Bouwovertredingen en andere problemen met woning

Gewestelijke maatschappij voor huisvesting


Deze klacht is Publiek

  • D. V. Aan Gewestelijke maatschappij voor huisvesting

    Geachte, Ik verwijs naar de diverse voorgaande brieven en mails waarin de problemen van ons eigendom in de Henkeltassestraat 7 werden aangekaart. Ondanks het feit dat we voorstelden om alle “oud zeer” zo te laten als er snelle en goede oplossingen zouden komen, kregen we tot op heden nog steeds geen gepaste reactie. Het lijkt er vooral op dat u tijd wil winnen. Vandaar deze beloofde volgende stap, een openbare klacht via Testaankoop waarin we het volledige dossier en de historiek aan de kaak stellen. Het doel hiervan is om alle onregelmatigheden die er nog zijn, op uw kosten te laten oplossen. Dit conform met de woning zoals ze had moeten zijn bij de aankoop. Of een schadeloosstelling te krijgen ten bedragen van de kostprijs voor deze werken. Tevens een schadevergoeding van alle werken die we zelf dienden uit te voeren omdat jullie befaamde “klus-dag” een half jaar te laat kwam. Uiteraard ook een vergoeding omdat jullie ondanks heel veel goede wil van onze kant, het dossier tot op vandaag nog laten aanslepen. Wij kochten onze woning op 3 juli 2018. Ondanks vele pogingen tot overleg lukt dit niet. Een aangenaam telefoongesprek op 8/10/18 met Katrien Depuydt gaf ons terug hoop. Er werden een aantal verwachtingen besproken, beloftes gemaakt, die ik in mijn mail van die dag heb samen gevat (zie bijlage). Er werd ook afgesproken dat voor 20/10/2018 alle nodige zaken concreet zouden afgesproken zijn inclusief datum van uitvoering. Uiteindelijk ben ik op 8/8/2019 bij de gemeente geweest waar we samen hebben vast gesteld dat er 2 bouwovertredingen zijn bij de woningen in onze straat. Enerzijds de tuinhuizen, die niet conform het plan geplaatst zijn. Anderzijds de regenwaterput, die maar 4000L is en voor onze woning op zijn minst 5000L moet zijn. Blijkbaar een foutje van de architect op het plan. Hij noteerde 4000L ipv 5000L. De woningen nrs. 9 tot 17 kregen wel de 5000L ondanks ze kleiner zijn en maar 3 slaapkamers hebben. Ook nu weer, ondanks uw expliciete vraag van 23/1/19 om nog niet te dagen, werd er nog steeds geen enkele intentie getoond om de zaak op te lossen zoals het hoort. Dus, concreet stellen we nu dat: U binnen de 8 dagen gedetailleerd antwoord geeft op deze klacht. - Alle problemen die niet of onvoldoende behandeld zijn, een effectief plan krijgen waarmee we akkoord kunnen gaan. Dat de uitwerking ervan binnen de 6 weken na datum van deze klacht uitgevoerd wordt. - De zaken die we zelf deden en niet voorzien waren (o.a. extra werk, garagepoort, andere materialen, …), vergoed worden voor zowel materialen als werkuren. - Het tuinhuis van de buren verplaatst wordt of dat het dak herwerkt wordt. Tevens dat de afloop van dat dak conform het plan aan de andere zijde van het tuinhuis afwatert. - De regenwaterput uitgebreid wordt naar 5000L minimum. Of dat op zijn minst de bouwovertreding wordt opgelost en een billijke vergoeding komt voor het verschil van 25% op de grootte van de regenwaterput. Een bedrag van 3000€ lijkt ons billijk gezien de put meer dan regelmatig droog staat met de nodige financiële gevolgen daarvan. En het nodige werk om telkens manueel de put te vullen om verder te kunnen. - Deze klacht werd vandaag openbaar online gezet met de bedoeling een gezamenlijke claim te maken samen met de andere kopers van woningen van onze wijk. Op 23 februari 2020, de dag na het verstrijken van de 8 dagen voor uw antwoord, start de informatieronde in de wijk om alle lopende klachten te verzamelen en de bewoners te wijzen op de bouwovertredingen. We hopen er nog steeds op dat dit niet uw bedoeling is. Vriendelijke groeten, Danny Van Dorst Henkeltassestraat 7 1910 Kampenhout

    Omschrijving van uw klacht

    Geachte, Ik verwijs naar de diverse voorgaande brieven en mails waarin de problemen van ons eigendom in de Henkeltassestraat 7 werden aangekaart. Ondanks het feit dat we voorstelden om alle “oud zeer” zo te laten als er snelle en goede oplossingen zouden komen, kregen we tot op heden nog steeds geen gepaste reactie. Het lijkt er vooral op dat u tijd wil winnen. Vandaar deze beloofde volgende stap, een openbare klacht via Testaankoop waarin we het volledige dossier en de historiek aan de kaak stellen. Het doel hiervan is om alle onregelmatigheden die er nog zijn, op uw kosten te laten oplossen. Dit conform met de woning zoals ze had moeten zijn bij de aankoop. Of een schadeloosstelling te krijgen ten bedragen van de kostprijs voor deze werken. Tevens een schadevergoeding van alle werken die we zelf dienden uit te voeren omdat jullie befaamde “klus-dag” een half jaar te laat kwam. Uiteraard ook een vergoeding omdat jullie ondanks heel veel goede wil van onze kant, het dossier tot op vandaag nog laten aanslepen. Wij kochten onze woning op 3 juli 2018. Ondanks vele pogingen tot overleg lukt dit niet. Een aangenaam telefoongesprek op 8/10/18 met Katrien Depuydt gaf ons terug hoop. Er werden een aantal verwachtingen besproken, beloftes gemaakt, die ik in mijn mail van die dag heb samen gevat (zie bijlage). Er werd ook afgesproken dat voor 20/10/2018 alle nodige zaken concreet zouden afgesproken zijn inclusief datum van uitvoering. Uiteindelijk ben ik op 8/8/2019 bij de gemeente geweest waar we samen hebben vast gesteld dat er 2 bouwovertredingen zijn bij de woningen in onze straat. Enerzijds de tuinhuizen, die niet conform het plan geplaatst zijn. Anderzijds de regenwaterput, die maar 4000L is en voor onze woning op zijn minst 5000L moet zijn. Blijkbaar een foutje van de architect op het plan. Hij noteerde 4000L ipv 5000L. De woningen nrs. 9 tot 17 kregen wel de 5000L ondanks ze kleiner zijn en maar 3 slaapkamers hebben. Ook nu weer, ondanks uw expliciete vraag van 23/1/19 om nog niet te dagen, werd er nog steeds geen enkele intentie getoond om de zaak op te lossen zoals het hoort. Dus, concreet stellen we nu dat: U binnen de 8 dagen gedetailleerd antwoord geeft op deze klacht. - Alle problemen die niet of onvoldoende behandeld zijn, een effectief plan krijgen waarmee we akkoord kunnen gaan. Dat de uitwerking ervan binnen de 6 weken na datum van deze klacht uitgevoerd wordt. - De zaken die we zelf deden en niet voorzien waren (o.a. extra werk, garagepoort, andere materialen, …), vergoed worden voor zowel materialen als werkuren. - Het tuinhuis van de buren verplaatst wordt of dat het dak herwerkt wordt. Tevens dat de afloop van dat dak conform het plan aan de andere zijde van het tuinhuis afwatert. - De regenwaterput uitgebreid wordt naar 5000L minimum. Of dat op zijn minst de bouwovertreding wordt opgelost en een billijke vergoeding komt voor het verschil van 25% op de grootte van de regenwaterput. Een bedrag van 3000€ lijkt ons billijk gezien de put meer dan regelmatig droog staat met de nodige financiële gevolgen daarvan. En het nodige werk om telkens manueel de put te vullen om verder te kunnen. - Deze klacht werd vandaag openbaar online gezet met de bedoeling een gezamenlijke claim te maken samen met de andere kopers van woningen van onze wijk. Op 23 februari 2020, de dag na het verstrijken van de 8 dagen voor uw antwoord, start de informatieronde in de wijk om alle lopende klachten te verzamelen en de bewoners te wijzen op de bouwovertredingen. We hopen er nog steeds op dat dit niet uw bedoeling is. Vriendelijke groeten, Danny Van Dorst Henkeltassestraat 7 1910 Kampenhout

    Gewenste oplossing

    Schadevergoeding

    Vervanging

    Herstelling

Hulp nodig?

Bel ons op 02 892 37 05

Maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 - 13u tot 17u (vrijdag tot 16u)