Spirit Aerosystems

Dit financiële product volgen wij niet meer op. 

Artikels

  • Analyse
    Spirit Aerosystems is te hoog geklommen 16 dagen geleden - maandag 7 mei 2018
    We zullen het aandeel niet meer volgen.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Spirit Aerosystems: rendement van 374% sinds ons eerste koopadvies! 3 maanden geleden - dinsdag 13 februari 2018
    De groep is actief op de veelbelovende markt voor commerciële vliegtuigen.

    Maar het aandeel is de laatste jaren fors geklommen en is tegenwoordig duur. Strijk uw winst op. We zullen dit aandeel niet meer opvolgen.
    VERKOPEN.

    De groep boekte in 2017 haar beste resultaat ooit dankzij de recordaankopen van de 2 grootste klanten. Over het jaar rustte ze 1 651 vliegtuigen uit, wat 4,2% meer is dan in 2016 (vooral de B737 van Boeing en de A320 van Airbus). De nettowinst (3,04 USD per aandeel) werd afgestraft door een uitzonderlijke last door een heronderhandeld akkoord rond de Dreamliner van Boeing. Zonder die last komt hij uit op 5,15 USD per aandeel, wat boven onze verwachtingen is. Verder zijn de vooruitzichten voor dit jaar even geruststellend. Gezien het recordniveau van het orderboekje (voor 47 miljard dollar eind 2017) kan Spirit zijn productieritme opdrijven zonder zijn strikt kostenbeheer in gevaar te brengen. Rekening houdend met de dynamische activiteit en de verlaagde belastingvoet (22%) in het zog van de fiscale hervorming in de VS kan men voor de volgende jaren tippen op stevige winstcijfers. We verhogen onze winstramingen tot 5,60 USD per aandeel in 2018 (5,40 voorheen) en 6 USD in 2019. (t.o.v. 5,80).

    Koers op het moment van de analyse: 89,49 USD

    Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50% van de omzet), vleugels (25%) en motormantels (25%) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85% van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10% van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Na jaren van getalm heeft Spirit een akkoord gesloten met Boeing 9 maanden geleden - dinsdag 8 augustus 2017
    Dit heeft voor een aderlating gezorgd in de kwartaalcijfers maar heeft ook heel wat onzekerheden doen verdwijnen.

    De koers heeft een nieuw topni-veau bereikt en houdt volgens ons ten volle rekening met de vooruitzichten.
    HOUDEN.

    Na jaren van getalm heeft de groep Spirit een akkoord gesloten met zijn belangrijkste klant Boeing over een deel van het constructieprogramma van de Boeing 787 (Dreamliner genoemd). Spirit heeft voor verschillende onderdelen (romp, vleugels…) met prijsverlagingen ingestemd. In ruil daarvoor mag ze tot 1 400 Dreamliners uitrusten (in het vorige akkoord ging het over 1 000 stuks). Door deze nieuwe bepalingen kreeg het resultaat van het 2e trimester met een uitzonderlijke last van meer dan 350 miljoen dollar (2,05 USD per aandeel na belastingen) af te rekenen, die voor een verlies van 0,48 USD per aandeel heeft gezorgd. Maar tegelijkertijd heeft de groep haar winstverwachtingen voor 2017 opgetrokken (zonder niet recurrente lasten). Ze heeft tevens haar cashflowverwachtingen voor het volledige jaar verhoogd. Gezien de toegekende verlagingen, is dit een bewijs dat de kosten goed onder controle zijn. De mooie vooruitzichten zullen de groep bovendien toelaten om het plafond voor haar inkoop van eigen aandelen te verhogen tot 1 miljard dollar (tegenover 600 miljoen daarvoor). Rekening houdende hiermee tippen we voortaan op een winst per aandeel van 3,06 USD in 2017 (tegenover 4,70 voorheen) en 5,20 USD in 2018 (tegenover 5).

    Koers op het moment van de analyse: 71,30 USD

    Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50% van de omzet), vleugels (25%) en motormantels (25%) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85% van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10% van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Spirit Aerosystems is in lijn met onze verwachtingen. 1 jaar geleden - maandag 6 februari 2017
    Het is het geval voor de resultaten maar ook voor de vooruitzichten.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    Spirit Aerosystems maakte een kwartaalresultaat bekend conform onze verwachtingen. Wel werd het gedrukt door een daling van de leveringen aan Boeing. Maar doordat het meer verkocht aan Airbus, kon het toch zijn doelstellingen bereiken. En de vooruitzichten van de groep voor 2017 liggen in lijn met onze verwachtingen.

     

    Koers op het moment van de analyse: 56,05 USD

     

    Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50 % van de omzet), vleugels (25 %) en motormantels (25 %) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85 % van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10 % van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Spirit Aerosystems kan tegen een stootje 1 jaar geleden - vrijdag 21 oktober 2016

    Spirit is goed gewapend om de o.i. tijdelijke vertraging in de luchtvaartsector het hoofd te bieden.

    De vooruitzichten op lange termijn blijven intact. Tegen de huidige koers is het aandeel correct gewaardeerd.

    HOUDEN.

     

    Er zijn steeds meer signalen die wijzen op een vertraging van de luchtvaartsector. Zo kondigde Boeing een daling van zijn omzetverwachting voor 2016 aan en zag Europees concurrent Airbus zijn bestellingen voor commerciële toestellen met 30% terugvallen in het 1ste halfjaar. Aangezien beide constructeurs samen goed zijn voor 94 % van de markt, heeft een vertraging bij hen onvermijdelijk gevolgen voor de toeleveranciers, waaronder Spirit (Airbus en Boeing samen goed voor 95 % van de omzet). Paradoxaal genoeg komt die vertraging, die o.i. van tijdelijke aard is, niet eens zo ongelegen voor Spirit, dat nu zijn productieachterstand kan inhalen voor een aantal programma's, zoals voor de A350 XWB, een van de grootste lijntoestellen ooit van Airbus. En zelfs als de vertraging zou aanslepen tot na 2017 is Spirit in staat om ze het hoofd te bieden, niet in het minst dankzij een royale cashbuffer van ruim 800 miljoen USD. Bovendien schenkt ook het orderboek vertrouwen, want dat is goed voor 47 miljard USD (7 à 10 jaar productie) en was nooit eerder zo goed gevuld. Alles bij mekaar tippen we op een winst per aandeel van 3,50 USD voor 2016 en 4,30 USD voor 2017.

     

    Koers op het moment van de analyse: 48,24 USD

     

    Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50 % van de omzet), vleugels (25 %) en motormantels (25 %) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85 % van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10 % van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

     

    Deel dit artikel

Meer

(e) : raming