back

Basisattest hypothecaire lening onbestaand

BNP Paribas Fortis Warandeberg 3, BRUXELLES
afgesloten Succesvol

Deze klacht is Publiek

Je klacht:

J. D.

aan: BNP Paribas Fortis

10/03/2021

Beste Ik had deze klacht eerst verstuurd naar Fintro, maar daar wist men mij te vertellen dat Fintro geen aparte hoofdzetel heeft, en dat ik mij bijgevolg dien te wenden tot BNP Paribas Fortis. Het kantoor waar mijn rekening gedomicilieerd is kan mij ook niet verder helpen. Het heeft dus geen zin mij naar een andere dienst door te verwijzen, zoals u in onderstaand bericht zal kunnen merken, heb ik in deze kafkaiaanse situatie al zowat alles geprobeerd. Eind 2011 gingen wij een hypothecair krediet aan bij Fintro. Wij betaalden maandelijks netjes onze lening af. Op 15/02/21 ontvingen wij de vraag van de FOD Financiën om hen binnen de maand ons eenmalig basisattest te bezorgen, samen met het jaarlijks betalingsattest 281.61 Aangezien wij intussen geherfinancierd hebben naar Vivium, vroeg ik het basisattest bij jullie aan (Kantoor Ninove) en het betalingsattest bij Vivium. Bij Vivium konden ze ons niet verder helpen zolang ze het basisattest niet hebben, bij (de hoofdzetel van) Fintro schijnt dit basisattest onvindbaar te zijn. Ik kreeg de tip om zelf op zoek te gaan via de app van Fintro of via myminfin, maar ook daar is niets terug te vinden. De persoon die onze belastingen invult, heeft dit jaarlijks ingevuld op basis van een soort van betalingsoverzicht dat we van onze respectievelijke kredietinstellingen ontvingen, maar hij heeft ons altijd gewaarschuwd dat we moesten zorgen voor dat basisattest. In het begin was hij wel verbaasd dat onze aangifte aanvaard werd zonder attest, maar aangezien dit jaren prima ging, heeft hij hier niet meer naar gevraagd. Ik heb een aantal jaar geleden al een poging ondernomen om het basisattest te verkrijgen, maar het was net zoals nu onvindbaar. Omdat onze aangifte toen dringend binnen moest, hebben we het dan maar zonder basisattest gedaan, en sindsdien elk jaar. Ik heb zo'n vermoeden dat dit basisattest destijds gewoon nooit opgemaakt werd... Vergissen is menselijk, dat begrijp ik. Het interesseert mij dan ook hoegenaamd niets wie voor deze fout verantwoordelijk is. Maar ik mag er wel van uitgaan dat dit rechtgezet wordt. Het lijkt mij niet zeer moeilijk een document op te stellen waaruit blijkt dat wij destijds voldeden (en nu nog steeds) aan alle voorwaarden om van een fiscaal voordeel te kunnen genieten. De deadline om onze documenten in te dienen is binnen een aantal dagen. Ik wacht na bijna 3 weken rondmailen nog steeds op de juiste documenten. Dit is uiteraard onaanvaardbaar. Graag had ik deze week nog het basisattest ontvangen.

Gewenst oplossing

  • Ontvangen van basisattest, deze week nog