back

Paypal beschermt frauduleuze klanten

Paypal Europe 22 BD ROYAL, Luxembourg
afgesloten Niet succesvol

Deze klacht is Publiek

Je klacht:

H. R.

aan: Paypal Europe

08/09/2022

Beste, * Op 1/6/2022 bestelde mijn dochter combitickets voor Rock Werchter. De verkoper, een Paypalklant, stuurde zeer bewust aan om de betaling via de tool family & friends te doen om extra kosten te vermijden. Van geen kwaad bewust, de transactie geschiedde. Bij mijn aankomst thuis, rook ik onraad en vroeg onmiddellijk een terugbetaling aan de verkoper. Deze stuurde een keurig uitziend paypalbewijs met transactienummer. * Daar ik niet gerust was probeerde ik Paypal te bereiken. 's Avonds lukte dit niet. De website van Paypal is zodanig gemaakt dat het je enorm veel tijd kost om ook maar een contactpunt te vinden. Dit wordt duidelijk met opzet gedaan, om zo veel mogelijk contact met klanten te vermijden. * Op 2/6, de volgende ochtend contacteerde ik Paypal. Ik deed mijn relaas van de feiten en gaf de gegevens van de annulatietransactie door. Ik kreeg te horen dat er geen transactie voor terugbetaling gebeurd was en dat het nummer foutief-onbestaande was. Paypal heeft met deze info niets aangevangen. Zij hebben de Paypalklant/fraudeur niet gecontacteerd of de betaling on hold gezet. Volgens mij hadden ze de betaling perfect nog kunnen blokkeren, maar toch doen ze dat niet in zo’n situatie. Onbegrijpelijk. * Om mezelf te beschermen blokkeerde ik de domiciliatie. * op 15/7 krijg ik een mail van een incassobureau om het verschuldigde bedrag alsnog te betalen. * Op 20/7 heb ik klacht neergelegd bij de politie. * Op 27/7 stuurde ik een aangetekend schrijven naar Paypal met alle bewijzen van de oplichterij, inclusief gegevens van de Paypalklant die fraudeert. * op 4/8 stuurde ik meerdere berichten naar Paypal, maar kreeg niet het beoogde antwoord. Ze ondernemen totaal geen actie naar de fraudeur toe, terwijl je niet zo maar Paypal klant wordt. Zij hebben zeker bankgegevens en dergelijke. Ze schuilen zich achter de GDPR wetgeving en kunnen me daarover niks zeggen. Of m.a.w., Paypal beschermt gangsters die hun eigen klanten zijn. Paypal beweert de verkoper te hebben betaald. Als ik om een betaalbewijs van hun aan de fraudeur vraag, dan blijft het stil aan de overkant. * Paypal zegt me contact op te nemen met de verkoper. Uiteraard zijn diens kanalen niet meer bereikbaar, ook via Paypal niet. Nochtans kan ik mijn account niet verwijderen. * Wat mij betreft ben ik niet alleen slachtoffer, maar Paypal zelf ook. Het is onbegrijpelijk dat ze zelf niets ondernemen. Hun betalingsplatform is dus allesbehalve veilig en daarom stel ik ze ook in gebreke. * Zoals reeds aangegeven heb ik alles per aangetekend schrijven doorgezonden naar het hoofdkantoor van Paypal Europe in Luxemburg en verwacht ik een uitgebreide actie van Paypal.

Gewenst oplossing

  • annulatie van de transactie en actie naar de fraudeur toe