Spirit Aerosystems US8485741099

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
57,53 USD 27/04/2017 16:28 New York
0,26 USD (0,45 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
41,61 61,98  52 weken min max
25,50 % Rendement 1 jaar
1,05 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse

    Spirit Aerosystems is in lijn met onze verwachtingen.

    2 maanden geleden - maandag 6 februari 2017
    Het is het geval voor de resultaten maar ook voor de vooruitzichten.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse

    Spirit Aerosystems kan tegen een stootje

    6 maanden geleden - vrijdag 21 oktober 2016

    Spirit is goed gewapend om de o.i. tijdelijke vertraging in de luchtvaartsector het hoofd te bieden.

    De vooruitzichten op lange termijn blijven intact. Tegen de huidige koers is het aandeel correct gewaardeerd.

    HOUDEN.

     

    Er zijn steeds meer signalen die wijzen op een vertraging van de luchtvaartsector. Zo kondigde Boeing een daling van zijn omzetverwachting voor 2016 aan en zag Europees concurrent Airbus zijn bestellingen voor commerciële toestellen met 30% terugvallen in het 1ste halfjaar. Aangezien beide constructeurs samen goed zijn voor 94 % van de markt, heeft een vertraging bij hen onvermijdelijk gevolgen voor de toeleveranciers, waaronder Spirit (Airbus en Boeing samen goed voor 95 % van de omzet). Paradoxaal genoeg komt die vertraging, die o.i. van tijdelijke aard is, niet eens zo ongelegen voor Spirit, dat nu zijn productieachterstand kan inhalen voor een aantal programma's, zoals voor de A350 XWB, een van de grootste lijntoestellen ooit van Airbus. En zelfs als de vertraging zou aanslepen tot na 2017 is Spirit in staat om ze het hoofd te bieden, niet in het minst dankzij een royale cashbuffer van ruim 800 miljoen USD. Bovendien schenkt ook het orderboek vertrouwen, want dat is goed voor 47 miljard USD (7 à 10 jaar productie) en was nooit eerder zo goed gevuld. Alles bij mekaar tippen we op een winst per aandeel van 3,50 USD voor 2016 en 4,30 USD voor 2017.

     

    Koers op het moment van de analyse: 48,24 USD

     

    Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50 % van de omzet), vleugels (25 %) en motormantels (25 %) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85 % van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10 % van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse

    Spirit Aerosystems: advieswijziging

    2 jaar geleden - donderdag 5 februari 2015

    De Amerikaanse groep boekt verder puike prestaties op de veelbelovende markt voor commerciële vliegtuigen.

    Sinds ons eerste koopadvies juni 2011) klom het aandeel met 177 % (in EUR). Niet meer kopen.
    HOUDEN.

     

    De luchtvaartgroep Spirit Aerosystems zette ongeziene prestaties neer. Haar klanten Airbus en Boeing verkochten immers een record aantal commerciële vliegtuigen (vooral de Boeing 737 en Airbus A320). In 2014 leverde Spirit in totaal onderdelen voor niet minder dan 1 545 toestellen, d.i. 10,5 % meer dan in 2013. Maar het nettoresultaat bedroeg slechts 2,56 USD per aandeel (gedrukt door een uitzonderlijke last door de stopzetting van een programma waarbij vleugels werden ontwikkeld voor de constructeur Gulfstream). Zonder deze uitzonderlijk last kwam de winst echter uit op 3,61 USD per aandeel, conform onze verwachtingen. Ook de vooruitzichten ogen gunstig. Zo is het orderboekje nog nooit zo goed gevuld geweest (47 miljard dollar terwijl de omzet in 2014 6,8 miljard bedroeg), goed om de productie zeker een paar jaar te laten draaien. En aangezien de groep extra gedisciplineerd is op het vlak van kostenbeheer, kan men voor de volgende jaren alvast rekenen op solide winstvooruitzichten. Bijgevolg trekken we onze winstramingen lichtjes op tot 3,70 USD voor 2015 (t.o.v. 3,65 voorheen) en 4,00 USD voor 2016 (t.o.v. 3,90).

     

    Koers op het moment van de analyse: 48,19 USD

     

    Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50 % van de omzet), vleugels (25 %) en motormantels (25 %) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85 % van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10 % van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse

    Spirit Aerosystems: blijft hoger gaan

    2 jaar geleden - donderdag 3 juli 2014

    Spirit kan bogen op een record aantal leveringen en het goed gevuld orderboekje bezorgt de groep alvast een paar jaar werk.

    Ondanks de koersklim, is het potentieel niet uitgeput.
    Goedkoop aandeel.
    KOPEN.

    Spirit geniet nog steeds positieve groeivooruitzichten in de burgerluchtvaart. Zo zou in de volgende 10 jaar het luchtvervoer van personen met 25 % moeten toenemen. Deze verwachtingen en de vernieuwing van de luchtvloot doen het niveau van het orderboekje mooi stijgen. Zo kreeg de groep eind 2013 vanwege Boeing en Airbus een record aantal bestellingen binnen van 11000 toestellen. Hiermee zou Spirit een paar jaar zoet zijn. Eind maart 2014 waren de bestellingen goed voor een bedrag van 41 miljard dollar (d.i. 7 maal de omzet van 2013). Bovendien zouden de kostenoverschrijdingen (courant in deze sector) dit jaar binnen de perken moeten blijven. En al leed de groep in 2013 onder een paar tegenslagen, sindsdien heeft ze diverse maatregelen genomen en legt ze een grotere discipline aan de dag op het vlak van kostenbeheer. Niettemin verandert ze niets aan haar winstramingen voor 2014 en mikt ze nog steeds op een winst per aandeel tussen 2,50 en 2,65 USD. Gezien de vooruitzichten is de groep volgens ons echter te voorzichtig. Bijgevolg trekken we onze ramingen op tot 2,90 USD voor 2014 (t.o.v. 2,40 voorheen) en tot 3,10 USD voor 2015 (t.o.v. 2,70).



    Koers op het moment van de analyse: 34,10 USD



    Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50 % van de omzet), vleugels (25 %) en motormantels (25 %) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85 % van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10 % van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

    Deel dit artikel

  • Analyse

    Spirit Aerosystems: meerkosten domper op resultaten

    3 jaar geleden - dinsdag 11 februari 2014

    De groep biechtte voor het 4e kwartaal een zwaar verlies op als gevolg van meerkosten.

    Een koude douche voor de belegger. Gezien de gunstige vooruitzichten is de koers volgens ons echter te zwaar afgestraft.
    KOPEN.

     

    In het 3e kwartaal leek de groep haar kosten goed te beheren. In het 4e kwartaal is de situatie echter uit de hand gelopen met als gevolg een zwaar verlies van 4,15 USD per aandeel (4,4 dollar over heel 2013). Dit is o.m. te wijten aan meerkosten voor de productie van de vleugels van de B787 Dreamliner (Boeing). Geen positief nieuws gezien dit vliegtuig een erg belangrijk project vormt (moet vanaf 2015 15 à 20 % van de omzet vertegenwoordigen). Toch is er geen reden tot paniek. In de luchtvaartsector komen meerkosten immers nogal vaak voor. Maar dit betekent niet dat de winstgevendheid van al de projecten hierdoor in vraag word gesteld. Ook neemt Spirit Aerosystems maatregelen om zijn kosten onder controle te houden en in de toekomst dergelijke situaties te vermijden. Daarnaast noteerde het bedrijf over het voorbije jaar 17 % meer bestellingen t.o.v. 2012 (sterke vraag naar Boeing en Airbus in de groeilanden). Bijgevolg rekent de groep voor 2014 op een omzetstijging van 11 % (t.o.v. +10 % in 2013) en een winst per aandeel tussen 2,50 en 2,60 USD. We verlagen onze winstramingen naar 2,40 USD per aandeel voor 2014 en 2,70 USD voor 2015.

     

    Koers op het moment van de analyse: 27,22 EUR

     

    Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50 % van de omzet), vleugels (25 %) en motormantels (25 %) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85 % van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10 % van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

     

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 61,98 USD
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 41,61 USD
ISIN-code US8485741099
Beurs New York
Noteert op Euronext Brussel neen
Bèta 1,22
Volatiliteit 32,30 %
Aantal bestaande aandelen 121.651.400
Beurskapitalisatie (in miljard) 6,97 USD
Sector Diverse industrieën en diensten
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 59.275 USD
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (USD)

2017 (e) 2016 (e) 2015 2014
Dividend 0,60 0,10 0,00 0,00
Courante winst 4,70 3,80 4,00 3,61
Nettowinst 4,70 3,80 5,70 2,56
Courante cashflow 6,50 5,46 5,30 5,03
Netto cashflow 6,50 5,46 7,01 7,35
EBIT 7,26 5,86 6,24 5,89
EBITDA 9,06 7,52 7,54 7,31
Boekwaarde 19,84 15,75 15,63 11,48
Tastbare boekwaarde 19,82 15,73 15,61 11,46

Prestaties (in euro)

Spirit Aerosystems Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -5,70 % 5,78 % 1,97 %
Rendement 6 maanden 14,40 % 13,75 % 12,01 %
Rendement 1 jaar 25,50 % 11,93 % 18,66 %
Rendement 5 jaar 22,70 % 8,61 % 15,71 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 (e) 2016 (e) 2015 2014
Pay out - - 0,00 % 0,00 %
Current ratio - - 2,26 2,42
Return on equity - - 26,08 % 31,22 %
Total return on equity - - 37,22 % 22,15 %
Brutomarge - - 16,74 % 16,00 %
Nettomarge - - 11,88 % 5,28 %
EBIT marge - - 12,99 % 12,13 %
EBITDA marge - - 15,71 % 15,06 %
Belastingvoet - - 2,47 % -36,50 %
Gearing - - 8,30 47,84
Eigen vermogen/ Balanstotaal - - 36,71 % 31,42 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016 (e)
Dividendrendement 1,05 % 0,17 %
Koers/ Courante winst 12,19 15,07
Koers/ Courante cashflow 8,81 10,49
Koers/ Boekwaarde 2,89 3,64
Koers/ Tastbare boekwaarde 2,89 3,64
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 6,61 % -

(e) : raming

  • Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U moet een antwoord ingeven

    Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U hebt de survey vervolledigd

    Verzenden