back

Bedrog en gebrekkige zaak

KEUKENS DE ABDIJ Weggevoerdenstraat 76, NINOVE
afgesloten gedeeltelijk succesvol Behandeld door Test-Aankoop

Deze klacht is Publiek

Je klacht:

J. L.

aan: KEUKENS DE ABDIJ

19/02/2019

Op 28 februari 2018 hebben wij ons akkoord gegeven bij de bestelling van een prachtige keuken door Keukens de Abdij (o.a. met stoomoven van Miele, volledig in laminaat met een granieten werkblad). Een basisprijs van bijna 52.000 EUR (incl. BTW) die na aftrek van kortingen (Batibouw, nieuwe showroom, persoonlijke korting...) werd afgerond op net geen 29.000 EUR, nog steeds voor exact dezelfde keuken. We hadden het toen al kunnen weten... Zij hebben ons vervolgens begeleid bij de finale keuze/bevestiging van het materiaal en opstelling van de keuken. Op enkele details na klopte deze bestelling met hetgeen in de verkoopszaal werd besproken... dachten we. In alle vertrouwen hebben wij steeds op de mensen en diensten van Keukens De Abdij beroep gedaan. Wij hebben op heden onze verbintenissen eerlijk en correct nagekomen. Ik heb begrepen dat Keukens de Abdij een volledige betaling van de keuken wenst, alvorens plaatsing en alvorens levering en dus zonder dat wij - als particulier - het recht hebben om onze bestelling te controleren en/of na te kijken en zonder dat alle diensten werden uitgevoerd. Wij hebben begrepen dat dit te wijten is aan het feit dat zij in het verleden - na het plaatsen van de keuken - klanten hebt gehad die hun keuken niet konden en/of wilden betalen. Zoals aan hen gemeld, vind ik het bijzonder jammer dat ze al hun klanten op deze manier behandelen en zijn er minstens even veel voorbeelden van slechte en/of onvolledige plaatsing van de keuken. Wij stellen ons o.a. vragen bij de goede handelspraktijken van deze werkwijze. Daarenboven hadden wij steeds mondeling begrepen dat volledige betaling bij volledige levering en plaatsing van de keuken zou gebeuren, maar helaas spreken de documenten tegen ons. Ze hebben het concept "verba volant scripta manent" in consumentenrelaties goed begrepen en wij zijn er met ons ogen open ingelopen. Ze hebben bijgevolg ons vertrouwen te proberen herwinnen en daarnaast ons proberen geruststellen door staalharde garanties te geven omtrent service en kwaliteit van hun materiaal en diensten. Iets wat voor ons een essentieel element was om tot de aankoop van een keuken bij Keukens De Abdij over te gaan. Ze hebben gedreigd zelfs na betaling van 27.000 EUR om de keuken niet te leveren terwijl ze zelf hadden gezegd dat betaling via bankcheque én/of bankoverschrijving kon. Wij hebben het resterende saldo per bankcheque moeten betalen zelfs alvorens wij de levering konden controleren aangezien hun mannen weigerden de goederen binnen te brengen zonder volledige betaling. Zij zetten ons figuurlijk tegen de muur. Ondanks alle garanties, mooie woorden en gebeurtenissen, hebben wij nu vastgesteld dat niet alle materiaal werd geleverd en absoluut de kwaliteit niet wordt gehaald. Helaas hebben wij moeten vaststellen dat de beloofde materiaalkeuze van de keuken, nl. laminaat, niet werd geleverd. Het valt niet op te maken uit de codes op de bestelbon en is ons in de verkoopszaal meermaals bevestigd. We hebben intussen ontdekt dat het een kunststof is, iets wat ze volgens hun eigen website zelfs niet verkopen! Ook werd tijdens een "mystery shopping" in een andere winkel duidelijk bevestigd dat "Keuken de Abdij alleen kwaliteit levert en zeker geen kunststof of melanine" maar in casu wel laminaat. Een marktconforme schatting van onze keuken, die zo goed als standaard elementen bevat, door een expert wijst op een verkoopswaarde van 17.000 EUR en geen 29.000 EUR... Pijnlijke vaststelling. Wij stellen dus vast dat wij hebben betaald voor een keuken die niet overeenstemt met alle beloftes, de objectief vastgestelde verkoopswaarde in de markt (incl. marge) ver overschrijdt, wij alles hebben moeten (én dat is het juiste woord) betalen en de levering niet volledig is. Respons krijgen we haast niet, tenzij je zelf 10-tallen keren belt. Enkele weken geleden zijn we zelfs naar de winkel gereden om iemand te kunnen aanhoren. Door de onvolledige levering e.d. hebben wij daarenboven ook nog eens extra moeten bijhuren omdat een huis zonder keuken (ook al is die onvolledig) geen optie is om te verhuizen. Ook de afwerking is zeer slordig en de kwaliteit niet in overeenstemming met de beloofde zaken. We hebben bovendien veel beschadigingen vastgesteld. Na twee dagen en louter enkele keren gebruik was bvb. de keukenkraan al stuk en komen de eerste handvaten al los. Tot op vandaag is de keuken nog altijd niet volledig geleverd. Het zou ons te ver voeren om alle punten op te lijsten en te overlopen. Het zijn er teveel om op te noemen in dit kader. Wij zijn gechockeerd al deze vaststellingen te moeten doen en, ondanks het feit dat wij wel steeds correct geweest zijn, wij dit niet kunnen aanvaarden. Wij werden bedrogen en ontvangen een gebrekkige zaak. Tot slot, is deze processie van Echternach een aanslag op onze gezondheid. Het laat ons niet meer los. Het gaat dan ook om basisprincipes (zoals respect) en veel geld. Ons geduld is nu op.

Gewenst oplossing

  • Terugbetaling: € 16000,00
  • Compensatie voor alle rechtstreekse en onrechtstreekse schade, van welke aard ook

Berichten (6)

Doorgestuurd naar onze advocaten 01 april 2019

Test Aankoop

aan: J. L.

17/04/2019
Dit antwoord is privé

J. L.

aan: Test Aankoop

10/09/2019
Dit antwoord is privé

Test Aankoop

aan: J. L.

20/09/2019
Dit antwoord is privé

J. L.

aan: Test Aankoop

22/10/2019
Dit antwoord is privé

Test Aankoop

aan: J. L.

06/11/2019
Dit antwoord is privé

Test Aankoop

aan: J. L.

07/11/2019
Dit antwoord is privé