Analyse
Hapklare belegging 8 jaar geleden - donderdag 10 december 2009
Waarom beleggen in voeding en drank ?

Goede tijden, slechte tijden, we blijven eten en drinken. Nochtans hield de financiële crisis ook kuis in de sector van de voeding en drank. Maar geen paniek. De bedrijven leggen de nodige flexibiliteit voor de dag en de sector in zijn geheel mag nog worden gekocht. Mik daarvoor op KBC Equity Food & Beverages.

BUIGEN, MAAR NIET BARSTEN
· Net als de gezondheidszorgsector wordt de voedingssector gezien als hét voorbeeld van een defensieve, zeg maar weinig conjunctuurgevoelige, sector. Mensen moeten nu eenmaal blijven eten en drinken, ongeacht de economische context. Defensieve bedrijven vertonen over het algemeen dan ook een zekere voorspelbaarheid en stabiliteit in de winst- en volumegroei.
· Maar dat defensieve karakter vertoont barsten. De sector kon geen weerwerk bieden aan de stijging van de grondstofprijzen sinds begin 2008, een flinke kostenpost die niet echt kon worden doorgerekend naar de klanten. En ook de financiële crisis kreeg vat op de sector. Vorig jaar was dan ook een slecht jaar met een gemiddeld verlies van 30 %.
Hoe komt het toch dat een sector die in het verleden wél het hoofd kon bieden aan crisissen, en vaak zelfs een baken bleek temidden van woelige beursstormen, het liet afweten?

VOEDINGS- EN DRANKSECTOR (vet) EN WERELDINDEX (basis 100)

Ook voor de aandelen uit de voedings- en dranksector was er tijdens de crisis geen ontkomen aan. Ondertussen volgde het herstel.

STRATEGISCHE KEUZES
· De hoofdreden is de strategieverandering die heel wat grote jongens hebben uitgevoerd. Toen de economie nog goed draaide, kwam de sector in een ratrace voor rendabiliteit te zitten. Enerzijds verschoof de focus richting (dure) premiumproducten zoals Activia (yoghurt, Danone), Leffe (abdijbier, Anheuser-Busch InBev) en Chivas (whisky, Pernod Ricard). Anderzijds werd het overnamepad druk bewandeld, vooral richting groeilanden. Bij dat alles werd niet op een euro gekeken waardoor de schuldgraad van de bedrijven explodeerde.
· Het gevolg was logisch: door de crisis smolten de winsten, werd de verkoop op de premiumproducten gedrukt, daalden de inkomsten en kregen de beleggers de schrik te pakken. Goedehuisvaderaandelen zoals Coca-Cola en Nestlé bleven door hun doordachte en min of meer voorzichtige groeistrategie in zekere zin nog beschut. Maar andere zoals Heineken (brouwerij) en Pernod Ricard (wijn en sterke dranken), beide diep in de buidel tastend voor overnames, of Danone (zuivelproducten en flessenwater), dat de concurrentie met goedkopere huismerken moeilijk countert, kwamen niet zonder kleerscheuren uit de crisis.

LICHT AAN HET EIND VAN DE TUNNEL
· In die moeilijke tijden toonde de sector echter zijn tanden:
– De bedrijven passen zich snel aan het gewijzigde consumentengedrag aan. Coca-Cola scoorde met een nieuwe, kleinere en dus goedkopere stukverpakking, Unilever en Danone met prijsverlagingen.
– Hogere omzet werd geboekt door een substitutie-effect. Consumenten gingen minder uit eten, maar kochten zelf meer producten om thuis te eten.
– De steeds grotere focus op de groeilanden met hun snel groeiende middenklasse begint te lonen. Zo vertegenwoordigt die regio al 40 % van het zakencijfer van gigant Unilever. En Coca-Cola wil er zijn verkopen verdubbelen tegen 2020. India, China en Brazilië zijn daarbij de speerpunten.
– De overnames zetten het financiële plaatje van enkele voedingsgroepen onder tijdelijke druk, maar het toekomstplaatje oogt over het algemeen mooi. Eigen aan de sector is alvast dat de bedrijven voldoende cash binnenrijven om hun schulden af te betalen en om een mooi dividend (zowat 3 %) te blijven uitkeren. Het is veelzeggend dat nieuwe fusies en overnames op stapel staan. Zo willen zowel voedingsgroep Kraft Foods als chocolademaker Hershey het Britse Cadbury overnemen. Dat zorgt voor een speculatief tintje voor de hele sector.

· Wij verwachten dat de sectorgroei hoger zal liggen dan het gemiddelde, zonder dat daarmee een hoger risico gepaard moet gaan. De sector krijgt dan ook een ‘+’ in de evaluatietabel. Voor beleggers op zoek naar een extra spreiding binnen hun portefeuille.

MIK WERELDWIJD
Als belegging verkiezen we de fondsen die wereldwijd mikken. Daar liggen volgens ons de grootste groei en spreidingsvoordelen te rapen. Mik daarvoor op KBC Equity Food & Beverages (ISIN: BE0170241062, **), het beste fonds uit de categorie. Het belegt in zowat 80 wereldwijde aandelen zoals Coca-Cola, Diageo, Nestlé en PepsiCo. Zowat de helft van de portefeuille zit in Amerika, 40 % in Europa en de rest gaat richting Japan en Latijns-Amerika. De beursgenoteerde trackers mikken alle op Europese aandelen en laten we dan ook links liggen.

Consumer staples

De aandelen behoren tot de categorie ‘niet-cyclische consumptiegoederen’. Fondsen gebruiken al snel de Engelse termen ‘Food & Beverages’ en ‘Consumer staples’ in hun benaming. Tot die categorie behoren in de eerste plaats de producenten en verdelers van voedingsmiddelen, dranken en tabak. Ook producenten van niet-duurzame huishoudartikelen en van producten voor lichaamsverzorging worden daartoe gerekend.

Deel dit artikel