D'Ieteren

BE0974259880
58,50 EUR 13/11/2019 17:35 Brussel
-0,20 EUR (-0,34 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
32,36 60,70  52 weken min max
65,96 % Rendement 1 jaar
1,33 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    D’Ieteren bevestigt zijn doelstellingen 2019 en lanceert een inkoopprogramma van aandelen 1 maand geleden - donderdag 26 september 2019
    Goed nieuws voor het aandeel dat nog altijd met een decote t.o.v. de intrinsieke waarde noteert.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Wat gaat D’Ieteren met zijn cash doen? 4 maanden geleden - vrijdag 21 juni 2019
    De gebrekkige zichtbaarheid weegt op de koers.
    D'ieteren VW

    D'ieteren VW

    Na een goed 2018 en een dito eerste kwartaal 2019, verhoogt D'Ieteren zijn verwachtingen voor heel het jaar. Sinds een jaar komt er opnieuw goed nieuws van de groep, i.t.t. de winstwaarschuwingen van de voorbije jaren, maar toch werd de CEO, die al op post was sinds 2013, in april bedankt voor bewezen diensten. Dat versterkte de vraag wat er met de cashberg zal gebeuren waarop de groep zit. Het aandeel is niet duur maar de gebrekkige zichtbaarheid dreigt aan te houden. Voorzichtig!
    HOUDEN.

    Bemoedigend eerste kwartaal

    D’Ieteren mikt nu voor heel 2019 op een winstgroei van minstens 25% (vóór belastingen en uitz. elem.), t.o.v. minstens 10% voorheen. Dat zal vooral te danken zijn aan autoruitenhersteller Belron, waarin het nog een belang heeft van 54,1%. In Europa was de winter zacht (minder glasbreuk) maar in de VS klom de omzet 13,5% hoger (excl. wisselkoersen en overnames). Ook de rentabiliteit zit in de lift: D’Ieteren mikt nu voor Belron op een winststijging van minstens 30% (excl. belastingen en uitz. elem.), t.o.v. meer dan 10% voorheen. De activiteit zal 40 à 50% van de winst genereren in 2019.

    Het overige nieuws is conform de verwachtingen. In de autodistributie (D’Ieteren is de exclusieve invoerder van de auto's van het merk VW in België, met een marktaandeel van 21,5%) lijdt de groep onder het zwakke vormpeil van de autosector in ons land (-5,3% over de eerste 5 maanden van 2019). Dat is o.a. te wijten aan de nieuwe WLTP-uitstootnormen en de afwachtende houding van de consument ten aanzien van de verdere evolutie van het motorengamma (elektrisch). In de kleinste activiteit van de groep, de luxeschrijfwaren van Moleskine, dook de omzet in het 1ste kwartaal 14,7% lager t.o.v. een jaar eerder (toen uitzonderlijke B2B-bestellingen).

    Uitdagingen blijven groot

    Hoewel de resultaten de voorbije 12 maanden beter waren dan verwacht, zijn de vooruitzichten voor de twee hoofdactiviteiten (autoruiten en autodistributie), die samen ruim 90% van de winst genereren (vóór belastingen en uitz. elem.) niet bijzonder goed.

    Belron lijdt onder de groeiende concurrentie in de sector en de neerwaartse prijsdruk uitgeoefend door de verzekeraars. In de westerse industrielanden boert de markt structureel achteruit: er is minder glasbreuk door de daling van de gemiddelde snelheid en de afgelegde kilometers, de verbeterde staat van het wegennet, enz. De rentabiliteit klom iets hoger in 2018 en zal dat ook in 2019 nog doen, maar ze blijft nog altijd 35 tot 40% lager dan aan het begin van dit decennium!

    In de autodistributie blijft de concurrentie groot en stelt de opmars van de elektrische auto een offensief vanuit China in het vooruitzicht. Tot nu toe hadden de Chinese constructeurs moeilijk toegang tot de Europese en Amerikaanse markt door de complexe homologatieprocedures voor verbrandingsmotoren, maar de elektrische motor zal komaf maken met die barrière. Vandaag wordt ruim de helft van alle elektrische auto's in China verkocht en de markt wordt er voor 90% gedomineerd door lokale spelers (o.a. BYD, SAIC, BAIC). Het staat buiten kijf dat die ook internationale ambities koesteren. Op de (verzadigde) Belgische markt dreigen de bedrijfsmarges af te kalven. Die zijn nu al laag (3,3% in 2018) en worden gestut door kostenbesparingen (o.a. voor marketing) en door het feit dat de portfolio voor een groot deel uit dure auto's bestaat.

    Diversificatie verloopt traag

    D’Ieteren is zich bewust van de uitdagingen en probeert zich te diversifiëren buiten de autosector maar dat proces verloopt traag. Het duurde 5 jaar alvorens de opbrengst van de verkoop van autoverhuurder Avis Europe geherinvesteerd werd (in overname Moleskine, waarvan de prestaties tot dusver ontgoochelen). En sinds het 40% van Belron verkocht (februari 2018) zit D'Ieteren op een berg cash van ±1 miljard (18 EUR per aandeel). Er werd in 2018 aan twee of drie overnames gedacht, maar telkens waren er kapers op de kust die meer boden. Zolang de bestemming van al die cash niet vastligt (lees: niet terugvloeit naar de aandeelhouders via het dividend en inkoop van eigen aandelen), zullen de beleggers nerveus blijven.

    Aandeel ondergewaardeerd

    Ondanks onze twijfels over de activiteitsgroei op termijn lijkt het aandeel niet duur. D’Ieteren blijft winstgevend. Voor de 3 volgende boekjaren mikken we op winsten van 2,5 tot 3 EUR per aandeel. Het verwachte dividendrendement bedraagt 2% netto De koers ligt onder de boekhoudkundige waarde (geraamd op ±50 EUR tegen eind 2019). De waarde die de koers weerspiegelt, is te laag. Als we ervan uitgaan dat het belang van 54,1% in Belron nog altijd 15 EUR per aandeel waard is (zoals op het moment dat belang van 40% werd verkocht, maar vormpeil van het bedrijf intussen verbeterd), en als we die 15 EUR toevoegen aan de kaspositie van 18 EUR per aandeel, dan zitten we aan 33 EUR. Aangezien de koers vandaag noteert tegen ±38 EUR, wil dat zeggen dat de andere activiteiten (autodistributie en Moleskine) amper 5 EUR p.a. waard zijn (3,5 x verwachte winst). Dat is te weinig. Het aandeel D'Ieteren noteert o.i. met een korting van 30% t.o.v. de intrinsieke waarde. Die forse onderwaardering is te wijten aan de onduidelijke bestemming van de berg cash, aan het feit dat de groep veel weg heeft van een holding met weinig interactie tussen de activiteiten, en aan het zwakke vormpeil van de autosector.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    D’ieteren verhoogt zijn doelstellingen 6 maanden geleden - maandag 20 mei 2019
    Dit is dankzij Belron.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    D’ieteren verhoogt zijn doelstellingen voor heel 2019 na de goede prestaties van dochter Belron, die haar kwartaalomzet met 12% zag stijgen t.o.v. een jaar eerder (+7,8% op vergelijkbare basis). D'Ieteren mikt nu op een minstens 25% hogere winst vóór belastingen en uitzonderlijke elementen (voorheen  "tweecijferige groei").

    Koers op het moment van de analyse: 36,70 EUR

    D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (22% van de markt). De groep is ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het nu nog aanhoudt voor 54,85% (o.a. Carglass, stootte in februari 2018 40% van de aandelen af). Gezien de matige vooruitzichten van de autosector richtte de groep een 3e divisie op via de overname van Moleskine (luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires). Gezien er vrijwel geen synergieën zijn tussen de verschillende divisies heeft D’Ieteren veel weg van een holding, waarvan de intrinsieke waarde volgens ons.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    D’Ieteren heeft zijn resultaat 2018 bekendgemaakt 8 maanden geleden - maandag 4 maart 2019
    Het is beter dan verwacht.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    De verkopen voor 2018 zijn met 6,9% gestegen en de winst met 15,8% (zonder belastingen en uitzonderlijke posten, op vergelijkbare basis). Dit is beter dan verwacht. De groep heeft marktaandeel gewonnen in autodistributie en glasreparaties voor wagens. Moleskine profiteerde van een sterk eindejaar en van het succes van niet-papieren producten (tassen, portefeuilles…). De groep rekent op een nieuwe tweecijferige groei van de winst in 2019 (voor belastingen en eenmalige posten).

    Koers op het moment van de analyse: 33,38 EUR

    D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (22% van de markt). De groep is ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het nu nog aanhoudt voor 54,85% (o.a. Carglass, stootte in februari 2018 40% van de aandelen af). Gezien de matige vooruitzichten van de autosector richtte de groep een 3e divisie op via de overname van Moleskine (luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires). Gezien er vrijwel geen synergieën zijn tussen de verschillende divisies heeft D’Ieteren veel weg van een holding, waarvan de intrinsieke waarde volgens ons tegenwoordig onder de koers ligt.  

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    D’Ieteren heeft nog maar eens zijn verwachtingen opgetrokken 1 jaar geleden - vrijdag 7 september 2018
    Wel manen een aantal factoren aan tot voorzichtigheid.

    Het aandeel is niet duur, maar gezien de onzekere vooruitzichten (o.a. structurele achteruitgang markt voor autoruiten, opmars autodelen) en de vraag wat de groep met haar grote cashvoorraad zal aanvangen, zijn we voorzichtig.
    HOUDEN.

    Degelijk eerste halfjaar

    Dankzij de sterker dan verwachte prestaties van de activiteiten autodistributie en vervangen van autoruiten, en dankzij een gunstiger fiscaal regime bij Moleskine, klokte de winst vóór belastingen en uitzonderlijke elementen 17,8% hoger af in het 1ste halfjaar.

    Op een groeiende Belgische markt (+2,6% qua volumes) steeg de omzet van de autodistributie met 9,4%, dankzij een groter marktaandeel en een hogere marktpositionering van de verkochte wagens (alsmaar meer SUV's). Het hefboomeffect speelde volop en de winst vóór belastingen en uitzonderlijke elementen spurtte 31,1% hoger.

    Bij de autoruiten steeg de omzet met 8,3% ondanks negatieve wisselkoerseffecten (harde winter, groter marktaandeel). Dankzij de investeringen van de voorbije jaren verbetert de rentabiliteit maar door de zwaardere schuldenlast (herfinanciering eind 2017) klom de bedrijfswinst vóór belastingen en uitzonderlijke elementen, en op vergelijkbare basis (lees: vóór de verkoop van het belang van 40% in Belron in februari) slechts 5,7% hoger.

    Moleskine geniet van een gunstiger fiscaal regime voor gepatenteerde producten en zag zijn omzet opveren (+12,5% in 1ste halfjaar), maar de rentabiliteit blijft zwak. D’Ieteren mikt nu, exclusief de verkoop van 40% in Belron, op een stijging van zijn bedrijfswinst met 10 à 15% in 2018 (vóór belastingen en uitz. elem.), t.o.v. +5 à 9% voorheen.

    Tweede jaarhelft zwakker?

    Los van de negatieve impact van de verkoop van 40% van Belron op het hele jaar 2018, wordt het 2de halfjaar wellicht gevoelig zwakker in de autodistributie, o.a. door de nieuwe WLTP-norm (wereldwijd gestandaardiseerde norm voor o.a. uitstoot en verbruik van auto’s en het bereik van elektrische wagens). Alles bij mekaar mikken we voor 2018 nog altijd op een winst in de buurt van die in 2017, met name ± 2 EUR per aandeel.

    Belangrijk vraagteken

    Gezien de verwachte winst en de koers die ruim onder de boekhoudkundige waarde (48,6 EUR) ligt, lijkt het aandeel goedkoop, maar toch blijven we voorzichtig. De décote van 18% is best gerechtvaardigd gezien de onzekerheid over wat er met de oorlogskas van 953 miljoen EUR zal gebeuren (17,25 EUR per aandeel!), temeer omdat de enige diversificatiepoging tot nu toe (Moleskine) geen succes was.

    Koers op het moment van de analyse: 40,08 EUR

    D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (22% van de markt). De groep is ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het nu nog aanhoudt voor 54,85% (o.a. Carglass, stootte in februari 2018 40% van de aandelen af). Gezien de matige vooruitzichten van de autosector richtte de groep een 3e divisie op via de overname van Moleskine (luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires). Gezien er vrijwel geen synergieën zijn tussen de verschillende divisies heeft D’Ieteren veel weg van een holding, waarvan de intrinsieke waarde volgens ons tegenwoordig onder de koers ligt.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 60,70 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 32,36 EUR
ISIN-code BE0974259880
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 0,72
Volatiliteit 21,39 %
Aantal bestaande aandelen 55.302.620
Beurskapitalisatie (in miljard) 3,25 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 2.168 EUR
Score corporate governance 5
Land België

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2019 (e) 2018 2017 2016
Dividend 0,78 0,70 2,66 0,67
Courante winst 3,48 0,85 2,08 0,92
Nettowinst 3,48 19,26 2,08 0,92
Courante cashflow 3,91 1,25 2,59 5,88
Netto cashflow 3,91 19,66 2,59 5,88
EBIT 5,63 2,11 1,78 2,47
EBITDA 6,06 2,51 2,29 7,53
Boekwaarde 49,04 46,94 28,10 30,09
Tastbare boekwaarde 45,49 43,50 24,77 9,96

Prestaties (in euro)

D'Ieteren Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 36,83 % 9,85 % 9,22 %
Rendement 6 maanden 64,68 % 7,89 % 9,55 %
Rendement 1 jaar 65,96 % 12,39 % 15,87 %
Gemiddeld jaarlijks rendement op 5 jaar 18,75 % 3,96 % 11,44 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2018 2017 2016 2015
Pay out - - 104,41 % 37,80 %
Current ratio - - 1,06 1,68
Return on equity - - 3,06 % 7,76 %
Total return on equity - - 3,06 % 7,76 %
Brutomarge - - 30,89 % 30,92 %
Nettomarge - - 0,80 % 2,23 %
EBIT marge - - 2,07 % 3,89 %
EBITDA marge - - 6,31 % 6,67 %
Belastingvoet - - 30,79 % 13,85 %
Gearing - - 15,94 38,81
Eigen vermogen/ Balanstotaal - - 42,58 % 50,55 %

Beursgegevens per aandeel

2019 (e) 2018
Dividendrendement 1,33 % 1,19 %
Koers/ Courante winst 16,87 69,06
Koers/ Courante cashflow 15,01 46,96
Koers/ Boekwaarde 1,20 1,25
Koers/ Tastbare boekwaarde 1,29 1,35
Koers / intrinsieke waarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 4,30 % -

(E) : raming

;