Analyse
USA: kleinhandelsverkopen blijven stijgen 4 jaar geleden - woensdag 14 augustus 2013

Beterschap op de arbeidsmarkt, prijsstijgingen op de vastgoedmarkt, gunstige resultaten op de aandelenmarkt: allerlei factoren die de Amerikaanse consument aanzetten om zijn portefeuille meer boven te halen.

Beleg in de VS via Amerikaanse aandelenfondsen en individuele aandelen

 

In juli stegen de kleinhandelsverkopen in de VS met 0,2 %. Dat is in totaal de vierde stijging op een rij. Confectie- en schoenenwinkels kenden een waar succes. Ook werden er voor 15,7 miljoen aan auto's verkocht. Vergelijkbare niveaus van autoverkopen dateren van het jaar 2007, met andere woorden voor de crisis. Het ziet er dus naar uit dat de Amerikaanse consument, wiens uitgaven goed zijn voor zo'n 70 % van het BBP, toe is aan een comeback en dit na een aantal moeizame jaren.

Amerikaanse bedrijven zouden eveneens van dit toegenomen dynamisme moeten profiteren. En zelfs al nadert de S&P500-index zijn historische plafonds, toch blijven we in de VS beleggen. De Amerikaanse beurs belooft namelijk hogere rendementen dan de eurozone en is weinig volatiel. Bovendien is de dollar goedkoper dan de euro.

Amateurs vinden vast iets naar hun zin uit de volgende selectie:
- Intel, dat van de mobilofonie zijn prioriteit maakt.
- Accenture, financieel solide en onterecht afgestraft.
- Chevron dat erg veel investeert in de exploratie/productie en mooie vooruitzichten biedt.
- General Electric waarvan het industriële segment erg dynamisch blijft.
- AT&T biedt een gul dividend en is goed gewapend om het hoofd te bieden aan de concurrentie.

 

Deel dit artikel