TRANSAVIA


Deze klacht is Publiek

  • C. V. Aan TRANSAVIA

    Beste, op datum van 22 januari 2020 hebben we vliegtuigtickets gekocht voor Brussel - Thessaloniki rechtstreeks via de website van de lowcostmaatschappij Transavia. Details van de boeking: - Gezin van 4 - Heenvlucht dd. 12 april 2020 en terug dd. 16 april 2020 - Brussel (Brussels Airport) - Thessaloniki - Boekingsnummer Z6EFSY - Boeking ter waarde van 500,00 EUR Op datum van 28 maart 2020 ontvangen we een bericht dat de vlucht geannuleerd wordt (ten gevolge van corona). Transavia biedt ons een voucher ter waarde van de boeking (te ontvangen tegen eind april 2020) als compensatie en biedt geen mogelijkheid aan te kiezen voor een onmiddellijke terugbetaling conform de Europese regels. Daarenboven licht Transavia ons in over het feit dat ze zelf geen vluchten meer zal aanbieden vanuit Brussel (eventueel pas vanaf maart 2021). De reisvoucher zal geldig zijn voor 1 jaar. Indien de voucher niet binnen deze 12 maanden gebruikt wordt, zal een terugbetaling uitgevoerd worden. Op datum van 31 maart 2020 dienen we online een klacht in via de website van Transavia en wijzen we op de Europese regelgeving/passagiersrechten en dringen we aan op een 'onmiddellijke' terugbetaling in plaats van een voucher. Dit ook in kader van de moeilijk wordende financiele situatie van ons gezin. Op datum van 28 april 2020 reageert Transavia als volgt: "Transavia erkent dat passagiers, volgens Europese wetgeving, wanneer hun vlucht wordt geannuleerd recht hebben op omboeking of terugbetaling van de ticketprijs. Deze situatie is echter zo uitzonderlijk - vanwege de grote onzekerheid over het luchtvervoer en het grote aantal verzoeken om terugbetaling - dat Transavia, net als haar partners in de sector, gedwongen wordt af te wijken van haar normale werkwijze. In plaats van passagiers zelf om te boeken of direct de ticketprijs terug te betalen, verstrekken wij in dit geval een voucher waarmee de passagier zelf zijn/haar vlucht kan omboeken of op termijn teruggave van zijn/haar ticketprijs krijgt. Hiermee behoudt de passagier het recht om te kiezen tussen een omboeking of een refund, waarbij alleen de refund niet direct, maar na 1 jaar zal plaatsvinden. De Nederlandse regering heeft recentelijk ook expliciet aangegeven de vouchers – gezien de uitzonderlijke situatie en noodzaak - op dit moment een acceptabel alternatief te vinden. Transavia hoopt dat gezien de uitzonderlijke situatie haar passagiers begrip hebben voor deze oplossing en passagiers snel weer aan boord te mogen verwelkomen." Op datum van 1 mei 2020 ontvangen we een algemene communicatie van Transavia dat ze meer tijd nodig hebben om de vouchers uit te geven. Ze hopen tegen half mei de eerste vouchers te versturen. Op datum van 15 mei 2020 herhalen we opnieuw ten aanzien van Transavia dat we, in plaats van een voucher, een terugbetaling wensen, conform de passagiersrechten en dat we dus geen jaar willen wachten (rekening houdend met de recent verduidelijking van de richtlijnen van de Europese Commissie over de passagiersrechten). Op datum van 18 mei 2020 reageert Transavia als volgt: "Ik begrijp dat je geen voucher wil accepteren, echter deze situatie is zo uitzonderlijk, dat wij gedwongen zijn om af te wijken van de normale werkwijze. Transavia heeft er voor gekozen om vouchers te verstrekken en geen tickets te restitueren binnen 1 jaar.Ik heb helaas geen mogelijkheid om hiervan af te wijken en hoop alsnog op je begrip. Het spijt me je niet anders te kunnen mededelen. Mocht je je desondanks niet kunnen vinden in ons standpunt, dan staat het je natuurlijk volkomen vrij om andere stappen te ondernemen." Conclusie: volgens ons schendt Transvia falliekant de passagiersrechten (zelfs na duidelijke richtlijnen van de Europese Commissie over deze rechten). We hebben tot tweemaal toe rechtstreeks geprobeerd Transavia te wijzen op hun wettelijke verplichtingen en hebben een 'onmiddellijke' terugbetaling van het volledige bedrag (500,00 EUR) gevraagd. Transavia heeft tweemaal ons verzoek geweigerd en wijst op de uitzonderlijke omstandigheden. Ze bieden enkel een voucher aan, geldig voor 1 jaar en zal enkel een terugbetaling uitvoeren na 12 maanden. Daarenboven informeren ze ons ook dat ze niet meer vliegen vanuit Brussels Airport (en in het verlengde België). Extra: tot op heden werd ook geen voucher uitgegeven door Transavia. We hopen daarom via Test Aankoop de terugbetaling van onze tickets te kunnen tewerkstelligen.

    Omschrijving van uw klacht

    Beste, op datum van 22 januari 2020 hebben we vliegtuigtickets gekocht voor Brussel - Thessaloniki rechtstreeks via de website van de lowcostmaatschappij Transavia. Details van de boeking: - Gezin van 4 - Heenvlucht dd. 12 april 2020 en terug dd. 16 april 2020 - Brussel (Brussels Airport) - Thessaloniki - Boekingsnummer Z6EFSY - Boeking ter waarde van 500,00 EUR Op datum van 28 maart 2020 ontvangen we een bericht dat de vlucht geannuleerd wordt (ten gevolge van corona). Transavia biedt ons een voucher ter waarde van de boeking (te ontvangen tegen eind april 2020) als compensatie en biedt geen mogelijkheid aan te kiezen voor een onmiddellijke terugbetaling conform de Europese regels. Daarenboven licht Transavia ons in over het feit dat ze zelf geen vluchten meer zal aanbieden vanuit Brussel (eventueel pas vanaf maart 2021). De reisvoucher zal geldig zijn voor 1 jaar. Indien de voucher niet binnen deze 12 maanden gebruikt wordt, zal een terugbetaling uitgevoerd worden. Op datum van 31 maart 2020 dienen we online een klacht in via de website van Transavia en wijzen we op de Europese regelgeving/passagiersrechten en dringen we aan op een 'onmiddellijke' terugbetaling in plaats van een voucher. Dit ook in kader van de moeilijk wordende financiele situatie van ons gezin. Op datum van 28 april 2020 reageert Transavia als volgt: "Transavia erkent dat passagiers, volgens Europese wetgeving, wanneer hun vlucht wordt geannuleerd recht hebben op omboeking of terugbetaling van de ticketprijs. Deze situatie is echter zo uitzonderlijk - vanwege de grote onzekerheid over het luchtvervoer en het grote aantal verzoeken om terugbetaling - dat Transavia, net als haar partners in de sector, gedwongen wordt af te wijken van haar normale werkwijze. In plaats van passagiers zelf om te boeken of direct de ticketprijs terug te betalen, verstrekken wij in dit geval een voucher waarmee de passagier zelf zijn/haar vlucht kan omboeken of op termijn teruggave van zijn/haar ticketprijs krijgt. Hiermee behoudt de passagier het recht om te kiezen tussen een omboeking of een refund, waarbij alleen de refund niet direct, maar na 1 jaar zal plaatsvinden. De Nederlandse regering heeft recentelijk ook expliciet aangegeven de vouchers – gezien de uitzonderlijke situatie en noodzaak - op dit moment een acceptabel alternatief te vinden. Transavia hoopt dat gezien de uitzonderlijke situatie haar passagiers begrip hebben voor deze oplossing en passagiers snel weer aan boord te mogen verwelkomen." Op datum van 1 mei 2020 ontvangen we een algemene communicatie van Transavia dat ze meer tijd nodig hebben om de vouchers uit te geven. Ze hopen tegen half mei de eerste vouchers te versturen. Op datum van 15 mei 2020 herhalen we opnieuw ten aanzien van Transavia dat we, in plaats van een voucher, een terugbetaling wensen, conform de passagiersrechten en dat we dus geen jaar willen wachten (rekening houdend met de recent verduidelijking van de richtlijnen van de Europese Commissie over de passagiersrechten). Op datum van 18 mei 2020 reageert Transavia als volgt: "Ik begrijp dat je geen voucher wil accepteren, echter deze situatie is zo uitzonderlijk, dat wij gedwongen zijn om af te wijken van de normale werkwijze. Transavia heeft er voor gekozen om vouchers te verstrekken en geen tickets te restitueren binnen 1 jaar.Ik heb helaas geen mogelijkheid om hiervan af te wijken en hoop alsnog op je begrip. Het spijt me je niet anders te kunnen mededelen. Mocht je je desondanks niet kunnen vinden in ons standpunt, dan staat het je natuurlijk volkomen vrij om andere stappen te ondernemen." Conclusie: volgens ons schendt Transvia falliekant de passagiersrechten (zelfs na duidelijke richtlijnen van de Europese Commissie over deze rechten). We hebben tot tweemaal toe rechtstreeks geprobeerd Transavia te wijzen op hun wettelijke verplichtingen en hebben een 'onmiddellijke' terugbetaling van het volledige bedrag (500,00 EUR) gevraagd. Transavia heeft tweemaal ons verzoek geweigerd en wijst op de uitzonderlijke omstandigheden. Ze bieden enkel een voucher aan, geldig voor 1 jaar en zal enkel een terugbetaling uitvoeren na 12 maanden. Daarenboven informeren ze ons ook dat ze niet meer vliegen vanuit Brussels Airport (en in het verlengde België). Extra: tot op heden werd ook geen voucher uitgegeven door Transavia. We hopen daarom via Test Aankoop de terugbetaling van onze tickets te kunnen tewerkstelligen.

    Gewenste oplossing

    Terugbetaling: € 500,00

Hulp nodig?

Bel ons op 02 892 37 05

Maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 - 13u tot 17u (vrijdag tot 16u)