D'Ieteren

BE0974259880
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
41,55 EUR 16/07/2019 0:00 Brussel
0,00 EUR (0,00 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
32,36 41,80  52 weken min max
14,38 % Rendement 1 jaar
1,88 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

Hoe komen we tot ons advies?
Lees hier onze analyse.

Artikels

  • Analyse
    Wat gaat D’Ieteren met zijn cash doen? 26 dagen geleden - vrijdag 21 juni 2019
    De gebrekkige zichtbaarheid weegt op de koers.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    D’ieteren verhoogt zijn doelstellingen 1 maand geleden - maandag 20 mei 2019
    Dit is dankzij Belron.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    D’ieteren verhoogt zijn doelstellingen voor heel 2019 na de goede prestaties van dochter Belron, die haar kwartaalomzet met 12% zag stijgen t.o.v. een jaar eerder (+7,8% op vergelijkbare basis). D'Ieteren mikt nu op een minstens 25% hogere winst vóór belastingen en uitzonderlijke elementen (voorheen  "tweecijferige groei").

    Koers op het moment van de analyse: 36,70 EUR

    D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (22% van de markt). De groep is ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het nu nog aanhoudt voor 54,85% (o.a. Carglass, stootte in februari 2018 40% van de aandelen af). Gezien de matige vooruitzichten van de autosector richtte de groep een 3e divisie op via de overname van Moleskine (luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires). Gezien er vrijwel geen synergieën zijn tussen de verschillende divisies heeft D’Ieteren veel weg van een holding, waarvan de intrinsieke waarde volgens ons.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    D’Ieteren heeft zijn resultaat 2018 bekendgemaakt 4 maanden geleden - maandag 4 maart 2019
    Het is beter dan verwacht.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    De verkopen voor 2018 zijn met 6,9% gestegen en de winst met 15,8% (zonder belastingen en uitzonderlijke posten, op vergelijkbare basis). Dit is beter dan verwacht. De groep heeft marktaandeel gewonnen in autodistributie en glasreparaties voor wagens. Moleskine profiteerde van een sterk eindejaar en van het succes van niet-papieren producten (tassen, portefeuilles…). De groep rekent op een nieuwe tweecijferige groei van de winst in 2019 (voor belastingen en eenmalige posten).

    Koers op het moment van de analyse: 33,38 EUR

    D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (22% van de markt). De groep is ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het nu nog aanhoudt voor 54,85% (o.a. Carglass, stootte in februari 2018 40% van de aandelen af). Gezien de matige vooruitzichten van de autosector richtte de groep een 3e divisie op via de overname van Moleskine (luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires). Gezien er vrijwel geen synergieën zijn tussen de verschillende divisies heeft D’Ieteren veel weg van een holding, waarvan de intrinsieke waarde volgens ons tegenwoordig onder de koers ligt.  

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    D’Ieteren heeft nog maar eens zijn verwachtingen opgetrokken 10 maanden geleden - vrijdag 7 september 2018
    Wel manen een aantal factoren aan tot voorzichtigheid.

    Het aandeel is niet duur, maar gezien de onzekere vooruitzichten (o.a. structurele achteruitgang markt voor autoruiten, opmars autodelen) en de vraag wat de groep met haar grote cashvoorraad zal aanvangen, zijn we voorzichtig.
    HOUDEN.

    Degelijk eerste halfjaar

    Dankzij de sterker dan verwachte prestaties van de activiteiten autodistributie en vervangen van autoruiten, en dankzij een gunstiger fiscaal regime bij Moleskine, klokte de winst vóór belastingen en uitzonderlijke elementen 17,8% hoger af in het 1ste halfjaar.

    Op een groeiende Belgische markt (+2,6% qua volumes) steeg de omzet van de autodistributie met 9,4%, dankzij een groter marktaandeel en een hogere marktpositionering van de verkochte wagens (alsmaar meer SUV's). Het hefboomeffect speelde volop en de winst vóór belastingen en uitzonderlijke elementen spurtte 31,1% hoger.

    Bij de autoruiten steeg de omzet met 8,3% ondanks negatieve wisselkoerseffecten (harde winter, groter marktaandeel). Dankzij de investeringen van de voorbije jaren verbetert de rentabiliteit maar door de zwaardere schuldenlast (herfinanciering eind 2017) klom de bedrijfswinst vóór belastingen en uitzonderlijke elementen, en op vergelijkbare basis (lees: vóór de verkoop van het belang van 40% in Belron in februari) slechts 5,7% hoger.

    Moleskine geniet van een gunstiger fiscaal regime voor gepatenteerde producten en zag zijn omzet opveren (+12,5% in 1ste halfjaar), maar de rentabiliteit blijft zwak. D’Ieteren mikt nu, exclusief de verkoop van 40% in Belron, op een stijging van zijn bedrijfswinst met 10 à 15% in 2018 (vóór belastingen en uitz. elem.), t.o.v. +5 à 9% voorheen.

    Tweede jaarhelft zwakker?

    Los van de negatieve impact van de verkoop van 40% van Belron op het hele jaar 2018, wordt het 2de halfjaar wellicht gevoelig zwakker in de autodistributie, o.a. door de nieuwe WLTP-norm (wereldwijd gestandaardiseerde norm voor o.a. uitstoot en verbruik van auto’s en het bereik van elektrische wagens). Alles bij mekaar mikken we voor 2018 nog altijd op een winst in de buurt van die in 2017, met name ± 2 EUR per aandeel.

    Belangrijk vraagteken

    Gezien de verwachte winst en de koers die ruim onder de boekhoudkundige waarde (48,6 EUR) ligt, lijkt het aandeel goedkoop, maar toch blijven we voorzichtig. De décote van 18% is best gerechtvaardigd gezien de onzekerheid over wat er met de oorlogskas van 953 miljoen EUR zal gebeuren (17,25 EUR per aandeel!), temeer omdat de enige diversificatiepoging tot nu toe (Moleskine) geen succes was.

    Koers op het moment van de analyse: 40,08 EUR

    D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (22% van de markt). De groep is ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het nu nog aanhoudt voor 54,85% (o.a. Carglass, stootte in februari 2018 40% van de aandelen af). Gezien de matige vooruitzichten van de autosector richtte de groep een 3e divisie op via de overname van Moleskine (luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires). Gezien er vrijwel geen synergieën zijn tussen de verschillende divisies heeft D’Ieteren veel weg van een holding, waarvan de intrinsieke waarde volgens ons tegenwoordig onder de koers ligt.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    D'Ieteren trekt vooruitzichten op 10 maanden geleden - dinsdag 4 september 2018
    De autodistributie en autoruiten deden het in het 1e halfjaar beter dan we hadden verwacht.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN. 

    De groep trok haar vooruitzichten op en tipt nu op een winstgroei van 10 à 15% voor belastingen en uitzonderlijke elementen t.o.v. 5 à 9% voorheen.

    Over het 1e halfjaar klom de winst voor belastingen en uitzonderlijke elementen met 17,8%, en overschreed de groep onze ramingen voor 2 van de 3 divisies (autodistributie en autoruiten).

    Het 2e halfjaar zal zwakker zijn in de autoactiviteiten (o.a. door de invoer van de nieuwe WLTP-normen) maar de vooruitzichten ogen fraai.

    Koers op het moment van de analyse: 39,84 EUR

    D’Ieteren is de Belgische invoerder van de merken van de VW-groep (22% van de markt). De groep is ook actief in het herstel van autoruiten via Belron dat het nu nog aanhoudt voor 54,85% (o.a. Carglass, stootte in februari 2018 40% van de aandelen af). Gezien de matige vooruitzichten van de autosector richtte de groep een 3e divisie op via de overname van Moleskine (luxenotitieboekjes en schrijf- en reisaccessoires). Gezien er vrijwel geen synergieën zijn tussen de verschillende divisies heeft D’Ieteren veel weg van een holding, waarvan de intrinsieke waarde volgens ons tegenwoordig onder de koers ligt.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 41,80 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 32,36 EUR
ISIN-code BE0974259880
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 0,72
Volatiliteit 21,39 %
Aantal bestaande aandelen 55.302.620
Beurskapitalisatie (in miljard) 2,30 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 1.377 EUR
Score corporate governance 5
Land België

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2019 (e) 2018 (e) 2017 (e) 2016
Dividend 0,78 0,75 2,66 0,67
Courante winst 2,48 0,85 2,08 0,92
Nettowinst 2,48 19,26 2,08 0,92
Courante cashflow 2,91 1,25 2,59 5,88
Netto cashflow 2,91 19,66 2,59 5,88
EBIT 4,33 2,11 1,78 2,47
EBITDA 4,77 2,51 2,29 7,53
Boekwaarde 50,97 46,94 28,10 30,09
Tastbare boekwaarde 47,40 43,50 24,77 9,96

Prestaties (in euro)

D'Ieteren Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 17,19 % -0,09 % 4,18 %
Rendement 6 maanden 21,74 % 11,20 % 17,23 %
Rendement 1 jaar 14,38 % 0,71 % 11,48 %
Rendement 5 jaar 9,81 % 2,76 % 12,98 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2018 (e) 2017 (e) 2016 2015
Pay out - - 104,41 % 37,80 %
Current ratio - - 1,06 1,68
Return on equity - - 3,06 % 7,76 %
Total return on equity - - 3,06 % 7,76 %
Brutomarge - - 30,89 % 30,92 %
Nettomarge - - 0,80 % 2,23 %
EBIT marge - - 2,07 % 3,89 %
EBITDA marge - - 6,31 % 6,67 %
Belastingvoet - - 30,79 % 13,85 %
Gearing - - 15,94 38,81
Eigen vermogen/ Balanstotaal - - 42,58 % 50,55 %

Beursgegevens per aandeel

2019 (e) 2018 (e)
Dividendrendement 1,88 % 1,80 %
Koers/ Courante winst 16,77 48,94
Koers/ Courante cashflow 14,30 33,28
Koers/ Boekwaarde 0,82 0,89
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,88 0,96
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 4,61 % -

(e) : raming