Euronav

BE0003816338
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
7,890 EUR 19/10/2018 15:13 Brussel
0,01 EUR (0,06 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
6,330 8,470  52 weken min max
10,24 % Rendement 1 jaar
0,89 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Duidelijke tekenen die op een ommezwaai voor Euronav wijzen 2 maanden geleden - vrijdag 10 augustus 2018
    We wijzigen ons advies.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Euronav: hoop op beterschap in 2019? 4 maanden geleden - vrijdag 15 juni 2018
    Sinds de fusie met Gener8 is Euronav 's werelds grootste onafhankelijke VLCC-rederij (Very Lage Crude Carriers of supertankers).

    Helaas blijven de transporttarieven laag en zal dat nog even zo blijven. Toch klom de koers, die nog altijd onder de boekhoudkundige waarde ligt (8,80 EUR), al 23% hoger sinds februari. HOUDEN.

    De olietransporttarieven liggen nog altijd onder de rentabiliteitsdrempel, en dat zal wellicht nog heel 2018 zo blijven (Euronav zal dit jaar wellicht afklokken op een verlies van ±0,80 EUR per aandeel). Maar hoewel er een overaanbod aan schepen blijft en het herstel tussen vraag en aanbod nog niet voor de komende kwartalen is, hebben de beleggers toch hoop op een terugkeer naar winst in 2019. De regelgeving rond het gebruik van schonere brandstoffen vanaf 2020 zou immers meer oudere tankers naar de sloop kunnen verwijzen en in het zog van de hogere staalprijzen rechten ook de schrootprijzen de rug. Sinds begin 2018 vertrok iets meer dan 3% van de wereldwijde VLCC-vloot richting sloopwerf, wat ondanks de levering van nieuwe schepen tot een inkrimping met 1% van de totale vloot leidde. En door de nog altijd continue stijging van de vraag naar olie zijn er elk jaar ook 40 à 50 supertankers extra nodig. Aangezien er dit jaar nog vrij veel nieuwe schepen geleverd zullen worden, is het echter wachten tot 2019 alvorens de tarieven weer duurzaam kunnen aantrekken.

    Koers op het moment van de analyse: 7,82 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Eens de overname van Gener8 Maritime afgerond is, zal de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector zijn (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Euronav maakte voor het 1e kwartaal zoals verwacht slechte resultaten bekend 5 maanden geleden - donderdag 26 april 2018
    De groep blijft lijden onder de uiterst lage olietransporttarieven.

    Het aandeel ligt onder de boekwaarde (8,8 EUR) en lijkt ons goedkoop maar de volgende kwartalen zullen wellicht nog (erg) moeilijk zijn! HOUDEN.

    Zoals verwacht waren de kwartaalresultaten slecht, waardoor de recente koersremonte werd tenietgedaan. Al neemt de wereldwijde olievraag toe en werd ze voor 2018 opwaarts herzien, de olietransporttarieven blijven onder de winstgevendheidsdrempel. Eindelijk verdwijnen er meer schepen naar de schroothoop (door niet winstgevende tarieven, prijsstijging van metalen), maar door de levering van nieuwe schepen en het inzetten van schepen die eerder voor speculatieve opslag werd gebruikt, zal de wereldvloot in 2018 nog toenemen. Ondanks dat de groep diverse contracten kon sluiten tegen een redelijke prijs, leed ze in het 1e kwartaal een verlies van 0,2 EUR per aandeel en zakte de omzet met 40%. Voor het 2e kwartaal 2018 verwachten we nog erger. Ook zal Euronav over 2018 wellicht een verlies van 0,8 EUR lijden. Desondanks blijft de groep financieel sterk genoeg om deze moeilijke periode te doorstaan en goede zaken te doen (overname Gener8 maritime). Positief is wel dat de prijzen van tweedehandsschepen sinds het 3e kwartaal 2017 stabiliseerden en de gemiddelde leeftijd van de wereldvloot niet meer zo hoog is geweest sinds 2000.

    Koers op het moment van de analyse: 6,81 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Eens de overname van Gener8 Maritime afgerond is, zal de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector zijn (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit (minimum 0,12 USD bruto per aandeel tijdens holle cycli, zoals dit nu het geval is).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Euronav bevestigt zijn dividend 7 maanden geleden - maandag 26 maart 2018
    Het is conform zijn dividendpolitiek.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    Euronav kondigt zoals verwacht een brutodividend aan van 0,06 USD (uitkering in mei). Voor heel 2017 bedraagt het dividend dus 0,12 USD bruto (0,07 EUR netto), het minimum volgens de dividendpolitiek. De tarieven voor olietransport zullen nog een tijdje onder druk blijven. 2018 zal nog moeilijk zijn maar de horizon klaart op.

    Koers op het moment van de analyse: 6,86 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Eens de overname van Gener8 Maritime afgerond is, zal de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector zijn (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit (minimum 0,12 USD bruto per aandeel tijdens holle cycli, zoals dit nu het geval is)

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De horizon klaart op voor Euronav 8 maanden geleden - woensdag 31 januari 2018
    Cobelfret verdubbelde recentelijk zijn belang in Euronav tot 10%. Doet u er goed aan dat voorbeeld te volgen?

    De markt voor maritiem olietransport blijft met overcapaciteit kampen. De tarieven zakten tot hun laagste punt in 5 jaar. Al is een herstel mogelijk eind 2018, begin 2019, wacht het (slechte!) kwartaalresultaat af voor u koopt. HOUDEN.

    Het resultaat 2017 was op het nippertje stabiel (winst: 0,01 EUR per aandeel) dankzij de meerwaarde op 3 schepen verkocht in het 4e kwartaal (voor 0,21 EUR per aandeel). De verhuurtarieven voor schepen bleven en blijven onder de rentabiliteitsdrempel. Tijdens het eindejaar veerden ze minder sterk op dan voorzien (import naar noordelijk halfrond piekt in winter). Reden is de productieverlaging van de OPEC en de overcapaciteit. De transportcapaciteit wereldwijd klom in 2017 met nog maar eens 4,8%. De groei van de vloot zou nu moeten vertragen: de bestellingen bedragen amper 11,7%, de vloot wordt ouder (de gemiddeld leeftijd bereikte zijn hoogste punt van de laatste 15 jaar) en er zouden weer meer schepen naar de schroothoop moeten verdwijnen (prijzen voor afbraak stijgen en zouden de stijging v.d. staalprijs moeten volgen, regelgeving wordt strenger…). Dit begint een impact te hebben op de prijs van tweedehandsschepen (zakt niet meer of steeg wat de laatste maanden). De groep zal in 2018 verlies lijden, althans in het 1e halfjaar. Voor 2019 mikken we op een winst van 0,50 EUR per aandeel, opgepept door de overname van Gener8 (wacht op groen licht).

    Koers op het moment van de analyse: 7,04 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Eens de overname van Gener8 Maritime afgerond is, zal de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector zijn (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit (minimum 0,12 USD bruto per aandeel tijdens holle cycli, zoals dit nu het geval is).

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 8,470 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 6,330 EUR
ISIN-code BE0003816338
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 1,60
Volatiliteit 39,94 %
Aantal bestaande aandelen 220.024.600
Beurskapitalisatie (in miljard) 1,74 EUR
Sector Diverse industrieën en diensten
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 3.427 EUR
Score corporate governance 6

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2018 (e) 2017 (e) 2016 2015
Dividend 0,07 0,07 0,50 1,13
Courante winst -0,76 0,01 1,17 1,99
Nettowinst -0,76 0,01 1,17 1,99
Courante cashflow 0,26 1,40 1,17 3,18
Netto cashflow 0,26 1,40 1,17 3,18
EBIT -0,02 0,26 1,19 2,00
EBITDA 0,99 1,65 1,19 3,19
Boekwaarde 8,72 9,33 10,58 9,49
Tastbare boekwaarde 8,72 9,33 10,58 9,49

Prestaties (in euro)

Euronav Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 8,31 % -6,56 % -0,36 %
Rendement 6 maanden 11,52 % -5,29 % 10,11 %
Rendement 1 jaar 10,24 % -7,64 % 10,79 %
Rendement 5 jaar 13,87 % 2,58 % 13,60 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 (e) 2016 2015 2014
Pay out - 60,08 % 76,81 % -
Current ratio - 1,97 2,09 1,82
Return on equity - 11,56 % 21,40 % -3,60 %
Total return on equity - 11,56 % 21,40 % -3,20 %
Brutomarge - - - -
Nettomarge - 27,51 % 40,39 % -9,19 %
EBIT marge - 28,07 % 40,59 % 2,31 %
EBITDA marge - 28,07 % 64,82 % 34,60 %
Belastingvoet - -0,09 % 1,58 % -
Gearing - 49,78 56,26 86,17
Eigen vermogen/ Balanstotaal - 57,94 % 53,83 % 46,28 %

Beursgegevens per aandeel

2018 (e) 2017 (e)
Dividendrendement 0,89 % 0,89 %
Koers/ Courante winst - 789,00
Koers/ Courante cashflow 30,35 5,64
Koers/ Boekwaarde 0,90 0,85
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,90 0,85
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 6,28 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
euronav
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden