Seaspan

Dit financiële product volgen wij niet meer op. 

Artikels

  • Analyse
    We zullen het aandeel van Seaspan niet meer opvolgen 2 maanden geleden - dinsdag 18 september 2018
    Gezien er op het aandeel flink wat dreigingen wegen, zijn we liever voorzichtig.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Seaspan recht de rug: de koers klom 57% hoger in 3 maanden tijd! 5 maanden geleden - woensdag 11 juli 2018
    De strategische bijsturingen van het nieuwe management werpen vruchten af, maar de klanten van de groep blijven kwetsbaar.

    Dat blijkt o.a. uit de recente resultaatswaarschuwing van de Duitse rederij Hapag-Lloyd. HOUDEN.

    Na meerdere moeilijke jaren, waarin de resultaten en de beurskoers terugvielen, lijkt Seaspan aan de beterhand. In het 1ste kwartaal klokte de winst per aandeel af op 0,37 USD, het hoogste niveau sinds het 4de kwartaal van 2015. De voorbije 3 maanden spurtte de koers 57% hoger. De groep en het nieuwe management lijken vastberaden een nieuwe start te maken. De financiële groep Fairfax draagt kapitaal aan dat de financiële structuur van Seaspan solider zal maken en het ook mogelijk moet maken om aan overnames te denken en de vloot containerschepen uit te breiden en te moderniseren. Goed nieuws dus, al mogen we niet blind zijn voor het feit dat de maritieme transportsector met overcapaciteit blijft kampen, wat weegt op de rentabiliteit van de rederijen waaraan Seaspan containerschepen verhuurt. De oplopende handelsspanningen tussen China en de VS vormen niet zo'n groot gevaar, want zelfs als bepaalde transportroutes verlegd worden door invoerrechten en andere handelsbelemmeringen, zullen er nog altijd transporteurs nodig zijn. Een eventuele daling van de vraag in de westerse industrielanden en een stijging van de brandstofprijzen zouden daarentegen meer pijn kunnen doen.

    Koers op het moment van de analyse: 10,05 USD

    Seaspan, een Chinees-Canadese onderneming met zetel op de Marshalleilanden, beheert een vloot containerschepen. Ze koopt schepen en verhuurt ze tegen een vaste prijs voor een erg lange periode. Haar klanten zijn de tenoren van het maritiem transport: Maersk (Denemarken), Hapag-Lloyd (Duitsland), China Shipping…

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Seaspan verlaagt dividend 11 maanden geleden - maandag 15 januari 2018
    Maar de koers stijgt!

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    Door de moeilijke marktomstandigheden moest Seaspan het dividend voor 2017 verlagen (handhaving financiële soliditeit). Wel lijkt het iets optimistischer voor 2018. Op een maand klom de koers met 23% o.a. dankzij het advies van een invloedrijke analist die beterschap voorziet voor de sector voor maritiem transport en zijn koersdoelstelling fors optrok.

    Koers op het moment van de analyse: 7,28 USD

    Seaspan, een Chinees-Canadese onderneming met zetel op de Marshalleilanden, beheert een vloot containerschepen. Ze koopt schepen en verhuurt ze tegen een vaste prijs voor een erg lange periode. Haar klanten zijn de tenoren van het maritiem transport: Maersk (Denemarken), Hapag-Lloyd (Duitsland), China Shipping…

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Diverse kerncijfers van Seaspan boeren achteruit en dat vertaalt zich in het koersverloop 1 jaar geleden - maandag 11 september 2017
    De moeilijke context in de maritieme transportsector blijft op de groep wegen.

    Wie het hoge risico niet schuwt, mag houden in afwachting van een heropleving van het wereldwijde handelsverkeer, maar die is helaas niet voor morgen. Anders vermijdt u best dit riskante aandeel.
    HOUDEN.

    De maritieme transportsector blijft het moeilijk hebben en Seaspan vormt op dat vlak geen uitzondering. De reder heeft het moeilijk om schepen die einde contract komen opnieuw te verhuren en zag zijn omzet met 8,8% dalen in het 2de kwartaal. Van de 89 schepen in de vloot zijn er 20 die niet meer verhuurd zijn via langetermijncontracten maar wel op kortere termijn en tegen lage tarieven. De rentabiliteit van Seaspan blijft weliswaar hoog maar lijdt daar toch onder. De vertraging van de wereldhandel (o.a. door de opmars van protectionisme en de wil van sommige regeringen om productieactiviteiten opnieuw dichter bij huis te brengen) weegt onvermijdelijk op het containertransport. Meerdere reders betalen daar de rekening voor, zoals o.a. blijkt uit het faillissement van Hanjing en de financiële problemen bij het Taiwanese Yang Ming, al evenzeer een klant van Seaspan. De groep nam wel al maatregelen om haar balans te vrijwaren, o.a. door het dividend terug te schroeven.

    Koers op het moment van de analyse: 6,85 USD

    Seaspan, een Chinees-Canadese onderneming met zetel op de Marshalleilanden, beheert een vloot containerschepen. Ze koopt schepen en verhuurt ze tegen een vaste prijs voor een erg lange periode. Haar klanten zijn de tenoren van het maritiem transport : Maersk (Denemarken), Hapag-Lloyd (Duitsland), China Shipping…

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Seaspan verlaagt zijn dividend om tegen de ongunstige context in zijn sector op te boksen 1 jaar geleden - donderdag 16 maart 2017
    Wel kan het bogen op langetermijncontracten, staat het financieel sterk gezien de sector en kan het dus goed standhouden.

    Het aandeel is goedkoop maar riskant. Schrikt het risico u niet af: houden.

     

    Het resultaat 2016 lag onder onze verwachtingen (courante winst per aandeel van 1 USD t.o.v. de verwachte 1,09 USD). Seaspan kampt immers met een zwaardere schuld dan voorzien. Ook werd het boekjaar gedrukt door uitzonderlijke lasten die de moeilijkheden in de sector benadrukken: lasten gelinkt aan het faillissement van de Koreaanse klant Hanjin en waardeverminderingen op de kleinste boten, die moeilijk verhuurd raken. Overigens ogen de vooruitzichten niet erg rooskleurig. Zo blijft de wereldhandel slabakken en dreigt de negatieve impact op de internationale handelsbetrekkingen en dus op de maritieme transportsector, nog toe te nemen als gevolg van het toenemend protectionisme. Door die moeilijke context verlaagt Seaspan zijn kwartaaldividend (van 0,375 tot 0,125 USD bruto) om zijn financiële situatie op te krikken en tegelijk zijn cashmiddelen te behouden met het oog op een mogelijke overname. Gezien niet al haar concurrenten langetermijncontracten konden sluiten, zouden een aantal onder hen in het slop kunnen raken en zou de groep bijgevolg interessante overnames kunnen doen.

     

    Koers op het moment van de analyse: 6,80 USD

     

    Seaspan, een Chinees-Canadese onderneming met zetel op de Marshalleilanden, beheert een vloot containerschepen. Ze koopt schepen en verhuurt ze tegen een vaste prijs voor een erg lange periode. Haar klanten zijn de tenoren van het maritiem transport: Maersk (Denemarken), Hapag-Lloyd (Duitsland), China Shipping…

    Deel dit artikel

Meer

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
seaspan
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden