Euronav

BE0003816338
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
7,980 EUR 13/09/2019 17:35 Brussel
0,23 EUR (2,97 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
6,080 9,130  52 weken min max
9,14 % Rendement 1 jaar
1,03 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?
Lees hier onze analyse.

Artikels

  • Analyse
    Beterschap in zicht voor Euronav 4 maanden geleden - vrijdag 3 mei 2019
    Na de woelige baren van de voorbije 3 jaar, klaart de horizon op.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Euronav boekte in het 4e kwartaal een resultaat in evenwicht 7 maanden geleden - maandag 28 januari 2019
    De transporttarieven zijn opnieuw winstgevend.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

    De groep sloot vorig jaar af met een verlies van 0,48 EUR per aandeel. Niettemin boekte ze in het 4e kwartaal een resultaat in evenwicht dankzij opnieuw winstgevende transporttarieven. Mogelijks zal er in 2019 weer winst worden geboekt ondanks het hoge aantal nieuwe schepen die op de markt zullen stromen. De koers blijft onder de boekwaarde.

    Koers op het moment van de analyse: 6,69 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Sinds de overname van Gener8 Maritime (juni 2018), is de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit, met een minimum van 1,20 USD bruto.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De koers van Euronav is deze week goed gestegen 9 maanden geleden - vrijdag 30 november 2018
    Het aandeel werd gestut door het positief advies van een broker.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

    Euronav klom deze week met 9%, gestut door het positief advies van een broker die meent dat de koers van de reder wel eens tot 14,50 EUR zou kunnen klimmen. Sinds deze zomer zijn we het aandeel opnieuw positief gestemd. Wel wordt er voor 2018 weer verlies verwacht. Maar gezien er een beter evenwicht wordt verwacht tussen de vraag naar en het aanbod aan transportcapaciteit, zou de groep opnieuw fraaie jaren tegemoet kunnen gaan (vanaf 2020).

    Koers op het moment van de analyse : 7,77 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Sinds de overname van Gener8 Maritime (juni 2018), is de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit, met een minimum van 1,20 USD bruto.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Euronav blijft verlieslatend 10 maanden geleden - dinsdag 6 november 2018
    Een terugkeer van de winst is echter mogelijk in 2019.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

    Euronav bleef zwaar verlieslatend in het derde kwartaal maar beterschap is in zicht voor het vierde, gezien de stijgende vraag naar olie en de opnieuw rendabele vrachttarieven. Ondanks de vele nieuwe schepen die in circulatie komen in 2019, lijkt een terugkeer naar winst mogelijk.

    Koers op het moment van de analyse: 8,26 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Sinds de overname van Gener8 Maritime (juni 2018), is de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit, met een minimum van 1,20 USD bruto.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Duidelijke tekenen die op een ommezwaai voor Euronav wijzen 1 jaar geleden - vrijdag 10 augustus 2018
    We wijzigen ons advies.
    Duidelijke tekenen die op een ommezwaai voor Euronav wijzen

    Duidelijke tekenen die op een ommezwaai voor Euronav wijzen

    Het is geen verrassing dat de verliezen zich bij Euronav blijven opstapelen. De vrachttarieven blijven laag en dat zal ook de komende maanden het geval zijn. De koers, die zich nog steeds onder de boekwaarde bevindt, lijkt echter een bodem te hebben gezet. En er zijn duidelijk tekenen dat de tarieven kunnen uitbreken. Als het risico u geen schrik aanjaagt:
    KOPEN!

    2018 nog steeds roodgekleurd

    Zelfs al bevinden de door Euronav gehanteerde tarieven voor de verhuur van zijn schepen zich boven deze van heel wat concurrenten, desalniettemin liggen ze op bodemniveaus die gemiddeld gezien de kosten niet dekken. En hoewel het verlies zich in het 2e trimester beperkt tot 0,06 EUR per aandeel, is dat enkel te danken aan een boekhoudkundige aanpassing na de fusie met Gener8. Zonder dit laatste is het verlies tegenover het 1e kwartaal nog toegenomen. In het 1e semester kwam er een verlies van 0,26 EUR per aandeel uit de bus (tegenover een winst van 0,06 EUR een jaar eerder). En het 2e semester zal waarschijnlijk ook rood kleuren. Voor heel het jaar rekenen we op een verlies van 0,76 EUR per aandeel.

    Omslagpunt?

    Alle elementen zijn echter aanwezig voor een beter toekomstig evenwicht tussen vraag en aanbod van schepen en dus voor een stijging van de tarieven. De vraag naar olie zit nog steeds in de lift, de Russische en Saoedische productie zijn weer stijgende (na het akkoord van juni) en de transportafstanden nemen toe (gezien de toename van de Amerikaanse export).
    Maar bovenal zit er eindelijk lijn in het verschroten van oude schepen. Sinds 01/01 is ±5,6% van de wereldwijde vloot naar de schroothoop gestuurd of staat op het punt om dit lot te ondergaan. Rekening houdend met nieuwe leveringen is de wereldwijde vloot in het 1e semester met 2,5% teruggevallen!
    Gezien de schepen die door de scheepwerven nog moeten worden geleverd, zouden er meer uit de vaart moeten worden genomen om het evenwicht te herstellen en de tarieven boven het break-evenpunt te krijgen. Maar als de Amerikaanse sancties ten opzichte van Iran worden gerespecteerd (vanaf november), dan zouden 20 tot 30 Iraanse schepen enkel nog dienen als opslagplaats van olie. Een gegeven dat een snelle stijging van de vrachttarieven met zich mee kan brengen. Een terugkeer naar winst in 2019 is dan ook mogelijk. Gezien de prijzen van schepen opnieuw toenemen (+7 tot 9% sinds begin 2018), is een koers onder de boekwaarde (8,70 EUR eind 2018) volgens ons niet gerechtvaardigd.

    Koers op het moment van de analyse: 7,29 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav vervoert olie en olieproducten over zee. Sinds de overname van Gener8 Maritime, is de groep de grootste onafhankelijke speler uit de sector zijn (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen). De groep zet haar gulle dividendpolitiek verder: ze keert 80% van haar winst uit, mete een minimum van 0,12 USD bruto.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 9,130 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 6,080 EUR
ISIN-code BE0003816338
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 1,40
Volatiliteit 29,94 %
Aantal bestaande aandelen 220.024.600
Beurskapitalisatie (in miljard) 1,71 EUR
Sector Diverse industrieën en diensten
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 3.501 EUR
Score corporate governance 6
Land België

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2019 (e) 2018 (e) 2017 (e) 2016
Dividend 0,08 0,08 0,07 0,50
Courante winst 0,15 -0,48 0,01 1,17
Nettowinst 0,15 -0,48 0,01 1,17
Courante cashflow 1,36 0,57 1,40 1,17
Netto cashflow 1,36 0,57 1,40 1,17
EBIT 0,28 0,09 0,26 1,19
EBITDA 1,30 1,14 1,65 1,19
Boekwaarde 9,20 8,70 9,33 10,58
Tastbare boekwaarde 9,20 8,70 9,33 10,58

Prestaties (in euro)

Euronav Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 5,30 % 2,83 % 7,25 %
Rendement 6 maanden 10,39 % 4,62 % 10,20 %
Rendement 1 jaar 9,14 % 3,55 % 9,79 %
Rendement 5 jaar -0,40 % 2,55 % 12,20 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2018 (e) 2017 (e) 2016 2015
Pay out - - 60,08 % 76,81 %
Current ratio - - 1,97 2,09
Return on equity - - 11,56 % 21,40 %
Total return on equity - - 11,56 % 21,40 %
Brutomarge - - - -
Nettomarge - - 27,51 % 40,39 %
EBIT marge - - 28,07 % 40,59 %
EBITDA marge - - 28,07 % 64,82 %
Belastingvoet - - -0,09 % 1,58 %
Gearing - - 49,78 56,26
Eigen vermogen/ Balanstotaal - - 57,94 % 53,83 %

Beursgegevens per aandeel

2019 (e) 2018 (e)
Dividendrendement 1,03 % 1,03 %
Koers/ Courante winst 51,67 -
Koers/ Courante cashflow 5,70 13,60
Koers/ Boekwaarde 0,84 0,89
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,84 0,89
Koers / intrinsieke waarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 9,85 % -

(e) : raming

;