D'Ieteren BE0974259880

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
35,99 EUR 22/09/2017 17:35 Brussel
0,05 EUR (0,14 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
35,84 45,88  52 weken min max
-17,07 % Rendement 1 jaar
1,95 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    D'Ieteren boort markt voor carsharing aan 4 dagen geleden - dinsdag 19 september 2017
    De groep richtte in dit opzicht een filiaal op.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    D'Ieteren overweegt autoruiten deels af te stoten 3 maanden geleden - donderdag 8 juni 2017
    Doel is om zijn financiële positie te versterken om overnames te kunnen doen en inkomstenbronnen te vergaren buiten de autosector.

    Rekening houdend met het overnameparcours van de groep zijn we echter niet overtuigd. Bovenop de matige winstvooruitzichten is dit nog maar een reden om dit dure aandeel te verkopen.

     

    Waarom deze beslissing?
    Gezien de zwakke groeivooruitzichten in de autoactiviteiten (Belron + distributie van de VW-merken in België), die dit jaar nog 85% van de bedrijfswinst zonder uitzonderlijke elementen zullen vertegenwoordigen, kondigde D'Ieteren in december 2015 aan dat het van plan was te diversifiëren.

    Mocht D'Ieteren 40% afstoten van Belron, dat goed is voor minstens 60% van de waarde van de groep, dan zou het hiervoor 500 à 700 miljoen euro kunnen binnenrijven. Een som die de groep zou kunnen investeren en waardoor de diversificatiestrategie ongetwijfeld in een stroomversnelling zou terechtkomen.

    Terwijl de groep een paar jaar geleden nog erg optimistisch was rond Belron, denkt ze er vandaag helemaal anders over. Bovenop de toenemende concurrentie en de aanhoudende druk vanwege de verzekeringssector, is de markt voor autoruiten in de ontwikkelde landen namelijk in structureel verval (tragere snelheid, minder kilometers, wegen in betere staat... dus minder schade). Resultaat: ondanks de herstructureringen viel de bedrijfsmarge terug van 9,5% in 2011 tot 5,8% en zal ze o.i. niet meer opveren. Over de laatste 3 jaar tekende D'Ieteren trouwens waardeverminderingen op voor meer dan 280 miljoen euro!

    Geruststellend?
    In zee gaan met een financiële partner zal niet veel uithalen. Een echte industriële partner (verzekeringssector, autoreparatie...) daarentegen zou Belron wel kunnen boosten.

    Gezien het overnameparcours van D’Ieteren zijn we er echter niet gerust in. Zo had de groep 5 jaar nodig om de inkomsten uit de verkoop van Avis Europe te herinvesteren in Moleskine, een groep actief in luxenotitieboekjes, waarvoor D'Ieteren een fikse prijs betaalde en die sindsdien al teleurstelde.

    De groepsomzet klom in het 1e kwartaal met 10,2% op vergelijkbare basis. Dat is beter dan voorzien. Desondanks trok D'Ieteren zijn doelstellingen voor 2017 niet op: het tipt nog steeds op een winstgroei voor belastingen en uitzonderlijke elementen van 10%, puur en alleen dankzij Moleskine. Reden waarom D’Ieteren zijn doelstellingen niet verhoogt, is volgens ons o.a. omdat het fikse kortingen toekent in de autoverkopen om zijn marktaandeel af te schermen. In die mate zelfs dat de winst over het 1e halfjaar lichtjes zou kunnen terugvallen. Nadat 2016 door de waardeverminderingen werd gedrukt, mikken we voor heel 2017, op een winst per aandeel van 3,42 EUR.

     

    Koers op het moment van de analyse: 42,70 EUR

     

    D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (20 % van de markt); ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het voor 94,85 % aanhoudt (o.a. Carglass) en in luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires via Moleskine.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    D’Ieteren is op zoek naar een partner 4 maanden geleden - vrijdag 5 mei 2017
    Doel: zich verder diversifiëren.

    Het aandeel is duur.
    VERKOPEN.

     

    D’Ieteren is op zoek naar een minderheidspartner voor Belron (autoruiten) waarvan het 94,85% in handen heeft. Doel is om nieuwe middelen te genereren om zich verder te diversifiëren in activiteiten met een hoger groeipotentieel (wellicht alweer buiten de autosector). Het ziet ernaar uit dat de groep zich daadwerkelijk wil ontpoppen tot een holding Tot nog toe kan ze echter niet overtuigen (ze heeft er 5 jaar over gedaan om de inkomsten uit de verkoop van Avis Europe te herinvesteren).

     

    Koers op het moment van de analyse: 43,91 EUR

     

    D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (20 % van de markt); ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het voor 94,85 % aanhoudt (o.a. Carglass) en in luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires via Moleskine.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Goede cijfers voor D'Ieteren 5 maanden geleden - vrijdag 7 april 2017
    Maar de toekomst blijft onzeker.

    Het aandeel is duur.
    VERKOPEN.

     

    D’Ieteren zag zijn auto-inschrijvingen in maart klimmen tot 8,2%. Sinds begin dit jaar is dit aantal al met 9,5% gestegen. Ook is het marktaandeel van D'ieteren dit jaar lichtjes toegenomen (19,9% t.o.v. 19,6% in het 1e kwartaal 2016). Puike cijfers dus, maar toch vrezen we nog altijd voor de negatieve impact van de verwachte hervorming van de wetgeving rond bedrijfswagens (wellicht 60% van de groepsomzet).

     

    Koers op het moment van de analyse: 44,67 EUR

     

    D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (20 % van de markt); ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het voor 94,85 % aanhoudt (o.a. Carglass) en in luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires via Moleskine.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    D’Ieteren kondigde ontgoochelende vooruitzichten aan voor 2017 6 maanden geleden - woensdag 8 maart 2017
    En de prestaties van Moleskine stellen evenmin gerust.

     Minder dan 1 maand geleden trok D’Ieteren zijn doelstellingen 2016 op. Het resultaat 2016 was dan ook conform de verwachtingen. Beleggers werden echter ontgoocheld door de voorzichtige perspectieven 2017 en teleurstellende cijfers voor Moleskine, waardoor nog meer vragen rijzen rond het feit of de overname wel een goede zet was. Verkopen.

     

    Resultaat zoals verwacht
    De winst 2016 klom met 12,1% (voor belastingen & uitzonderlijke elementen). Rekening houdend met Moleskine ging de winst 13,9% hoger (2/3 van bijdrage besteed aan overnamekosten). De winststijging is afkomstig van de autoverkopen (+13%) en autoruiten (Belron; +7,8%). De bedrijfsmarge is vrijwel stabiel t.o.v. een jaar geleden (2,3% voor de autoverkopen, 5,8% voor autoruiten, zonder uitzond. elem.).

    De impact van de dieselgate op de autoverkopen was beperkt en tijdelijk. Het marktaandeel van D'Ieteren op de Belgische automarkt, waar de verkochte volumes met 10,4% stegen, zakte lichtjes (21,81% t.o.v. 22,34% een jaar ervoor) dankzij de nieuwigheden.

    In het 2e halfjaar was de winststijging vooral afkomstig van Belron (voor belastingen & uitzond. elem.) dankzij de verovering van marktaandeel, terugvallende verliezen in het VK... Maar over heel 2016 kwam de winst per aandeel uit op amper 0,91 EUR, gedrukt door zware waardeverminderingen bij Belron.

     

    Sombere vooruitzichten
    D’Ieteren tipt op een winststijging van 10% in 2017 (voor belastingen & uitzond. elem.), die volledig te danken zou zijn aan de consolidatie van Moleskine over 12 maanden (t.o.v. 3 maanden in 2016). De incentives beloofd aan het Belron-management zullen namelijk een negatieve impact hebben op de marge. In de autoverkopen lijkt de beste winstbijdrage waarop de groep hoopt ons ambitieus: het orderboekje viel er met 4% terug en wellicht zal de Belgische automarkt in 2017 krimpen. Bijgevolg zal de groep absoluut marktaandeel moeten inpalmen om deze doelstelling te halen

    Bovendien ontgoochelde Moleskine voor het 2e kwartaal op rij. De marge slonk (23,4% t.o.v. 27,2%) ondanks een stijging van de verkopen met 13,3%. En al lijkt dit te danken aan de investeringen in eigen winkels, toch is er reden tot bezorgdheid.

    Als Moleskine zijn resultaat met 10% kan opvoeren en Belron niet meer onder zware waardeverminderingen lijdt zoals in 2016, mikken we voor 2017 op een groepswinst per aandeel van 3,42 EUR.

     

    Koers op het moment van de analyse: 39,30 EUR

     

    D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (20% van de markt); ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het voor 94,85% aanhoudt (o.a. Carglass) en in luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires via Moleskine.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 45,88 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 35,84 EUR
ISIN-code BE0974259880
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 0,92
Volatiliteit 28,03 %
Aantal bestaande aandelen 55.302.620
Beurskapitalisatie (in miljard) 1,99 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 1.491 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 0,70 0,67 0,66 0,60
Courante winst 3,42 0,92 2,41 -0,03
Nettowinst 3,42 0,92 2,41 -0,20
Courante cashflow 6,10 5,88 5,43 4,23
Netto cashflow 6,10 5,88 5,43 4,06
EBIT 5,22 2,47 4,33 0,48
EBITDA 7,90 7,53 7,42 4,75
Boekwaarde 32,50 30,09 31,04 29,46
Tastbare boekwaarde 12,37 9,96 12,78 11,68

Prestaties (in euro)

D'Ieteren Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -12,34 % -1,45 % -4,05 %
Rendement 6 maanden -15,14 % 1,92 % -3,27 %
Rendement 1 jaar -17,07 % 11,80 % 8,01 %
Rendement 5 jaar 0,33 % 6,78 % 13,28 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2016 2015 2014 2011
Pay out 104,41 % 37,80 % - 14,11 %
Current ratio 1,06 1,68 1,61 1,66
Return on equity 3,06 % 7,76 % -0,11 % 21,03 %
Total return on equity 3,06 % 7,76 % -0,69 % 21,03 %
Brutomarge 30,89 % 30,92 % 30,93 % 28,96 %
Nettomarge 0,80 % 2,23 % -0,26 % 6,29 %
EBIT marge 2,07 % 3,89 % 0,47 % 5,88 %
EBITDA marge 6,31 % 6,67 % 4,65 % 9,02 %
Belastingvoet 30,79 % 13,85 % - 10,41 %
Gearing 15,94 38,81 3,40 39,74
Eigen vermogen/ Balanstotaal 42,58 % 50,55 % 47,25 % 40,76 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 1,95 % 1,85 %
Koers/ Courante winst 10,51 39,04
Koers/ Courante cashflow 5,89 6,11
Koers/ Boekwaarde 1,11 1,19
Koers/ Tastbare boekwaarde 2,91 3,61
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 4,98 % -

(e) : raming

In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en famille ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden