Euronav

BE0003816338
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
7,200 EUR 14/12/2018 15:34 Brussel
-0,14 EUR (-1,84 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
6,330 8,470  52 weken min max
5,79 % Rendement 1 jaar
0,95 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    De koers van Euronav is deze week goed gestegen 14 dagen geleden - vrijdag 30 november 2018
    Het aandeel werd gestut door het positief advies van een broker.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Euronav blijft verlieslatend 1 maand geleden - dinsdag 6 november 2018
    Een terugkeer van de winst is echter mogelijk in 2019.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

    Euronav bleef zwaar verlieslatend in het derde kwartaal maar beterschap is in zicht voor het vierde, gezien de stijgende vraag naar olie en de opnieuw rendabele vrachttarieven. Ondanks de vele nieuwe schepen die in circulatie komen in 2019, lijkt een terugkeer naar winst mogelijk.

    Koers op het moment van de analyse: 8,26 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Sinds de overname van Gener8 Maritime (juni 2018), is de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit, met een minimum van 1,20 USD bruto.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Duidelijke tekenen die op een ommezwaai voor Euronav wijzen 4 maanden geleden - vrijdag 10 augustus 2018
    We wijzigen ons advies.
    Duidelijke tekenen die op een ommezwaai voor Euronav wijzen

    Duidelijke tekenen die op een ommezwaai voor Euronav wijzen

    Het is geen verrassing dat de verliezen zich bij Euronav blijven opstapelen. De vrachttarieven blijven laag en dat zal ook de komende maanden het geval zijn. De koers, die zich nog steeds onder de boekwaarde bevindt, lijkt echter een bodem te hebben gezet. En er zijn duidelijk tekenen dat de tarieven kunnen uitbreken. Als het risico u geen schrik aanjaagt:
    KOPEN!

    2018 nog steeds roodgekleurd

    Zelfs al bevinden de door Euronav gehanteerde tarieven voor de verhuur van zijn schepen zich boven deze van heel wat concurrenten, desalniettemin liggen ze op bodemniveaus die gemiddeld gezien de kosten niet dekken. En hoewel het verlies zich in het 2e trimester beperkt tot 0,06 EUR per aandeel, is dat enkel te danken aan een boekhoudkundige aanpassing na de fusie met Gener8. Zonder dit laatste is het verlies tegenover het 1e kwartaal nog toegenomen. In het 1e semester kwam er een verlies van 0,26 EUR per aandeel uit de bus (tegenover een winst van 0,06 EUR een jaar eerder). En het 2e semester zal waarschijnlijk ook rood kleuren. Voor heel het jaar rekenen we op een verlies van 0,76 EUR per aandeel.

    Omslagpunt?

    Alle elementen zijn echter aanwezig voor een beter toekomstig evenwicht tussen vraag en aanbod van schepen en dus voor een stijging van de tarieven. De vraag naar olie zit nog steeds in de lift, de Russische en Saoedische productie zijn weer stijgende (na het akkoord van juni) en de transportafstanden nemen toe (gezien de toename van de Amerikaanse export).
    Maar bovenal zit er eindelijk lijn in het verschroten van oude schepen. Sinds 01/01 is ±5,6% van de wereldwijde vloot naar de schroothoop gestuurd of staat op het punt om dit lot te ondergaan. Rekening houdend met nieuwe leveringen is de wereldwijde vloot in het 1e semester met 2,5% teruggevallen!
    Gezien de schepen die door de scheepwerven nog moeten worden geleverd, zouden er meer uit de vaart moeten worden genomen om het evenwicht te herstellen en de tarieven boven het break-evenpunt te krijgen. Maar als de Amerikaanse sancties ten opzichte van Iran worden gerespecteerd (vanaf november), dan zouden 20 tot 30 Iraanse schepen enkel nog dienen als opslagplaats van olie. Een gegeven dat een snelle stijging van de vrachttarieven met zich mee kan brengen. Een terugkeer naar winst in 2019 is dan ook mogelijk. Gezien de prijzen van schepen opnieuw toenemen (+7 tot 9% sinds begin 2018), is een koers onder de boekwaarde (8,70 EUR eind 2018) volgens ons niet gerechtvaardigd.

    Koers op het moment van de analyse: 7,29 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Sinds de overname van Gener8 Maritime, is de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector zijn (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit, mete een minimum van 0,12 USD bruto.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Euronav: hoop op beterschap in 2019? 6 maanden geleden - vrijdag 15 juni 2018
    Sinds de fusie met Gener8 is Euronav 's werelds grootste onafhankelijke VLCC-rederij (Very Lage Crude Carriers of supertankers).

    Helaas blijven de transporttarieven laag en zal dat nog even zo blijven. Toch klom de koers, die nog altijd onder de boekhoudkundige waarde ligt (8,80 EUR), al 23% hoger sinds februari. HOUDEN.

    De olietransporttarieven liggen nog altijd onder de rentabiliteitsdrempel, en dat zal wellicht nog heel 2018 zo blijven (Euronav zal dit jaar wellicht afklokken op een verlies van ±0,80 EUR per aandeel). Maar hoewel er een overaanbod aan schepen blijft en het herstel tussen vraag en aanbod nog niet voor de komende kwartalen is, hebben de beleggers toch hoop op een terugkeer naar winst in 2019. De regelgeving rond het gebruik van schonere brandstoffen vanaf 2020 zou immers meer oudere tankers naar de sloop kunnen verwijzen en in het zog van de hogere staalprijzen rechten ook de schrootprijzen de rug. Sinds begin 2018 vertrok iets meer dan 3% van de wereldwijde VLCC-vloot richting sloopwerf, wat ondanks de levering van nieuwe schepen tot een inkrimping met 1% van de totale vloot leidde. En door de nog altijd continue stijging van de vraag naar olie zijn er elk jaar ook 40 à 50 supertankers extra nodig. Aangezien er dit jaar nog vrij veel nieuwe schepen geleverd zullen worden, is het echter wachten tot 2019 alvorens de tarieven weer duurzaam kunnen aantrekken.

    Koers op het moment van de analyse: 7,82 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Eens de overname van Gener8 Maritime afgerond is, zal de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector zijn (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Euronav maakte voor het 1e kwartaal zoals verwacht slechte resultaten bekend 7 maanden geleden - donderdag 26 april 2018
    De groep blijft lijden onder de uiterst lage olietransporttarieven.

    Het aandeel ligt onder de boekwaarde (8,8 EUR) en lijkt ons goedkoop maar de volgende kwartalen zullen wellicht nog (erg) moeilijk zijn! HOUDEN.

    Zoals verwacht waren de kwartaalresultaten slecht, waardoor de recente koersremonte werd tenietgedaan. Al neemt de wereldwijde olievraag toe en werd ze voor 2018 opwaarts herzien, de olietransporttarieven blijven onder de winstgevendheidsdrempel. Eindelijk verdwijnen er meer schepen naar de schroothoop (door niet winstgevende tarieven, prijsstijging van metalen), maar door de levering van nieuwe schepen en het inzetten van schepen die eerder voor speculatieve opslag werd gebruikt, zal de wereldvloot in 2018 nog toenemen. Ondanks dat de groep diverse contracten kon sluiten tegen een redelijke prijs, leed ze in het 1e kwartaal een verlies van 0,2 EUR per aandeel en zakte de omzet met 40%. Voor het 2e kwartaal 2018 verwachten we nog erger. Ook zal Euronav over 2018 wellicht een verlies van 0,8 EUR lijden. Desondanks blijft de groep financieel sterk genoeg om deze moeilijke periode te doorstaan en goede zaken te doen (overname Gener8 maritime). Positief is wel dat de prijzen van tweedehandsschepen sinds het 3e kwartaal 2017 stabiliseerden en de gemiddelde leeftijd van de wereldvloot niet meer zo hoog is geweest sinds 2000.

    Koers op het moment van de analyse: 6,81 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Eens de overname van Gener8 Maritime afgerond is, zal de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector zijn (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit (minimum 0,12 USD bruto per aandeel tijdens holle cycli, zoals dit nu het geval is).

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 8,470 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 6,330 EUR
ISIN-code BE0003816338
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 1,60
Volatiliteit 39,94 %
Aantal bestaande aandelen 220.024.600
Beurskapitalisatie (in miljard) 1,62 EUR
Sector Diverse industrieën en diensten
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 3.698 EUR
Score corporate governance 6

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2018 (e) 2017 (e) 2016 2015
Dividend 0,07 0,07 0,50 1,13
Courante winst -0,76 0,01 1,17 1,99
Nettowinst -0,76 0,01 1,17 1,99
Courante cashflow 0,26 1,40 1,17 3,18
Netto cashflow 0,26 1,40 1,17 3,18
EBIT -0,43 0,26 1,19 2,00
EBITDA 0,54 1,65 1,19 3,19
Boekwaarde 8,72 9,33 10,58 9,49
Tastbare boekwaarde 8,72 9,33 10,58 9,49

Prestaties (in euro)

Euronav Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 4,54 % -7,20 % -6,10 %
Rendement 6 maanden -5,69 % -10,00 % -0,93 %
Rendement 1 jaar 5,79 % -10,57 % 3,13 %
Rendement 5 jaar 7,96 % 2,44 % 12,56 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 (e) 2016 2015 2014
Pay out - 60,08 % 76,81 % -
Current ratio - 1,97 2,09 1,82
Return on equity - 11,56 % 21,40 % -3,60 %
Total return on equity - 11,56 % 21,40 % -3,20 %
Brutomarge - - - -
Nettomarge - 27,51 % 40,39 % -9,19 %
EBIT marge - 28,07 % 40,59 % 2,31 %
EBITDA marge - 28,07 % 64,82 % 34,60 %
Belastingvoet - -0,09 % 1,58 % -
Gearing - 49,78 56,26 86,17
Eigen vermogen/ Balanstotaal - 57,94 % 53,83 % 46,28 %

Beursgegevens per aandeel

2018 (e) 2017 (e)
Dividendrendement 0,95 % 0,95 %
Koers/ Courante winst - 734,00
Koers/ Courante cashflow 28,23 5,24
Koers/ Boekwaarde 0,84 0,79
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,84 0,79
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 6,48 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
euronav
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden