Euronav

BE0003816338
9,710 EUR 12/11/2019 17:35 Brussel
0,21 EUR (2,16 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
6,080 10,38  52 weken min max
21,76 % Rendement 1 jaar
0,84 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Euronav profiteert van de sancties van de VS tegen Iran 1 maand geleden - donderdag 10 oktober 2019
    Het verbeterde evenwicht tussen vraag en aanbod, waarop we voor de volgende maanden tipten, is plots in een versnelling geraakt.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Euronav ondervond geen impact van de droneaanvallen op het Saoedische Aramco 1 maand geleden - vrijdag 20 september 2019
    De koers viel sinds 16/09 terug met 1,5 %.

    En gezien we voor de volgende maanden tippen op een remonte van de transporttarieven, mag u nog altijd kopen.  

    De winstgevendheid van een oliereder hangt af van de transporttarieven. Zo geldt voor elk goed dat moet worden vervoerd dat, als de kwantiteit die moet worden getransporteerd stijgt en/of de afstanden langer worden, de transporttarieven hoger gaan. 

    Risico op korte termijn

    Door de droneaanvallen van 14/9 nam het olieaanbod met ±5% af! Ongezien. Maar Saoedi-Arabië kondigde aan dat zijn productie al voor 50% is hersteld en dat ze dat tegen eind deze maand voor de volle 100% zou zijn. In theorie zouden de OPEC-landen of zelfs de VS dit kunnen compenseren. Maar in de volgende weken zal vooral uit de Saoedische reserves worden geput (zowat overal ter wereld) en die van andere landen. De transportafstanden dreigen dus korter te worden. De transporttarieven die net na de aanvallen op bepaalde routes met 10% opveerden, zouden bijgevolg snel kunnen terugvallen.

    Opportuniteit op lange termijn 

    De voorraden waaruit op korte termijn zal worden geput, zullen ooit moeten worden aangevuld en gezien de toenemende geopolitieke risico’s, mogelijks zelfs versterkt. De vraag naar transport zou dus snel kunnen stijgen. 

    Op langere termijn zou de vraag ook moeten worden gestut door de boomende Amerikaanse olieproductie en de groeiende export van de VS naar Azië (zou tegen 2021 met 60% moeten stijgen). Azië is immers goed voor ¾ van de jaarlijkse stijging van de wereldwijde vraag naar olie. Gezien de trajecten vanuit de VS naar Azië 2x langer zijn dan de trajecten vanuit het Midden-Oosten, zal voor elk olievat dat vanuit de VS (i.p.v. het Midden-Oosten) naar Azië wordt vervoerd de vraag naar transportcapaciteit dus verdubbelen. 

    Als de situatie in het Midden-Oosten ontaardt, dan zal dat voor de reders bijgevolg “goed nieuws” zijn. Bijna 20% van de wereldwijde olieproductie gaat namelijk door de straat van Hormuz (die de Perzische Golf verbindt met de Golf van Oman) en ¾ daarvan gaat richting de zone Azië/Stille Oceaan.

     
    De transporttarieven (dunne zwarte lijn, rechterschaal) veerden recentelijk op maar zouden weer kunnen terugvallen. Gezien de vooruitzichten op lange termijn  raden we u echter aan Euronav (vette blauwe lijn, linkerschaal, in EUR) te kopen.

    Koers op het moment van de analyse: 7,94 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Sinds de overname van Gener8 Maritime (juni 2018), is de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit, met een minimum van 1,20 USD bruto.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Beterschap in zicht voor Euronav 6 maanden geleden - vrijdag 3 mei 2019
    Na de woelige baren van de voorbije 3 jaar, klaart de horizon op.
    Beterschap in zicht voor Euronav

    Beterschap in zicht voor Euronav

    Euronav is een aandeel dat alertheid vergt. Het is bovengemiddeld riskant, en het moment waarop je het koopt of verkoopt is van groot belang. Net zoals andere spelers in de sector, zag de oliereder zijn koers al ruim 30% aantrekken dit jaar. En na de woelige baren van de voorbije 3 jaar, klaart de horizon op. Het 2de kwartaal zal nog zwak blijven, maar in het 2de halfjaar verwachten we een stijging van de transporttarieven. Het dividend zal dan snel boven het beloofde minimum van 0,08 USD netto per jaar uitstijgen. De beleggers beginnen daar al op te anticiperen, net zoals Euronav zelf, dat sinds half december voor bijna 2,7 miljoen eigen aandelen inkocht (1,2% van zijn kapitaal). 
    KOPEN.

    Zin voor timing

    Sinds de fusie met Gener8 in 2018 is Euronav 's werelds grootste onafhankelijke transporteur van olie en olieproducten over zee (geen eigendom van oliemaatschappij). De groep heeft een marktaandeel van 6%. 75% van de Euronav-vloot bestaat uit very large crude carriers (VLCC's; supertankers met capaciteit van 2 miljoen vaten), daarnaast heeft het ook 25 Suezmax-schepen (kleiner, maximale diepte en breedte Suezkanaal). 

    Euronav is financieel solide en kan een opportunistische koers varen waarbij het regelmatig tankers koopt en verkoopt en daarbij momenten benut waarop de prijzen laag zijn. Ook de overname van Gener8 (in de zomer van 2018) lijkt op een goed moment te zijn gebeurd. De transporttarieven gingen wel op en neer sindsdien maar de prijzen voor zowel nieuwe als tweedehandsschepen stegen met ruim 10% (wat wijst op de positievere verwachtingen van de rederijen). 

    Nochtans blijft de koers van Euronav zonder aantoonbare reden onder de boekhoudkundige waarde van de groep (geraamd op 9,20 EUR). 

    Terugkeer naar winst

    De voorbije jaren waren erg moeilijk en de sector had te lijden onder een overaanbod aan schepen, maar de laatste 6 maanden knoopte Euronav weer aan met winst (0,08 EUR p.a. in 1ste kwartaal). Dat is te danken aan de stijging van de transporttarieven onder impuls van de hogere export vanuit de VS en de hogere invoer vanwege China (door daling olieprijs eind 2018). De tarieven waren boven de rentabiliteitsdrempel van de transporteurs geklommen maar zijn recentelijk teruggevallen door de levering van diverse nieuwe schepen, door onderhoud aan de raffinaderijen dat langer duurt dan normaal, en door seizoensgebonden factoren. Het resultaat voor het 2de kwartaal dreigt dan ook erg zwak te worden, mogelijk zelfs verlieslatend, maar voor de 2de jaarhelft en voor de 2 volgende jaren verwachten we een forse verbetering. 

    Goede vooruitzichten

    De wereldwijde vraag naar olie is in de voorbije 20 jaar maar 2 keer tijdelijk teruggevallen, en ook in 2019 zal ze naar verwachting nog met ±1,4 miljoen vaten per dag toenemen (conform historisch gemiddelde). Tegen dat groeitempo zijn zowat 40 extra VLCC's op jaarbasis nodig. 

    In december 2018 besliste de OPEC weliswaar om haar productie met 1,2 miljoen vaten per dag terug te dringen (3% van de olie die per schip vervoerd wordt), maar dat is niet echt een probleem. China, dat zich voorheen vooral bevoorraadde in het Midden-Oosten (OPEC-landen), klopte immers bij andere leveranciers aan, waaronder de VS. Dat impliceert dat de transportroutes tot 3 keer zo lang zijn geworden, waardoor er meer tankers nodig zijn. Tot op heden gaat het om ±20 extra VLCC's, maar dat aantal kan de komende jaren nog fors stijgen. De VS voert immers steeds meer olie uit: het exportniveau ligt nu al 30% hoger dan een jaar eerder en tegen 2020 is een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging mogelijk! De verstrenging van het embargo tegen Iran zal dat fenomeen nog versterken. De 38 Iraanse tankers, waarvan de helft nu al wordt gebruikt voor stockage, zullen compleet buitenspel gezet worden. 

    Wat de schepen zelf betreft, worden er vanaf 2020 strengere normen van kracht om hun zwaveluitstoot te beperken. De rederijen zullen ofwel moeten overstappen op nieuwe en duurdere brandstof (keuze Euronav tot dusver), ofwel technische aanpassingen moeten uitvoeren om de huidige brandstoffen te kunnen blijven gebruiken, waarbij de schepen wel gedurende 4 tot 6 weken stil zullen liggen. Dat zal onvermijdelijk wegen op het aanbod: de rest van dit jaar en wellicht ook in de 1ste helft van 2020 zullen er gemiddeld altijd ±20 VLCC's buiten strijd zijn. Tegelijk dreigen er ook schepen bewust voor opslag te worden gebruikt (speculanten die mikken op een tekort aan zwavelarme brandstof). 

    Fraai dividend in 2020?

    In 2019 zullen de scheepswerven ±75 nieuwe VLCC's afleveren, waarvan er al 28 geleverd werden in het 1ste kwartaal, op een wereldvloot van 758 tankers. Dat extra aanbod zal probleemloos geabsorbeerd worden door de markt (nog zonder rekening te houden met oudere schepen die naar de sloop vertrekken). Voor 2019 tippen we dan ook op een lichte winst voor Euronav (0,15 EUR p.a.). Daarna zullen er minder nieuwe tankers bijkomen (39 in 2020, 11 in 2021), waardoor het aanbod de vraag mogelijk niet zal kunnen volgen. De tarieven zullen dan snel hogere oorden opzoeken en zo de winst van Euronav stimuleren (naar 0,80 EUR p.a.), dat dan opnieuw een gul dividend kan uitkeren (in het verleden keerde de rederij 80% van haar winst uit tijdens 'vette' jaren) Voor 2020 lijkt een dividend van 0,40 à 0,50 EUR netto mogelijk.

    Koers op het moment van de analyse: 8,55 EUR

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Euronav boekte in het 4e kwartaal een resultaat in evenwicht 9 maanden geleden - maandag 28 januari 2019
    De transporttarieven zijn opnieuw winstgevend.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

    De groep sloot vorig jaar af met een verlies van 0,48 EUR per aandeel. Niettemin boekte ze in het 4e kwartaal een resultaat in evenwicht dankzij opnieuw winstgevende transporttarieven. Mogelijks zal er in 2019 weer winst worden geboekt ondanks het hoge aantal nieuwe schepen die op de markt zullen stromen. De koers blijft onder de boekwaarde.

    Koers op het moment van de analyse: 6,69 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Sinds de overname van Gener8 Maritime (juni 2018), is de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit, met een minimum van 1,20 USD bruto.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De koers van Euronav is deze week goed gestegen 1 jaar geleden - vrijdag 30 november 2018
    Het aandeel werd gestut door het positief advies van een broker.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

    Euronav klom deze week met 9%, gestut door het positief advies van een broker die meent dat de koers van de reder wel eens tot 14,50 EUR zou kunnen klimmen. Sinds deze zomer zijn we het aandeel opnieuw positief gestemd. Wel wordt er voor 2018 weer verlies verwacht. Maar gezien er een beter evenwicht wordt verwacht tussen de vraag naar en het aanbod aan transportcapaciteit, zou de groep opnieuw fraaie jaren tegemoet kunnen gaan (vanaf 2020).

    Koers op het moment van de analyse : 7,77 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Sinds de overname van Gener8 Maritime (juni 2018), is de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit, met een minimum van 1,20 USD bruto.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 10,38 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 6,080 EUR
ISIN-code BE0003816338
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 1,40
Volatiliteit 29,94 %
Aantal bestaande aandelen 220.024.600
Beurskapitalisatie (in miljard) 2,09 EUR
Sector Diverse industrieën en diensten
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 4.768 EUR
Score corporate governance 6
Land België

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2019 (e) 2018 (e) 2017 (e) 2016
Dividend 0,08 0,08 0,07 0,50
Courante winst 0,15 -0,48 0,01 1,17
Nettowinst 0,15 -0,48 0,01 1,17
Courante cashflow 1,36 0,57 1,40 1,17
Netto cashflow 1,36 0,57 1,40 1,17
EBIT 0,28 0,09 0,26 1,19
EBITDA 1,30 1,14 1,65 1,19
Boekwaarde 9,20 8,70 9,33 10,58
Tastbare boekwaarde 9,20 8,70 9,33 10,58

Prestaties (in euro)

Euronav Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 38,79 % 9,09 % 7,36 %
Rendement 6 maanden 14,15 % 7,48 % 9,16 %
Rendement 1 jaar 21,76 % 10,83 % 14,21 %
Gemiddeld jaarlijks rendement op 5 jaar 5,55 % 3,64 % 11,25 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2018 (e) 2017 (e) 2016 2015
Pay out - - 60,08 % 76,81 %
Current ratio - - 1,97 2,09
Return on equity - - 11,56 % 21,40 %
Total return on equity - - 11,56 % 21,40 %
Brutomarge - - - -
Nettomarge - - 27,51 % 40,39 %
EBIT marge - - 28,07 % 40,59 %
EBITDA marge - - 28,07 % 64,82 %
Belastingvoet - - -0,09 % 1,58 %
Gearing - - 49,78 56,26
Eigen vermogen/ Balanstotaal - - 57,94 % 53,83 %

Beursgegevens per aandeel

2019 (e) 2018 (e)
Dividendrendement 0,84 % 0,84 %
Koers/ Courante winst 63,40 -
Koers/ Courante cashflow 6,99 16,68
Koers/ Boekwaarde 1,03 1,09
Koers/ Tastbare boekwaarde 1,03 1,09
Koers / intrinsieke waarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 8,78 % -

(E) : raming

;