Analyse
Europese consument ontwaakt 2 jaar geleden - donderdag 5 maart 2015

Detailverkopen stijgen voor 4e maand op rij.

Dankzij het herstel van de consumptie zal het bbp van de eurozone in 2015 met meer dan 1 % klimmen ten opzichte van een magere 0,9 % in 2014.
Niettemin veranderen we momenteel niets aan de samenstelling van
onze portefeuilles. 

 

Vier maanden

Tussen december en januari zijn de verkochte volumes in de Europese kleinhandel met 1,1 % opgeveerd en dit voor de 4e maand op rij.
Op jaarbasis kwam de groei zo uit op 3,7 % in januari 2015 ten opzichte van 3,1 % in december 2014 en slechts 0,4 % in september van datzelfde jaar.

 

Redenen voor deze evolutie

De negatieve inflatie (-0,6 % in januari, -0,3 % in februari) zorgde voor een toename van de koopkracht. Dankzij de ineenstorting van de energieprijzen kon de consument inderdaad flink wat besparen op zijn energiefacturen, waardoor hij meer kon besteden aan andere uitgaven.

 

Ook de betere situatie op de arbeidsmarkt heeft een positieve impact op de gezinsuitgaven. Zo boerde de werkloosheid in de eurozone tijdens de maand januari met 11,2 % achteruit ten opzichte van december 2014 (en met 11,8 % ten opzichte van januari 2014). In januari viel het aantal werklozen met 140 000 terug. En over de laatste 12 maanden nam dit aantal zelfs met 896 000 af.

 

Deel dit artikel