Analyse
Keytrade Bank betaalt extra kosten terug dankzij onze interventie 4 jaar geleden - woensdag 24 april 2013

Dankzij onze tussenkomst kreeg meneer D. de extra instapkosten die Keytrade Bank hem aanrekende voor de aankoop van een fonds, terugbetaald.

Meneer D. kocht deelbewijzen van het beleggingsfonds Aberdeen Global Emerging Markets Equity Fund. Hij ging ervan uit dat hij 9,95 euro aan instapkosten moest betalen maar Keytrade Bank rekende hem nog 2 % extra meer aan. Aarzel niet om in dergelijke gevallen contact op te nemen met onze Individuele Hulpverlening. We staan tot uw dienst.

 

Borderel aangepast

Keytrade Bank stelt een uitgebreid fondsengamma voor met een vaste aankoopkost van 9,95 euro. Meneer D. denkt dus dat dit voor fondsen van het Aberdeengamma ook het geval is. De borderel die hij na de aankoop krijgt, bevestigt dit.

Maar... enkele dagen later wordt het borderel aangepast. Meneer D. moet plots 2 % aankoopkosten meer betalen. Waarop meneer D. Keytrade Bank prompt een klachtenmail stuurt. Hij kan op de site namelijk geen enkele verwijzing terugvinden naar deze extra kosten.

 

Weigering Keytrade

Keytrade Bank gaat niet in op het verzoek van meneer D. en stipt hiervoor diverse redenen aan:
- Aberdeen rekent deze bijkomende kosten zelf aan
- meneer D. heeft een verklaring aangevinkt dat hij duidelijk kennis heeft genomen van de fondstarieven.
Ook staat op de site blijkbaar een link naar een folder (in het Frans terwijl meneer D. Nederlandstalig is) waarin op p. 77 de extra aankoopkosten van 2 % vermeld staan.

 

Klant blijft niet bij de pakken zitten

Dit stelt meneer D. niet tevreden, dus roept hij onze hulp in. We contacteren Keytrade Bank maar beseffen wel goed dat de bank wettelijk gezien geen fout heeft gemaakt.
Wel wijzen we erop dat Keytrade de kosten iets beter had kunnen communiceren.

 

Eind goed, al goed

Keytrade Bank reageert vrijwel onmiddellijk. Hoewel de bank aangeeft dat ze niet aansprakelijk is, stelt ze voor om meneer D. de extra kosten (2 % of 385,31 USD) terug te betalen. Meneer D. aanvaardt de commerciële geste.

Bovendien haalt Keytrade Bank het fonds uit zijn online aanbod. De klanten kunnen nu enkel telefonisch op het fonds intekenen. Zo kan de bank ze beter en onmiddellijk inlichten over de kosten.

Deel dit artikel