Analyse
Optima spaarrekening: enkel nog online? 5 jaar geleden - vrijdag 24 februari 2012

Optima, de nieuwe eigenaar van Ethias Bank, heeft laten weten dat de rekening, nu omgedoopt tot Optima Plusspaarrekening, enkel nog online kan beheerd worden. Kan dit zomaar?

Verzekeringskantoor

Vroeger was het mogelijk om via de filialen van Ethias Verzekeringen een beperkte bancaire dienstverlening te verkrijgen. Zo liet men effectief toe om de Plusspaarrekening via een verzekeringskantoor te beheren hoewel Ethias Bank op zich een pure onlinebank was. Het had geen loketten en deed geen cashtransacties. Nu de banden tussen de twee zijn doorgeknipt en Ethias Bank in handen is gekomen van Optima, is die dienstverlening verdwenen. Ethias Verzekeringen heeft trouwens geen toegang meer tot uw gegevens. Vanaf 12 maart wijzigt daarenboven de naam Ethias Bank in Optimabank.

 

Het zou slechts over een klein percentage van klanten gaan die zoals u via het verzekeringsfiliaal werkte. Optima heeft er dan ook voor gekozen om deze dienstverlening niet meer aan te bieden en het beheer van de spaarrekening enkel nog toe te laten via het internet. Aan de voorwaarden van de spaarrekening heeft Optima, dat trouwens bij de overname van Ethias Bank alle contractuele verplichtingen heeft overgenomen, niets veranderd. De basisrente en de getrouwheidspremie (1,80 % +0,50 %) blijven behouden.

 

Geen alternatief

Voor u zit er niets anders op dan naar online beheer (via digipass en paswoord) over te schakelen. Beschikt u niet over internet of wenst u niet uw rekening online te beheren dan zal er niets anders opzitten dan uw spaarrekening te sluiten en uit te kijken naar een spaarrekening bij een andere financiële instelling.

 

Deel dit artikel