Dossier

Groene alternatieven voor diesel en benzine

13 januari 2016
groene-alternatieven-voor-diesel-en-benzine

13 januari 2016

Alternatieve brandstoffen zullen meer en meer deel gaan uitmaken van de toekomst en zullen ook de impact van de auto op het milieu kunnen verminderen. Wij overlopen de voor-en nadelen van elk alternatief aan de hand van enkele producten die vandaag of binnenkort op de markt zijn.

Er bestaan al oplossingen

Onze onderzoeken wijzen uit dat het milieu-aspect van een auto momenteel amper meetelt bij de keuze van een nieuwe auto, in tegenstelling tot de aankoopprijs, de gebruikskosten enz. Maar daar kan wel eens snel verandering in komen, uiteraard uit ecologische overwegingen, maar ook ten gevolge van de veranderende fiscaliteit, de autoprijzen, het aanbod van de constructeurs en de diverse stimuli voor de consument, zoals de premie in Vlaanderen bij aankoop van een elektrische auto (vanaf 2016).

De elektrische auto: redder van de planeet? 

De elektrische auto is ontegensprekelijk de zuiverste oplossing qua uitstoot, maar zijn batterijen bevatten metalen die wel degelijk vervuiling veroorzaken. Ze moeten dan ook worden gerecycleerd. Deze recyclage zal de milieu-impact aanzienlijk drukken, zodat elektrische auto’s op het einde van de rit duidelijk minder vervuilen dan klassieke voertuigen.
Volgens onze berekeningen is de milieuimpact van een elektrische auto in België viermaal kleiner dan die van een vergelijkbare conventionele auto wanneer hij overdag wordt opgeladen. Als men hem ’s nachts aan het stopcontact hangt, is de impact zelfs vijf keer kleiner omdat nachtstroom vooral van nucleaire en dus CO2-vrije oorsprong is. Laadt men hem op met windenergie, dan is de impact 13 keer kleiner. Produceert men echter de stroom met koolwaterstoffen of kolen, dan is de impact even groot. Ook inzake de uitstoot van fijn stof doet een elektrische auto vier keer beter, om nog maar te zwijgen over de NOX-waarden, waarrond het hele VW-schandaal draait: die liggen twintig keer lager. De elektrische wagen vormt dus zeker een belangrijk deel van de korte termijnoplossingen, maar ze is niet alleen...

Geen enkele energiebron is vrij van vervuiling, maar...

Hoewel  het Volkswagen-schandaal vooral de vervuiling van dieselwagens naar voren bracht, mogen we  niet vergeten dat alle auto’s vervuilen. De impact op het klimaat en het milieu is zo moeilijk te  berekenen dat men de hele levenscyclus van het voertuig in overweging moet nemen, van de fabricatie tot afbraak. Maar weet dat u kunt kiezen voor andere energiebronnen die groener zijn  dan onze klassieke diesel- en benzinewagens. 
We  lijsten de verschillende alternatieven op aan de hand van enkele producten die vandaag of binnenkort op de markt zijn, met  hun voor-en nadelen. Ontdek welke oplossingen de weg kunnen vrijmaken voor een groenere toekomst.

Onze eigen tests

Zonder zelfs nog maar te praten over de gevallen van gesjoemel liggen de testresultaten die voorkomen uit het officiële testprotocol te ver van de realiteit om ze serieus te kunnen nemen. Daarom voegen wij aan het officiële Europese testprotocol (NEDC) 3 extra testen toe: de meer realistische WLTP-test, die in 2017 in voege zou moeten treden; een cyclus op de autosnelweg en een RDE-test (Real Driving Emissions) die het reeële verbruik op de weg meet. De cijfers die wij hierna geven zijn dus realistische cijfers.


Afdrukken Versturen via e-mail