Euronav BE0003816338

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
7,360 EUR 24/03/2017 17:35 Brussel
-0,01 EUR (-0,12 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
6,400 10,07  52 weken min max
-9,80 % Rendement 1 jaar
3,80 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse

    De winst van Euronav zal in 2017 fors terugvallen en in het zog hiervan het dividend

    1 maand geleden - vrijdag 3 februari 2017
    Het aandeel is erg cyclisch. Is het aandeel uw aandacht waard of niet?
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse

    Euronav heeft zijn kwartaalresultaat gepubliceerd

    1 maand geleden - vrijdag 27 januari 2017
    Het is beter dan wat de markt had verwacht.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

     

    Euronav realiseerde in het 4de kwartaal van 2016 een winst per aandeel van 0,30 EUR. Dat is een daling van 50% t.o.v. het 4de kwartaal van 2015, maar wel beter dan de markt had verwacht. Rekening houdend met het dividendbeleid van de groep (80% van de winst zonder uitzonderlijke elementen uitkeren) en het feit dat er al een voorschot van 0,39 EUR netto werd uitbetaald in september, zal er in mei nog eens 0,15 EUR netto worden uitgekeerd (conform onze verwachtingen) en bedraagt het uiteindelijke dividendrendement 7% netto. Gezien de huidige olietransporttarieven zal het eerste kwartaal van dit jaar duidelijk beter worden dan het laatste van vorig jaar. Maar doordat er ook veel schepen opnieuw in omloop zullen komen, zal de winst in 2017 wellicht dalen. Op langere termijn zou een beter evenwicht tussen het aanbod en de vraag de tarieven omhoog moeten duwen.

     

    Koers op het moment van de analyse: 7,22 EUR

     

    Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).

     

    Deel dit artikel

  • Analyse

    Euronav verkoopt vier schepen

    2 maanden geleden - vrijdag 6 januari 2017
    Een speciale maar interessante operatie.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

     

    Euronav verkocht vier grote schepen met een mooie meerwaarde (±0,22 EUR per aandeel), maar zal ze wel nog voor een periode van 5 jaar huren. Zo zullen op korte termijn middelen vrijkomen en kan de groep tegelijkertijd ouder wordende schepen van de hand doen (op het einde van de huurperiode zullen de schepen 14 à 15 jaar oud zijn). Overigens slaagde de reder er onlangs in zijn schuld tegen voordelige voorwaarden te herfinancieren.

     

    Koers op het moment van de analyse: 7,90 EUR

     

    Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).

    Deel dit artikel

  • Analyse

    Euronav verkoopt 2 stockageplatforms

    3 maanden geleden - maandag 26 december 2016
    Deze zullen in juli en september 2017 worden overgenomen door Total.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

    Euronav is opgelucht: de 2 stockageplatforms die de groep aanhield via een joint venture met International Seaways en die door Maersk werden uitgebaat, zullen in juli en september 2017 worden overgenomen door Total (contract met Maersk niet vernieuwd). De bijdrage zal lager uitkomen, maar dit is geen verrassing. Gezien de degelijke vrachttarieven oogt het eindejaar rooskleurig.

    Koers op het moment van de analyse: 7,65 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).

    Deel dit artikel

  • Analyse

    Euronav: olieaanbod zal afnemen

    3 maanden geleden - dinsdag 13 december 2016
    Nadat de OPEC-landen eind november een akkoord sloten, kwamen nu ook andere olieproducenten overeen om hun productie terug te dringen (eerste maal in 17 jaar). Op het eerste zicht slecht nieuws voor Euronav (lager aanbod, minder olie om te vervoeren). Mogelijks zal de impact in werkelijkheid echter miniem zijn.

    Euronav blijft een riskant aandeel (risicofactor 4 op 5). Maar tegen de huidige koers mag u een gokje wagen.
    KOPEN.


    Sinds 30/11/2016, datum waarop de OPEC aankondigde zijn productie te zullen terugschroeven vanaf januari 2017, klom de olieprijs met iets meer dan 15%. Het feit dat andere landen (Rusland op kop), onlangs hetzelfde besloten, bevestigt de verwachtingen dat het aanbod in 2017 inderdaad zal afnemen. In theorie zou de productie met 1,76 miljoen vaten per dag afnemen, d.i. ±1,9%.

    Wat met de reële productie?

    Het akkoord werd voor 6 maand afgesloten. En mogelijks zal de reële productieverlaging minder dan de helft lager liggen dan aangekondigd. Bepaalde grote spelers, die het akkoord niet ondertekenden (Nigeria, Venezuela, Lybië), zullen immers geneigd zijn meer te produceren. Ook is het mogelijk dat bepaalde betrokken partijen hun productie opdreven met het oog op de beslissingen (van de OPEC, Rusland). En in landen verwikkeld in conflicten (Iran, Saoedi-Arabië) dreigt het akkoord niet te worden gerespecteerd.

    En de vraag naar schepen?

    Al tipt men op een productieverlaging van slechts 900 000 vaten per dag, dan nog zou het overaanbod verdwijnen. Maar door de stijgende olieprijs zou de VS meer schalieolie produceren en minder olie importeren uit Latijns-Amerika. Zuid-Amerika zou op zijn beurt meer exporteren naar Azië, dat zich als gevolg van het akkoord minder in het Midden-Oosten zou bevoorraden. Daarnaast zou Azië tevens olie kunnen importeren uit het Atlantisch Zeegebied. Hierdoor zouden de trajecten langer kunnen worden en de vraag naar transport stijgen.

    Wel dreigt 2017 na het uitstekend eindejaar 2016 moeilijker te worden (veel leveringen van nieuwe schepen voorzien). Maar in 2018 zou het evenwicht tussen de vraag naar en het aanbod van schepen moeten beteren. In afwachting kan Euronav dankzij zijn stevige financiële positie schepen kopen tegen een goede prijs op de markt voor tweedehandsschepen, waar de prijzen historisch laag liggen.

     

    Koers op het moment van de analyse: 6,87 EUR

    Het Belgisch bedrijf Euronav is een van de grootste onafhankelijke zeevervoerders ter wereld van olie (niet gecontroleerd door oliemaatschappijen).




    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 10,07 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 6,400 EUR
ISIN-code BE0003816338
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 1,60
Volatiliteit 39,40 %
Aantal bestaande aandelen 159.208.949
Beurskapitalisatie (in miljard) 1,17 EUR
Sector Diverse industrieën en diensten
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 4.183 EUR
Score corporate governance 6

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 (e) 2015 2014
Dividend 0,28 0,54 1,13 0,14
Courante winst 0,50 1,16 1,99 -0,33
Nettowinst 0,50 1,16 1,99 -0,30
Courante cashflow 1,73 2,59 3,18 0,71
Netto cashflow 1,73 2,59 3,18 0,74
EBIT 0,80 1,43 2,00 0,07
EBITDA 2,02 2,86 3,19 1,11
Boekwaarde 2,20 9,14 9,49 9,15
Tastbare boekwaarde 9,20 9,14 9,49 9,15

Prestaties (in euro)

Euronav Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -3,20 % 4,78 % 0,50 %
Rendement 6 maanden 2,90 % 9,23 % 12,72 %
Rendement 1 jaar -9,80 % 10,92 % 19,32 %
Rendement 5 jaar 4,30 % 7,26 % 15,60 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 (e) 2016 (e) 2015 2014
Pay out - - 76,81 % 0,00 %
Current ratio - - 2,09 1,82
Return on equity - - 21,40 % -3,60 %
Total return on equity - - 21,40 % -3,20 %
Brutomarge - - - -
Nettomarge - - 40,39 % -9,19 %
EBIT marge - - 40,59 % 2,31 %
EBITDA marge - - 64,82 % 34,60 %
Belastingvoet - - 1,58 % -
Gearing - - 56,26 86,17
Eigen vermogen/ Balanstotaal - - 53,83 % 46,28 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016 (e)
Dividendrendement 3,80 % 7,33 %
Koers/ Courante winst 14,74 6,35
Koers/ Courante cashflow 4,26 2,85
Koers/ Boekwaarde 3,35 0,81
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,80 0,81
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 9,63 % -

(e) : raming

  • Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U moet een antwoord ingeven

    Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U hebt de survey vervolledigd

    Verzenden