back

Geweigerde hypothecaire lening

ING - Bank and kantoren Marnixlaan 24, BRUSSEL
Behandeld door Test-Aankoop

Deze klacht is Publiek

Je klacht:

L. F.

aan: ING - Bank and kantoren

23/12/2020

In juni dit jaar gingen we langs in ING Destelbergen voor een lening aan te vragen voor een bouwgrond in Waasmunster. We wisten reeds de prijs, ook de kosten voor de bouw aangezien mijn man werkt in de bouw. Wij wouden enkel een rentevoet krijgen, maar deze konden jullie niet geven zonder raming van de architect en getekende compromis. Bij andere banken konden wij zonder al deze gegevens onmiddellijk een rentevoet krijgen. Ook moesten we in augustus een mail sturen naar het immokantoor met Bruno in CC om te zeggen dat hij heeft bevestigd dat we zeker een lening kunnen krijgen (dit was op vraag van het immokantoor. In oktober zijn wij terug langs geweest met de raming (die trouwens exact overeenkwam met de schatting die mijn man had gegeven) en de compromis. We hadden ook meerdere malen gezegd dat de akte verlijdt begin december, maar volgens Bruno ging dit allemaal geen probleem zijn en ging alles zeker rond zijn tegen dan. De aanvraag zou een 2 max 3 weken duren. Toen we midden november nog niets hadden gehoord hebben we herhaaldelijk contact opgenomen met Bruno om te vragen hoe het met onze kredietaanvraag zat. Pas 3 december hebben we hier een antwoord op gekregen met de rentevoeten! De dag erna hebben wij reeds bevestigd dat het in orde was en dan hebben wij ook de papieren gekregen die we moesten ondertekenen, dit heb ik onmiddellijk gedaan en dinsdag 8 december om kwart voor 5 's avonds kregen wij telefoon van Bruno om te melden dat ons krediet is gewijzigd omdat onze bouwgrond in een recreatief gebied ligt. Terwijl hij dit reeds wist van in het begin en dat hij ook heeft gezien in het bijzonder plan van aanleg en het stedenbouwkundig attest dat dit een goedgekeurde verkaveling is en dat daar ons hoofdverblijf mag zijn. Toen ik zei dat dit in de kleine lettertjes NERGENS stond vermeld en vroeg om me dit door te sturen, kon hij dit niet, "interne policy". Natuurlijk konden we niemand meer bereiken aangezien het na ons telefoontje na 17 uur was en zijn oplossing was je moet een andere bank zoeken. Terwijl onze huidige lening reeds loopt bij jullie. Ik kan misschien nog verstaan dat het krediet wordt geweigerd (alhoewel ik het een zéér belachelijke reden vindt, aangezien ons hoofdverblijfplaats mag zijn daar en dat, als ons appartement (waar we een overbruggingskrediet hebben genomen en een schatter hebben laten komen via jullie) wordt verkocht de grond volledig is afbetaald. Wij zijn uiterst ONTEVREDEN over jullie service, moest Bruno ons reeds in juli hebben meegedeeld dat jullie zogezegd geen kredieten verschaffen voor een bouwgrond in een recreatiegebied die goedgekeurd is voor verkaveling en waar je u domicilie mag plaatsen, dan hadden wij nog ruim tijd om een andere bank te zoeken en de rentevoeten te vergelijken. Nu stonden wij met onze rug tegen de muur en waren we echt machteloos, Bruno wou/ kon ons niet meer verder helpen. Ik heb de dag erna onmiddellijk contact opgenomen met AXA, zij hebben mij de volgende dag een rentevoet kunnen geven en de dag erna was alles al verstuurd naar de notaris op de middag. Zij hebben er alles aan gedaan om ons zo goed en spoedig mogelijk te helpen! Dus bij hen, geen probleem om een krediet te krijgen. Nu moeten wij natuurlijk extra kosten betalen omdat wij VERPLICHT zijn geweest om van bank te veranderen, ik vind het schandalig als wij voor deze kosten zouden moeten opdraaien. Daarom willen wij als deze extra kosten betaald zien door jullie, wij MOESTEN van bank veranderen! Wij hebben bij AXA ook een minder gunstige rentevoet, alsook voor het overbruggingskrediet. Uiteraard wil ik ook mijn beleggingen stop zetten bij jullie. Dus ik zou het ten zeerste appreciëren als jullie de wederbeleggingsvergoeding laten vallen, de kosten voor de extra inschrijving en de kosten voor het stopzetten van mijn belegging + het verschil dat we verliezen met de slechtere rentevoet. De akte is nu 1 maand uitgesteld, ik hoop dat de eigenaar zo vriendelijk is om daarvoor geen intrestboete te vragen, want anders wil ik die uiteraard ook terug van jullie.

Gewenst oplossing

  • Terugbetaling: € 3000,00
  • Schadevergoeding

Berichten (3)

Doorgestuurd naar onze advocaten 11 januari 2021

L. F.

aan: Test Aankoop

11/01/2021
Dit antwoord is privé

ING - Bank and kantoren

aan: L. F.

14/01/2021

Geachte heer Claes, geachte mevrouw Flamant, U contacteerde ons naar aanleiding van de weigering van uw kredietaanvraag. In de eerste plaats verduidelijken wij graag elke kredietaanvraag moet worden geanalyseerd door onze specialisten ter zake. De kantoormedewerkers zijn de gesprekspersoon van de clienten, maar de beslissingsbevoegdheid ligt bij een team van specialisten. Bovendien verloopt een kredietaanvraag in verschillende etappes: uw dossier wordt eerst bekeken door het team Pricing voor de toekenning van een rentevoet, en pas nadat de client akkoord gaat met dit voorstel zal de aanvraag worden voorgelegd aan het team van Kredietbeslissers. Uit navraag bij uw kantoor blijkt dat er pas in een later stadium (29/10/2020) bekend werd dat u de woonbonus van uw huidige krediet wenste te behouden. Hierdoor moest de aanvraag worden beschouwd als een interne financiering. Voor dit type van kredietaanvragen is er een langere doorlooptijd voor de bepaling van de toekenning van de rentevoet. Verder is het inderdaad zo dat ING geen kredieten toekent voor percelen gelegen in recreatiegebied. Dit strookt helaas niet met de financieringspolitiek van de bank. We vinden het uiteraard jammer dat u omwille van deze weigering uiteindelijk op zoek moest naar een andere kredietverstrekker, maar de bank bepaalt nu éénmaal zelf onder welke omstandigheden zij bereid is om een krediet aan te bieden. We vinden het voorts ook spijtig dat u intussen heeft beslist om ook al uw andere contracten over te brengen naar uw nieuwe bank. ING is echter niet verantwoordelijk voor deze beslissing en wij kunnen u dan ook geen vergoeding aanbieden voor de eventuele onkosten die daarbij komen kijken. We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben gea¯nformeerd. Met vriendelijke groeten, ING Complaint Management T +32 2 547 61 01 F +32 2 547 83 20 Mailbox klachten@ing.be ING Belgium, Sint Michielswarande 60, 1040 Etterbeek ------------------------------------------------------------------------------------------ ATTENTION: This e-mail is private, confidential and intended only for the addressee(s). It shall not constitute any commitment for ING Belgium unless expressly agreed otherwise in a written agreement. If you are not the intended recipient, please inform the sender of this message and delete it immediately. Messages and attachments are scanned for all viruses known. If this message contains password-protected attachments, the files have NOT been scanned for viruses by the ING mail domain. Always scan attachments before opening them. ING Belgique SA - Banque-PreteurING Belgie NV - Bank/Kredietgever, Avenue Marnix/Marnixlaan 24, B-1000 Brussel/Bruxelles - TVA/BTW BE0403.200.393 - BIC BBRUBEBB - Rekening/Compte: BE45 3109 1560 2789. Courtier d'assurances inscrit a la FSMA sous le numero 12381 AVerzekeringsmakelaar ingeschreven bij de FSMA onder het nr. 12381A. General information regarding ING Belgium and its services is available on www.ing.be Click here for more information on investments. Click here for more information on our professional credits.

L. F.

aan: Test Aankoop

15/01/2021
Dit antwoord is privé