Analyse
Bent u tevreden met de info die uw bank verstrekt? 5 jaar geleden - maandag 24 september 2012

We buigen ons in dit deel over de enquête die we eind 2011 bij de abonnees van Test-aankoop hebben gehouden over de kwaliteit van de informatie die de bank verstrekt rond haar spaarrekening, enerzijds bij een rentewijziging anderzijds bij de berekening van de intrest.

SPAARREKENINGEN
TEVREDEN MET INFORMATIE
(SCORE OP 100)
Bank
Verstrekte info
Rond intrest-wijzigingen
Rond intrest-
berekening
Argenta
70
63
AXA
63
54
Bank van De Post
63
50
Banque CPH
56
56
Belfius
57
49
BKCP
63
56
BNP Paribas Fortis
57
48
CBC
58
50
Centea
62
53
Citibank
65
56
Delta Lloyd Bank
63
49
Deutsche Bank
71
59
Fintro
68
58
Fortuneo
67
53
ING
63
51
KBC
60
51
Keytrade Bank
66
60
Landbouwkrediet
72
57
Rabobank.be
82
76
Record Bank
72
64
Triodos Bank
77
67
Donkergrijs : tevredenheid het hoogst
Middengrijs : gemiddelde tevredenheid
Lichtgrijs : tevredenheid het laagst

Rentewijziging
Wanneer een bank de rentevergoeding van haar spaarrekening optrekt dan doet ze dat met de nodige toeters en bellen vooral als ze de bedoeling heeft om nieuwe klanten aan te trekken. Maar wanneer de rente daalt, is het meestal ijzig stil. Vooral de klanten van Banque CPH, Belfius, BNP Paribas Fortis, Centea en KBC-CBC zijn niet echt tevreden met de manier waarop hun bank rentewijzigingen wereldkundig maakt. Rabobank.be en Triodos krijgen daarentegen een mooie score achter hun naam. Het is een feit dat Rabobank.be bijvoorbeeld altijd enkele dagen op voorhand, via e-mail, de rentewijziging bekendmaakt zowel dalend als stijgend. Hierdoor krijgen spaarders ruimschoots de tijd om te reageren. Een voorbeeld om te volgen want bij andere banken wordt de rentewijziging aangekondigd via rekeningafschriften die soms enkele weken na de feiten zijn verstuurd…

Intrestberekening
Bij heel wat banken, zijn klanten niet tevreden met de informatie die ze gekregen hebben rond de intrestberekening op hun spaarrekening. Eens te meer is dit een bewijs dat deze nochtans populaire belegging onnodige complex is. De getrouwheidspremie en de talloze voorwaarden eraan verbonden zorgen hiervoor. De hervorming van de spaarrekening die midden juli is beslist, voorziet dat de banken binnenkort een rekenmodule ter beschikking zullen moeten stellen van hun klanten zodat ze hun situatie kunnen bekijken: de basisrente en premie die in voege zijn, de reeds verworven intresten en de bedragen die de getrouwheidspremie zal opleveren (met verschillende data waarop deze definitief is verworven). Dat is toch het minimum. Rabobank.be biedt deze informatie al geruime tijd, de hoge score mag dus niet verbazen.

Lees ook :
– Belgen tevreden over hun bank...
– Liggen de intresten op uw spaarrekening in lijn der verwachtingen?
– Alle resultaten van de enquête (enkel toegankelijk voor abonnees van Budget & Recht) 


Vergelijk:
Welke spaarrekening biedt u de hoogste rentevergoeding ?

 

Deel dit artikel