Euronav BE0003816338

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
6,644 EUR 23/06/2017 17:35 Brussel
0,06 EUR (0,83 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
6,400 8,520  52 weken min max
-15,83 % Rendement 1 jaar
0,46 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Euronav verhuurt zijn FS0-schepen 1 maand geleden - maandag 22 mei 2017
    Wel aan minder goede voorwaarden.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    De komende kwartalen ogen moeilijker dan verwacht voor Euronav 2 maanden geleden - woensdag 26 april 2017
    We wijzigen ons advies.

    De overcapaciteit aan tankers zal nog meer gaan wegen op de rentabiliteit en na meerdere vette jaren beloven 2017 en 2018 mager te worden voor Euronav. De olietransporteur blijft financieel solide maar er valt geen echte heropleving te verwachten vóór 2019 en in afwachting zal ook het dividend zeer laag zijn. Niet langer kopen. HOUDEN.

     

    In het 1ste kwartaal lagen de olietransporttarieven gemiddeld 50% lager dan een jaar eerder, en ook onder de rentabiliteitsgrens. Dat Euronav toch een winst liet optekenen (0,21 EUR per aandeel, -68%) dankt het aan eerdere contracten voor zijn supertankers (VLCC's of very large crude carriers tot 2 miljoen vaten; ±3/4 van de vloot). De wereldwijde vraag naar olietransport trekt aan (nieuwe routes voor schalieolie in de VS, sterke vraag China), maar er zijn al te veel tankers op de markt en de orderboekjes van de scheepswerven zijn nog eens goed voor ±14% van de wereldwijde vloot. Aangezien de meeste van die schepen op de markt zullen komen in 2017 en 2018, valt er geen echte heropleving van de tarieven te verwachten vóór eind 2018, maar als die er dan komt, zou ze wel snel en krachtig kunnen zijn (leveringsniveaus voor daarna nu nog beperkt). Tot dan is het geduld oefenen en zullen de winst- en dividendniveaus niet van die aard zijn dat ze de beurskoers omhoog zullen stuwen (hoewel de prijzen voor de schepen zich eindelijk lijken te stabiliseren).

     

    Koers op het moment van de analyse: 7,65 EUR

     

    Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De winst van Euronav zal in 2017 fors terugvallen en in het zog hiervan het dividend 4 maanden geleden - vrijdag 3 februari 2017
    Het aandeel is erg cyclisch. Is het aandeel uw aandacht waard of niet?

    Het boekjaar 2017 dreigt voor Euronav geen hoogvlieger te zijn. Maar gezien de waarde van de vloot blijft het aandeel ondergewaardeerd. Vooral gezien de groep, die financieel sterk staat, van dit minder gunstig jaar in de sector zal profiteren om schepen tegen een lage prijs in te kopen. Zo zal ze, eens de transporttarieven opveren, haar winst nog meer kunnen opdrijven (volgens ons in 2018). Wel is het aandeel extreem volatiel en dus niet bestemd voor goede huisvaders. Schrikken risico's u niet af, dan is het echter een gokje waard. KOPEN.

     

    Vraag en aanbod bepalend

    De Belgische groep Euronav is actief in het maritiem olietransport. Met zijn 32 VLCC-schepen (very large crude carrier; 75% van de vloot) is ze één van de belangrijkste onafhankelijke spelers op een erg verbrokkelde markt (hierin zou echter verandering kunnen komen; onlangs deed Frontline een bod op collega DHT).

    De markt voor maritiem transport is cyclisch. Boerenjaren en magere jaren wisselen elkaar onvermijdelijk af.
    Want enerzijds is de vraag extreem volatiel en anderzijds past het aanbod zich traag aan (afhankelijk van de tijdsduur om enorme schepen te bouwen). En terwijl reders grof geld verdienen wanneer het evenwicht tussen vraag en aanbod hen gunstig gezind is, is het omgekeerde ook waar. Reden zijn de hoge vaste kosten (personeel, onderhoud schepen,...) en het feit dat ze schulden aangaan om dure schepen te kopen.

    De winstgevendheid is licht afhankelijk van de olieprijs die een impact heeft op de brandstofkosten, maar ook en vooral op de vrachttarieven voor het transport van olie. De transporttarieven worden dan weer bepaald door twee cruciale elementen: de wereldwijde transportcapaciteit (aanbod aan schepen) en de vraag naar transport, die op haar beurt afhangt van de olieproductie en de vraag naar olie wereldwijd, alsook van de lengte van de afgelegde trajecten.

     

    Op korte termijn: overcapaciteit

    Eind 2014 na 4 jaar rode cijfers te hebben geschreven, genoot Euronav opnieuw winstgevende vrachttarieven. Vervolgens zette de groep 2016 goed in (in het 1e kwartaal boekte ze het beste resultaat in 8 jaar). De schepenbestellingen wereldwijd waren toen goed voor ±20% van 's werelds transportcapaciteit. Bijgevolg verwachtten we dat vroeg of laat de situatie zou aftakelen. De terugval was echter harder dan verwacht. Reden hiervoor zijn de problemen in Nigeria en Venezuela die de productie drukten en het feit dat te weinig oude schepen op de schroothoop belanden.

    Nu de OPEC heeft besloten minder te produceren, wordt gevreesd voor een tijdelijke terugval van de wereldwijde olieproductie. Probleem is dat net nu het gros van de schepen die in 2015 werden besteld in het zog van de opverende vrachttarieven, op de markt terechtkomen. Hierdoor nam de wereldwijde vloot in 2016 al met 6,2% toe en zal ze over slechts de eerste 6 maanden van 2017 wellicht nog met 6% klimmen. De vraag naar schepen (in ton per mijl) is in 2016 echter met slechts 4,1% gestegen. En in 2017 dreigt dit zelfs minder dan 2% te zijn. Een dodelijke combinatie voor de vrachttarieven! Tot nog toe blijven ze winstgevend. Dit zal echter niet duren en over 2017 zal de winst onvermijdelijk lager gaan.

    Na een winst per aandeel van 1,16 EUR in 2016 en rekening houdend met een op het eerste zicht moeilijk 2e halfjaar tippen we op een winst per aandeel van maximum 0,50 EUR in 2017. Het dividendrendement zal dus nog aantrekkelijk blijven (meer dan 4%), al zal het lager liggen dan in 2016.

     

    Op middellange termijn: optimisme

    Over 12 à 18 maanden zullen de tarieven wellicht gunstiger zijn dankzij een beter evenwicht tussen vraag en aanbod als gevolg van een reeks factoren.
    – Enerzijds zal de terugval van het olieaanbod in 2017 slechts tijdelijk zijn. De vraag die vooral door de groeilanden wordt getrokken, zal immers structureel blijven toenemen. Over de laatste 20 jaar is de vraag namelijk slechts tweemaal teruggevallen. In 2017 zal ze nog met 1,4% toenemen (in lijn met de historische groei). Volgt het aanbod niet, dan zal dit de prijzen hoger drijven, wat de landen buiten de OPEC zal aanzetten meer te produceren. En uiteindelijk zal het olieaanbod opnieuw toenemen.

    – Anderzijds zullen oude schepen uiteindelijk wel op de schroothoop belanden gezien de steeds strengere milieuregelgeving (bepaalde regels van kracht in 09/2017, andere in 2020).

    – Kleine spelers uit de sector kunnen zich momenteel moeilijker financieren. Het aantal bestellingen van nieuwe schepen neemt dan ook scherp af. Ook is het aantal bestellingen in de orderboekjes van de scheepswerven nu nog goed voor 15% van de wereldvloot maar zal dit tegen het einde van het 1e halfjaar van 2017 zakken tot 11%. En houdt de situatie aan, dan zouden in 2019 helemaal geen nieuwe schepen hun intrede doen op de markt. Overigens wordt de wereldvloot alsmaar ouder (±20% v.d. VLCC's zullen in 2020 meer dan 20 jaar oud zijn, VLCC's belanden na gemiddeld 22 jaar op de schroothoop. Men verwacht dus een gebrek aan schepen).

    Eind 2016 dreef het OPEC-akkoord om de olieproductie te verlagen de vrachttarieven hoger (dunne lijn, rechterschaal). De betrokken olieproducenten werkten immers hun voorraden zo snel mogelijk weg vooraleer het akkoord in werking trad in januari 2017. De gevolgen voor 2017 (vrees voor terugvallende tarieven) zaten echter al in de koers van Euronav (vet, EUR, linkerschaal), die bijgevolg niet hoger ging.

    Koers op het moment van de analyse: 7,21 EUR 

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Euronav heeft zijn kwartaalresultaat gepubliceerd 5 maanden geleden - vrijdag 27 januari 2017
    Het is beter dan wat de markt had verwacht.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

     

    Euronav realiseerde in het 4de kwartaal van 2016 een winst per aandeel van 0,30 EUR. Dat is een daling van 50% t.o.v. het 4de kwartaal van 2015, maar wel beter dan de markt had verwacht. Rekening houdend met het dividendbeleid van de groep (80% van de winst zonder uitzonderlijke elementen uitkeren) en het feit dat er al een voorschot van 0,39 EUR netto werd uitbetaald in september, zal er in mei nog eens 0,15 EUR netto worden uitgekeerd (conform onze verwachtingen) en bedraagt het uiteindelijke dividendrendement 7% netto. Gezien de huidige olietransporttarieven zal het eerste kwartaal van dit jaar duidelijk beter worden dan het laatste van vorig jaar. Maar doordat er ook veel schepen opnieuw in omloop zullen komen, zal de winst in 2017 wellicht dalen. Op langere termijn zou een beter evenwicht tussen het aanbod en de vraag de tarieven omhoog moeten duwen.

     

    Koers op het moment van de analyse: 7,22 EUR

     

    Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Euronav verkoopt vier schepen 5 maanden geleden - vrijdag 6 januari 2017
    Een speciale maar interessante operatie.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

     

    Euronav verkocht vier grote schepen met een mooie meerwaarde (±0,22 EUR per aandeel), maar zal ze wel nog voor een periode van 5 jaar huren. Zo zullen op korte termijn middelen vrijkomen en kan de groep tegelijkertijd ouder wordende schepen van de hand doen (op het einde van de huurperiode zullen de schepen 14 à 15 jaar oud zijn). Overigens slaagde de reder er onlangs in zijn schuld tegen voordelige voorwaarden te herfinancieren.

     

    Koers op het moment van de analyse: 7,90 EUR

     

    Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 8,520 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 6,400 EUR
ISIN-code BE0003816338
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 1,60
Volatiliteit 39,38 %
Aantal bestaande aandelen 159.208.949
Beurskapitalisatie (in miljard) 1,05 EUR
Sector Diverse industrieën en diensten
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 3.431 EUR
Score corporate governance 6

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 0,03 0,50 1,13 0,14
Courante winst 0,05 1,17 1,99 -0,33
Nettowinst 0,05 1,17 1,99 -0,30
Courante cashflow 1,28 1,17 3,18 0,71
Netto cashflow 1,28 1,17 3,18 0,74
EBIT 0,17 1,19 2,00 0,07
EBITDA 1,40 1,19 3,19 1,11
Boekwaarde 10,59 10,58 9,49 9,16
Tastbare boekwaarde 10,59 10,58 9,49 9,16

Prestaties (in euro)

Euronav Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -9,09 % 3,88 % 0,36 %
Rendement 6 maanden -10,00 % 7,98 % 0,91 %
Rendement 1 jaar -15,83 % 13,83 % 18,04 %
Rendement 5 jaar 5,60 % 9,52 % 15,43 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2016 2015 2014 2011
Pay out 60,08 % 76,81 % - -
Current ratio 1,97 2,09 1,82 1,17
Return on equity 11,56 % 21,40 % -3,60 % -9,77 %
Total return on equity 11,56 % 21,40 % -3,20 % -9,78 %
Brutomarge - - - -
Nettomarge 27,51 % 40,39 % -9,19 % -24,17 %
EBIT marge 28,07 % 40,59 % 2,31 % -10,11 %
EBITDA marge 28,07 % 64,82 % 34,60 % 32,32 %
Belastingvoet -0,09 % 1,58 % - -
Gearing 49,78 56,26 86,17 119,67
Eigen vermogen/ Balanstotaal 57,94 % 53,83 % 46,28 % 40,02 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 0,46 % 7,62 %
Koers/ Courante winst 131,80 5,66
Koers/ Courante cashflow 5,15 5,66
Koers/ Boekwaarde 0,62 0,62
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,62 0,62
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 12,46 % -

(e) : raming

In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en famille ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden