Alfa Romeo zit nog niet echt op de elektrische kar. Met de lancering van de SUV Tonale zit er wel een plug-in-hybride in de pijplijn, maar de huidige modellen rijden allemaal nog op diesel of benzine.
Aston Martin

Huidige elektrische modellen: geen

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Bij Aston Martin, fabrikant van snelle luxewagens, moet de overgang naar elektrisch rijden nog beginnen. Vanaf 2023 zouden de eerste modellen zonder verbrandingsmotor worden gelanceerd ter vervanging van de Avantage en de DB11. Tegen 2030 zou de helft van de modellen elektrisch rijden. Een einddatum voor modellen op benzine of diesel ligt nog niet vast.


Audi

Huidige elektrische modellen: e-tron (S), e-tron (S) Sportback, e-tron GT Quattro, RS e-tron GT, Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron

Volledige elektrificatie tegen: 2033

Audi produceert sinds 2018 elektrische modellen onder de noemer “e-tron”. De e-tron zelf en de e-tron Sportback worden overigens in ons land, in de fabriek van Vorst, vervaardigd. De fabrikant liet in april 2021 weten dat de honderdduizendste e-tron van de band was gerold. De modellen situeren zich vooral in het hogere segment van de markt.


BMW
Huidige elektrische modellen: i3, iX3, iX, i4

Volledige elektrificatie tegen:
niet meegedeeld

BMW was een van de eerste autofabrikanten die, met de i3, een volledig elektrisch model in zijn gamma had. Nadien viel de elektrificatie wat stil, maar intussen werd toch weer een versnelling hoger geschakeld. Met succes, want de fabrikant haalt de doorgedreven elektrificatie als een van de redenen aan van het feit dat BMW in 2021 het populairste merk in België was. Met name de elektrische en plug-in-modellen zouden erg populair zijn als salariswagens. BMW wil tegen 2030 voor de helft elektrische wagens produceren, maar wil geen datum plakken op het einde van haar modellen met een verbrandingsmotor.
Citroën
Huidige elektrische modellen: Ami electric, ë-C4, ë-Berlingo, ë-Spacetourer

Volledige elektrificatie tegen:
niet meegedeeld

Citroën heeft op korte tijd een aanzienlijke inhaalbeweging gemaakt op het vlak van elektrische auto’s. Vooral de ë-C4 doet het vrij goed. Dit model deelt zijn platform met o.a. de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e, en met enkele modellen met verbrandingsmotor. Het luxemerk van Citroën, DS, zou vanaf 2024 enkel nog elektrische modellen produceren. Voor Citroën zelf is geen datum bepaald.
Cupra
Huidige elektrische modellen: Born

Volledige elektrificatie tegen:
niet meegedeeld

Cupra brengt sportieve modellen, afgeleid van de Seat-modellen, op de markt. De Born is het eerste model dat volledig elektrisch kan worden geleverd. Het volgende elektrische model zou de Tavascan worden.
Dacia

Huidige elektrische modellen: Spring electric

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Met de Spring heeft Dacia een van de voordeligste elektrische auto’s op de markt. Maar de Spring scoorde erg slecht op de crashtests van Euro NCAP, met slechts een ster op vijf.


DS Automobiles
Huidige elektrische modellen: DS 3 Crossback E-Tense

Volledige elektrificatie tegen: 2024

Het luxemerk van Citroën heeft met de DS3 Crossback een eerste volledig elektrische wagen toegevoegd aan haar gamma. Verder vinden we vooral plug-in-hybrides terug, maar DS wil over twee jaar al overgeschakeld zijn op puur elektrische wagens.
Fiat
Huidige elektrische modellen: 500e

Volledige elektrificatie tegen:
2030

Tegen 2030 wil Fiat enkel nog elektrische modellen op de markt brengen. Dan zullen de Italianen toch ettelijke tanden moeten bijsteken, want voorlopig is de 500e de enige e-auto in hun gamma. In 2023 zou er met de Centoventi een elektrische opvolger van de Panda bijkomen. Fiat zou zich vooral toespitsen op stadsmodellen.
Ford
Huidige elektrische modellen: Mustang Mach-e

Volledige elektrificatie tegen:
2030

Ford sprong vrij laat op de elektrische auto-trein, maar heeft met de Mustang Mach-e nu wel een eerste en meteen goed scorend elektrische model in de rangen. Het doel is om het elektrische gamma stelselmatig uit te breiden zodat vanaf 2026 elk model minstens een hybride of volledige elektrische versie heeft.
Genesis
Huidige elektrische modellen: G80, GV60 en GV70

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Genesis is het luxemerk van Hyundai, en heeft intussen al drie elektrische modellen in zijn aanbod. De G80 is een ruime sedan, de GV60 is een compacte SUV, de in november 2021 voorgestelde GV70 is een iets groter “sports utility vehicle”.
Honda
Huidige elektrische modellen: Honda-e

Volledige elektrificatie tegen: 2040

De fabrikant van ooit populaire modellen als de Civic aanschouwt de huidige evoluties op de automarkt wat vanaf de tweede rij. De Honda-e kwam er pas na veel aarzelen in 2020, een tweede model is gepland voor 2024. Uit de plannen om pas in 2040 te stoppen met de productie van modellen met verbrandingsmotor spreekt niet veel ambitie wat betreft de elektrische wagen.
Hyundai
Huidige elektrische modellen: Kona Electric, Ioniq Electric, Ioniq 5

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Hyundai plukt volop de vruchten van de elektrificatie van haar gamma. Met de Kona Electric hebben de Koreanen een populaire SUV rondrijden en ook de Ioniq 5 blijkt aan te slaan, met meer dan 40 000 verkochte exemplaren in Europa op vrij korte tijd. Het is de bedoeling van Hyundai om de elektrische modellen te groeperen onder de Ioniq-noemer. Eerst zouden er enkele grotere modellen dan de Ioniq 5 worden gelanceerd, dan zou het gamma ook naar onderen toe worden aangevuld. Hyundai zou in 2035 stoppen met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in Europa.
Jaguar
Huidige elektrische modellen: I-Pace

Volledige elektrificatie tegen: 2025

Jaguar heeft met de I-Pace voorlopig slechts een elektrisch model in de markt, maar heeft wel al aangekondigd om het roer helemaal om te gooien en over drie jaar enkel nog elektrisch te produceren.
Jeep
Huidige elektrische modellen: geen

Volledige elektrificatie tegen:
niet meegedeeld

Jeep is niet meteen een merk dat we met duurzaam rijden associëren. Hun SUV’s en 4x4’s zijn dan ook nog niet in elektrische versie te verkrijgen. Wel vinden we hier en daar een plug-in-hybride.
Kia
Huidige elektrische modellen: e-Soul, e-Niro, EV6

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Kia treedt het elektrische tijdperk, net als zusterbedrijf Hyundai, met volle vertrouwen tegemoet. De Soul heeft voor- en tegenstanders als het gaat over zijn uiterlijk, maar draait intussen al sinds 2014 mee als EV en is al aan zijn derde generatie toe. De e-Niro is een SUV, de recente EV6 houdt het midden tussen een SUV en een berline op het platform van de Hyundai Ioniq 5. Tegen 2026 zouden er elf nieuwe elektrische modellen moeten bijkomen.
Land Rover
Huidige elektrische modellen: geen

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Ook het doelpubliek van Land Rover zit niet echt te wachten op elektrische wagens. Het merk, dat sinds 2008 samen met Jaguar eigendom is van het Indiase Tata, werkt wel met plug-in-hybride motoren.
Lexus
Huidige elektrische modellen: UX 300e

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Het luxemerk van Toyota heeft, net als het moedermerk, in de loop van de voorbije jaren vooral ingezet op hybride modellen. Met de UX 300e, een compacte SUV, is daar het eerste elektrische model bij gekomen. De bedoeling is om het daarbij niet te laten. Tegen 2025 zouden alle Lexus-modellen in gedeeltelijk of volledig elektrisch moeten rijden.
Mazda
Huidige elektrische modellen: MX-30

Volledige elektrificatie tegen:
niet meegedeeld

Bij Mazda is het voorlopig nog met een vergrootglas zoeken naar elektrische wagens. De MX-30 is het enige model zonder brandstofmotor, met weliswaar een vrij beperkt rijbereik. De ambities zijn niet torenhoog: tegen 2030 zou een kwart van de Mazda-modellen elektrisch rijden.
Mercedes-Benz
Huidige elektrische modellen: EQA, EQB, EQC, EQS, EQV

Volledige elektrificatie tegen: 2030

Mercedes heeft volop de weg van de elektrische auto gekozen. Voorlopig enkel in het hogere segment van de markt, maar nog dit jaar zou het merk elektrische auto’s in alle segmenten willen lanceren. Mercedes investeert de komende jaren meer dan tien miljard euro in haar elektrisch wagenpark en kwam begin dit jaar op de proppen met een conceptwagen met een rijbereik van meer dan 1 000 km, dankzij o.a. een kleinere en lichtere batterij. Dit model zou in 2024 het levenslicht zien.
MG
Huidige elektrische modellen: ZS, Marvel R, MG5

Volledige elektrificatie tegen:
niet meegedeeld

Het Britse merk MG heeft een lange en roemrijke geschiedenis, vooral gestoffeerd met sportwagens, maar wil nu ook echt een plaats veroveren op de markt van de elektrische wagens. De ZS is een eerste poging: een stadswagen met een vrij beperkt rijbereik in de standaardversie en een iets grotere autonomie met de “long range”. In 2021 kwam daar de Marvel R bij, een iets grotere SUV, en recent nog werd de MG5 gelanceerd, een echte elektrische stationwagon/break. Qua rijbereik scoren ook deze laatste modellen vrij middelmatig.
Mini
Huidige elektrische modellen: Mini Cooper SE

Volledige elektrificatie tegen:
2030

Mini heeft voorlopig één elektrisch model in de catalogus: de Mini Cooper SE. Op vrij korte termijn zou ook de Mini Cooper SE Countryman All4, nu een plug-in hybride, volledig elektrisch moeten worden. Het doel is om vanaf 2030 enkel nog elektrische wagens te produceren.
Nissan
Huidige elektrische modellen: Ariya, Leaf

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Met de Leaf was Nissan een absolute pionier op het vlak van elektrische wagens. Deze gezinswagen werd in 2010 gelanceerd, maar is nog steeds een wereldwijde bestseller, na enkele updates. De Leaf kreeg evenwel niet meteen navolging bij de Japanse constructeur, maar recent werd dan toch de Ariya gelanceerd, een cross-over-SUV die zich staande zal moeten houden tussen concurrentie als de VW ID.4, Skoda Enyaq, Citroën ë-C4, Kia Niro en Hyundai Kona. Nissan plakt voorlopig geen jaartal op het stopzetten van de productie van modellen met een verbrandingsmotor.
Opel
Huidige elektrische modellen: Corsa-e, Mokka-e

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Opel maakt deel uit van de Stellantis-groep, net zoals o.a. Citroën, Fiat en Peugeot. Het Duitse merk wil sterk inzetten op elektrische wagens en heeft met de Corsa-e en de Mokka-e momenteel hangijzers in het compacte en in het compacte SUV-segment. Vanaf 2028 zou Opel enkel nog elektrische auto’s verkopen in Europa.
Peugeot
Huidige elektrische modellen: e-208, e-2008

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Peugeot had al in 2010 een elektrische auto op de markt: de iOn, die werd ontwikkeld samen met Mitsubishi. Deze zeer compacte wagen had echter een relatief kleine doelgroep. Met de e-208, een compacte wagen, en de e-2008, een SUV, lijkt het de fabrikant menens. Tegen 2024 zou van elk model een elektrische versie beschikbaar moeten zijn.
Polestar
Huidige elektrische modellen: Polestar 2

Volledige elektrificatie tegen:
niet meegedeeld

Polestar begon als een dochteronderneming van Volvo, maar gaat intussen haar eigen weg. De Polestar 2 is voorlopig de troef op de elektrische markt, maar die zou snel gezelschap moeten krijgen van onder meer een SUV. De Polestar 1 is een hybride wagen.
Porsche
Huidige elektrische modellen: Taycan

Volledige elektrificatie tegen:
niet meegedeeld

Porsche produceert in het (hoogste) elektrische segment de Taycan, met succes. In de toekomst zou daar een elektrische SUV bij moeten komen. In 2030 zou het merendeel van de Porsche-modellen een elektrische of hybride motor moeten hebben. Legendarische modellen als de 911 zouden evenwel voorlopig met een verbrandingsmotor blijven rijden. De constructeur rekent daarvoor op meer milieuvriendelijke brandstoffen.
Renault
Huidige elektrische modellen: ZOE, Twingo e-tech electric, Megane e-tech electric

Volledige elektrificatie tegen:
niet meegedeeld

De Renault Twizy was lang een curiosum op onze wegen: een elektrisch autootje met plaats voor slechts één persoon, dat open was langs de zijkanten. Inmiddels heeft Renault echter ook de ZOE, een stadswagen die al jaren een bestseller is. Al viel dit model compleet door de mand bij een recente Euro NCAP-crashtest, met een score van nul sterren op vijf.

De fabrikant wil desalniettemin op het elektrische elan doorgaan en heeft intussen ook een elektrische Twingo en een elektrische Megane in de aanbieding. Tegen 2025 zou de helft van het gamma volledig elektrisch moeten zijn.
Seat
Huidige elektrische modellen: geen

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Bij Seat is het nog even wachten op een volledig elektrisch model. Het Spaanse merk binnen de Volkswagen-groep zou zich vooral toespitsen op betaalbare modellen, zoals een elektrische stadswagen als opvolger van de Seat Mii (similair aan VW e-up! en Skoda Citigo) voor minder dan € 20 000.
Skoda
Huidige elektrische modellen: Enyaq

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Bij Skoda hinkt men voorlopig op twee benen: de Enyaq is een succes in het SUV-segment, maar dat zet de fabrikant niet aan om volledig voor de elektrische wagen te gaan. De elektrische stadswagen Citigo, die gelanceerd werd in 2012, was een bescheiden succes en werd inmiddels afgevoerd.
SsangYong
Huidige elektrische modellen: Korando e-motion

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

SsangYong wil zijn plaats op de Europese automarkt ver- of heroveren, en wil dat met elektrische modellen doen. De Koreaanse fabrikant lanceerde onlangs de Korando e-motion, een SUV, en zou nog een tweede elektrische SUV op stapel hebben staan.
Subaru
Huidige elektrische modellen: geen

Volledige elektrificatie tegen: niet meegedeeld

Subaru moet nog beginnen aan de elektrificering van zijn gamma. Het eerste model zou voor 2022 zijn en zou de naam Solterra krijgen. Technisch zou deze SUV volledig similair zijn met de Toyota bZ4X (zie verder).
Suzuki
Huidige elektrische modellen: geen

Volledige elektrificatie tegen:
niet meegedeeld

Suzuki werkt tegenwoordig samen met Toyota voor de ontwikkeling van zijn wagens. Modellen zonder verbrandingsmotor zijn daar voorlopig niet bij en zouden er pas komen in 2025. De futuristische SUV Futuro-e zou daarvan een voorbeeld kunnen zijn.
Tesla
Huidige elektrische modellen: S, 3, X, Y

Volledige elektrificatie tegen:
Tesla produceert enkel elektrische modellen

Tesla heeft nooit wagens met een verbrandingsmotor geproduceerd, en was dus al vanaf zijn begin volledig geëlektrificeerd. Toch mag ook de Amerikaanse autobouwer niet in dit overzicht ontbreken. In 2021 verkocht Tesla wereldwijd bijna 1 miljoen wagens.
Toyota
Huidige elektrische modellen: geen

Volledige elektrificatie tegen:
niet meegedeeld

Toyota is de absolute marktleider wat betreft (zelfladende) hybride modellen, maar hinkt wat achterop als het gaat over batterij-elektrische wagens. Die zouden worden ondergebracht bij het submerk “bZ”. Een eerste model zou de SUV bZ4X zijn, die mogelijk in de loop van 2022 wordt gelanceerd. Tegen 2025 zouden er nog 15 andere volledige elektrische modellen worden gelanceerd, maar Toyota zou voorlopig ook wagens met verbrandingsmotor blijven produceren.
Volkswagen
Huidige elektrische modellen: ID.3, ID.4, ID.5

Volledige elektrificatie tegen: 2035

Bij Volkswagen kiest men resoluut voor een elektrische toekomst, niet in het minst door de schade die Dieselgate heeft toegebracht. Met de ID.3 en de ID.4 werden al twee vrij succesvolle modellen gelanceerd, respectievelijk een compacte gezinswagen en een compacte SUV. Begin dit jaar kwam de ID.5 op de markt, een kruising tussen een SUV en een coupé. Tegen 2029 zouden er maar liefst 75 volledig elektrische modellen worden gelanceerd.
Volvo
Huidige elektrische modellen: C40 Recharge, XC40 Recharge

Volledige elektrificatie tegen:
2030

Ook Volvo wil vaart maken wat betreft de elektrificatie van zijn modellen. Voorlopig zijn er twee modellen beschikbaar, de komende jaren zouden daar vijf nieuwe modellen bij moeten komen. In 2030 wil de Zweedse autobouwer stoppen met de productie van wagens met een brandstofmotor.