Analyse
We openden een rekening bij MoneYou 5 jaar geleden - maandag 24 september 2012

Enkele weken terug kwam de onlinespaarbank MoneYou op de Belgische markt. We openden meteen een spaarrekening en hielden de praktische kant tegen het licht terwijl we ook keken hoe snel de afwikkeling gebeurde.

Eerste stappen

De Nederlandse onlinebank MoneYou, filiaal van de Nederlandse instelling ABN Amro, betrad op 5 september een beetje als een donderslag bij heldere hemel de Belgische markt. Het bood meteen twee interessante spaarformules (Flex spaarrekening: 1,95 % + 0,40 % en Plus spaarrekening: 1,40 % + 1,25 %) aan. Dezelfde dag nog zetten we de procedure in gang om een rekening te openen. Ziehier de belangrijkste voorwaarden om dit te kunnen doen: Belg zijn, minstens 18 lentes tellen, een gsm-nummer en email hebben en beschikken over een zichtrekening bij een andere bank. Enkel van deze rekening (een Belgische rekening die op dezelfde naam moet staan) kunnen overschrijvingen van en naar MoneYou gebeuren.

Gegevens invoeren

Eenmaal alle persoonlijke gegevens ingebracht op de site, kregen we een mail met onze gebruikersnaam, waarmee we kunnen inloggen op onze persoonlijke pagina en we ons rekeningnummer kunnen vinden. Om met alles in orde te zijn, moesten we dan nog een scan van onze identiteitskaart (foto ervan genomen door smartphone is ook goed, geen enkele bank actief op de Belgische markt biedt deze mogelijkheid) doorsturen of een kopie opsturen naar de klantendienst.

Snelheid van uitvoering

We vatten direct de koe bij de horens en in de namiddag van de openingsdag, eenmaal we ons rekeningnummer te pakken hadden, deden we een overschrijving. Een dag later kregen we om 18u30 een mail dat de rekening geactiveerd was en onze overschrijving was aangekomen. Alles gaat dus héél snel. Voor dit alles hoeft u geen Digipass te gebruiken, de koppeling aan de eigen zichtrekening is de belangrijkste beveiliging. U moet dus enkel gebruik maken van het door u zelf gekozen wachtwoord en de gekregen login (die u zelf kan wijzigen). Telkens u een transactie wil uitvoeren zoals de opening van een extra spaarrekening (op dezelfde naam) of overschrijving, krijgt u via sms een code die u om de transactie te bevestigen, moet inbrengen.

Direct Invest (+) wordt MoneYou
Klanten die bij ABN Amro een spaarrekening Direct Invest of Direct Invest + hebben, kregen recent een brief dat deze rekeningen afgesloten worden en dat alle middelen zullen worden overgezet naar MoneYou met behoud van de getrouwheidspremie (die nog moet worden verworven). Die overzetting mag niet verbazen want uiteindelijk is MoneYou een filiaal van ABN Amro. Voor de kredietwaardigheid van de instelling en bescherming van tegoeden (die onder het Nederlandse depositogarantiesysteem vallen, goed voor 100 000 EUR per persoon en per bank) verandert er dus niets. Voor de klant wel want hij krijgt betere voorwaarden.

Deel dit artikel