Analyse
Beleggen in consumptie 5 jaar geleden - donderdag 13 september 2012

Ook al hield de crisis lelijk huis in de sector van de niet-cyclische consumentengoederen zoals eten en drank, haar defensieve karakter zorgde ervoor dat de aandeelhouder er niet bekaaid vanaf kwam.

Samenvatting van onze adviezen

Geef de voorkeur aan bedrijven waarvan de activiteiten weinig afhankelijk zijn van de economische omgeving zoals voeding, drank, hygiëne…Verschillende kennen een betrouwbare groei, richten zich ook tot de groeilanden en boeken puike winsten.

 

Koop fondsen die letten op de jaarlijkse kosten en die in het verleden al hebben bewezen goed te zijn beheerd zonder overdadige risico’s te hebben genomen:

BNP Paribas L1 Equity Europe Consumer Goods
KBC Equity Food & Personal Goods
SSgA Consumer Staples Index
ING Daily Consumer Goods
(fonds genoteerd op Euronext Amsterdam, ticker: INGDC)

 

Op aandelenvlak raden we aan om bedrijven te kopen die ondanks hun aardige groeivooruitzichten goedkoop noteren:
Oriflame Cosmetics: Zweedse groep gespecialiseerd in de productie en de verkoop van cosmetica.
Procter & Gamble: de Amerikaanse groep commercialiseert in meer dan 180 landen zowat 300 merken.
Reckitt Benckiser: Britse groep die actief is in producten voor huishoudelijk onderhoud en voor lichamelijke verzorging, in geneesmiddelen op voorschrift en in voedingsproducten.

 

Defensieve kwaliteit

De producenten van voeding, drank en persoonlijke verzorgingsmiddelen voelen de crisis minder dan andere sectoren. U blijft immers eten en drinken, u verzorgen en uw was doen. Die beperkte afhankelijkheid voor de economie is de reden dat ze het de laatste jaren op de beurs beter hebben gedaan dan het gemiddelde aandeel. Wereldwijd boekte de sector over de laatste vijf jaar een gemiddelde jaarwinst van bijna 10 %. En dat terwijl de wereldwijde beurzen slechts 1 % hoger gingen per jaar.

 

Crisis als strategie

In Europa en in de VS verliest de bevolking aan koopkracht, terwijl dat net andersom is in de groeilanden. Daar spelen de sectorspelers handig op in door in het westen te mikken op innovatieve producten (gezondere voeding) en goedkopere producten (kleinere verpakkingen, goedkopere samenstellingen). Terzelfder tijd verhogen de bedrijven hun aanwezigheid in de groeilanden. Vandaag halen de grote internationals al de helft van hun omzet uit die steeds belangrijk wordende groeiregio’s.

 

De crisis zet daarnaast de rol van een sterke merknaam als baken van vertrouwen in de verf. Een sterk merk wordt vereenzelvigd met kwaliteit en ernst en werkt klantenbindend. Coca-Cola, Danone, Adidas en Nestlé bijvoorbeeld zijn vandaag nog sterkere merken geworden dan voor de crisis.

 

Nog altijd koopwaardig

Zowel de rendabiliteit van de sector (hoge concurrentie) als de groei in de ‘groeilanden’ staat vandaag onder druk. We blijven echter positief en vinden de bedrijven voldoende gewapend om daar het hoofd aan te bieden. We verwachten een sectorgroei van zowat 5 % à 6 % per jaar. Dat is een pak beter dan gemiddeld. De sector zet bijvoorbeeld zwaar in op kostenbesparingen om de winstmarges te beveiligen.

 

De beurskoersen van de sectorbedrijven liggen hoger dan voor de crisis. Toch verwachten we dat de defensieve sector het de komende jaren beter zal doen dan het gemiddeld. Niet alleen ziet het financiële (schulden)plaatje er gezond uit, door de recurrente inkomsten trakteren ze de aandeelhouders op een niet onaardig dividendrendement (zowat 3 %).

 

Deel dit artikel