Analyse
In de voedingssector investeren? 6 jaar geleden - woensdag 13 juli 2011

De aandelen uit de voedingsindustrie zullen profiteren van hun besparingsdrang en hun focus op premiumproducten en groeilanden. Mik daarvoor op fondsen die vooral oog hebben voor voedsel en drank.

Grondstoffen

Of het nu gaat over graan (+80 %), koffie (+89 %), soja (+27 %), tarwe (+27 %) of vlees (+33 %), de klim die die grondstoffen sinds begin vorig jaar achter de rug hebben, is indrukwekkend. En wellicht nog niet ten einde gezien de sterke ontwikkeling in de groeilanden. Dat zadelt de spelers uit de voedingssector zoals Anheuser-Busch InBev (grootste brouwerijgroep ter wereld), Danone (nummer één in melkproducten en flessenwater) en Nestlé (grootste voedingsconcern) met een probleem op. Die hogere kosten kunnen niet zomaar doorgerekend worden aan de consument. Gelukkig hebben de tenoren uit de sector nog altijd voldoende pijlen op hun boog om hun (hoge) winstmarges in ere te houden.

Strategische keuzes

Net als andere sectoren rekent ook de voedingssector op besparingen om de (hoge) winstmarges te handhaven. Productieprocessen worden voortdurend verbeterd en grote overnames tieren welig, in de hoop synergieën en schaalgrootte te verwerven. Denk maar aan Coca-Cola (bottelarij Coca-Cola Enterprises), Kraft Foods (chocoladeproducent Cadbury), Pernod Ricard (wodkagroep Absolut), Unilever (haarverzorger Alberto Culver). Die overnames zetten het financiële plaatje onder druk maar verfraaien in de meeste gevallen wel het toekomstplaatje. Eigen aan de sector is de cash die ze binnenrijven om hun schulden af te betalen én om een mooi dividend (zowat 2,5 %) uit te keren.

De focus op premiummerken loont. Dat zijn kwaliteitsproducten waaraan een hoog prijskaartje hangt. Activia (yoghurt, Danone), Leffe (abdijbier, Anheuser-Busch InBev) en Chivas (whisky, Pernod Ricard) hielden zelfs stand tijdens de crisis. Nestlé zet zelfs vol in op de zogenaamde medische voeding (= voeding die gebruikt wordt bij de dieetbehandeling van verschillende ziektebeelden) en nam recentelijk Prometheus Labs over, een specialist in gastro-intestinale ziekten.

Omdat de eigen westerse markten min of meer verzadigd zijn, focussen de concerns zich vooral op de groeilanden met hun snel groeiende middenklasse. Zo kocht de Britse producent van sterke drank Diageo recentelijk de Turkse marktleider Mey Içki. De groei is er veel groter, maar de rendabiliteit is er wel een pak lager (gebrekkige infrastructuur, concurrentie met zeer goedkope locale merken). Die expansiedrift gaat niet ten koste van de positie in de traditionele markten.

Welke fondsen kiezen?

Door de (hoge) winstmarges, de vrij sterke balansen (beheersbare schuldenlast) en het genereuze aandeelhoudersbeleid (hoge dividenden en/of inkoop eigen aandelen) blijft de sector de moeite van een belegging waard. Dat doen we via een sectorfonds dat mikt op consumptiegoederen.

De portefeuilles kunnen onderling sterk van elkaar verschillen. Dat komt omdat de aandelen uit de sector op vele markten thuis zijn; van eten en drinken over auto’s, medicijnen en wasmachines. Daarnaast hebt u de keuze uit fondsen die wereldwijd beleggen en diegene die enkel Europa viseren. Op zich vinden we dat laatste niet zo belangrijk omdat alle fondsen mikken op de grote sectorspelers die de mosterd wat productie en verkoop betreft wereldwijd halen. We kijken dan ook naar de portefeuille, de kosten en de kwaliteiten van het beheer om een keuze te maken uit het aanbod.

Vallen alvast uit de boot: de fondsen die mikken op de zogenaamde cyclische consumptiegoederen zoals auto’s (Ford, Renault, Volkswagen), bruingoed (Philips) en media (Apple, Time Warner). Ze dragen vaak de term ‘discretionary’ in de fondsennaam. We vinden het gros van de autoconstructeurs bijvoorbeeld, met uitzondering van Peugeot, op dit moment te duur om in te beleggen en mijden dan ook fondsen als Robeco Global Consumer Trends Equities D (Rabobank.be) en ING (L) Invest Consumer Goods.

We zijn echter wel geïnteresseerd in die andere categorie van consumptiegoederen, de zogenaamde niet-cyclische consumptiegoederen. Fondsen die hierin beleggen mikken vooral op voedsel en drank met grote jongens als Coca-Cola, Danone, Nestlé. Maar ook tabak (Altria, BAT, Imperial Tobacco), onderhoudsproducten (Procter & Gamble, Unilever) en cosmetica (L’Oréal) vinden hun weg in de portefeuilles. De fondsen dragen vaak de benaming ‘food & beverages’ of ‘staples’ mee in hun naam. Die aandelen bieden volgens ons het grootste potentieel aan de huidige koersen.

Vier fondsen zijn evenwaardig. Koop het product dat voor u het gemakkelijkst is aan te schaffen.
- BNP Paribas L1 Equity Europe Consumer Goods
- KBC Equity Food & Personal Products
- de tracker SPDR MSCI Europe Consumer Staples (Euronext Parijs, FR0000001745, ticker: STS)
- ING Daily Consumer Goods Fund (Euronext Amsterdam, NL0000289767, INGDC).

 

Deel dit artikel