back

Dwangmatige registratie

HP Hermeslaan 1A, DIEGEM
afgesloten Niet succesvol

Deze klacht is Publiek

Je klacht:

B. P.

aan: HP

14/03/2021

Beste, HP Printers staan erom gekend om op onaangename wijze druk te zetten op gebruikers om informatie te delen terwijl dit absoluut niet noodzakelijk is voor de basisfuncties van het toestel. Om te beginnen worden gebruikers gedwongen om overbodige HP-eigen applicaties te gebruiken om het toestel te installeren en besturen (HP Smart). Bij installatie van deze software word je op overdreven wijze aangemaand om een account aan te maken en om je te abonneren op inktservices. Bij installatie van de printer zelf word je aangezet om met een WiFi verbinding te connecteren - wat overigens niet altijd lukt - de optie om simpelweg via USB te connecteren is er maar is moeizaam (optie zit wat verdoken in het stuurprogramma HP Smart, er wordt geen kabel meegeleverd terwijl de printeruiteinde vrij specifiek is etc.). Tot slot is het recent onmogelijk geworden om een scan te maken zonder dat je een HP account aanmaakt waarbij je verplicht wordt om documenten via de Cloud van HP te sturen - met andere woorden, je wordt gedwongen om gegevens te delen voor het gebruik van een basisfunctie van het product. Echt gebruiksvriendelijk zijn de toestellen nooit geweest: voortdurend connectiviteitsproblemen, zeer omslachtig gebruik van het toestel indien je niet happig bent om informatie te delen, om maar te zwijgen over de beperkte troubleshooting van de HP Smart software in het geval de printer niet naar behoren functioneert. Dat je vervolgens verplicht bent om privé informatie te delen om soms zeer gevoelige informatie in vertrouwen op je eigen toestel op te laden, spant absoluut de kroon.

Gewenst oplossing

  • Het gebruik van de (basis)functionaliteiten van een daarvoor bestemd aangekocht toestel zonder dat hiervoor een registratie of het delen van compleet irrelevante persoonsgegevens nodig is