Nieuws
Laat u niet misleiden door de aandelenkoers! 2 maanden geleden - woensdag 23 mei 2018
De prijs van een product kan uw perceptie ervan beïnvloeden en dit kan al dan niet terecht zijn.

Als u een testgroep twee flessen wijn voorschotelt waarvan de eerste 10 dollar kost en de tweede 90 dollar, en u de testpersonen geen verdere informatie verschaft, dan zullen de meesten ervan uitgaan dat de duurste wijn wellicht de beste is. Wat ze echter niet weten, is dat beide flessen eigenlijk dezelfde soort wijn bevatten.

Amerikaanse onderzoekers voerden deze test uit om aan te tonen in welke mate de prijs van een product een impact kan hebben op hoe men een product percipieert en hoeveel genot het ons kan verschaffen. Is een product duur, dan zal men de onbewuste indruk krijgen dat het van betere kwaliteit is en zal men er ook meer van genieten. Dit verklaart waarom hoe duurder en populairder een aandeel wordt (met andere woorden: als de koers op korte tijd fors stijgt), hoe meer beleggers geneigd zullen zijn het te kopen.

Dit is het geval voor Facebook, waarvan de koers over de laatste vijf jaar zeven maal hoger ging. Sectoren die in zijn, trekken inderdaad onvermijdelijk meer beleggers aan, zelfs al zijn de aandelen er vaak al overgewaardeerd. De recentste internetzeepbel is hiervan een goed voorbeeld.

Elke sector, elk aandeel kan inderdaad aantrekkelijk zijn. Alles is een kwestie van prijs. Maar dan hebben we het niet over een hoge prijs die u de indruk geeft dat u betere kwaliteit in huis haalt zoals in de wijntest. Nee, om na te gaan of een aandeel of een sector interessant geprijsd is, voeren wij bij Test-Aankoop invest een concrete analyse uit van de winstvooruitzichten van het bedrijf, de activa die het aanhoudt en de liquiditeiten die het genereert.

In dit opzicht kopen we het aandeel IBM, dat volgens ons tegenwoordig overdreven afgestraft is en dit terwijl de groep actief is in de informaticadiensten en -software voor bedrijven, een traditionelere en niet zo glamoureuze sector.

Al is uiteraard niet elk laag gewaardeerd aandeel een plaats in uw portefeuille waard, tegelijk loont het dus de moeite om zich vragen te stellen wanneer bepaalde modetrends en succesvolle aandelen de krantenkoppen halen en de hemel worden in geprezen. Als wij hierover berichten, dan is het net meestal om u te waarschuwen. Of op zijn minst om het kaf van het koren te scheiden.

 

Deel dit artikel