Analyse
Spirit Aerosystems: rendement van 374% sinds ons eerste koopadvies! 6 maanden geleden - dinsdag 13 februari 2018
De groep is actief op de veelbelovende markt voor commerciële vliegtuigen.

Maar het aandeel is de laatste jaren fors geklommen en is tegenwoordig duur. Strijk uw winst op. We zullen dit aandeel niet meer opvolgen.
VERKOPEN.

De groep boekte in 2017 haar beste resultaat ooit dankzij de recordaankopen van de 2 grootste klanten. Over het jaar rustte ze 1 651 vliegtuigen uit, wat 4,2% meer is dan in 2016 (vooral de B737 van Boeing en de A320 van Airbus). De nettowinst (3,04 USD per aandeel) werd afgestraft door een uitzonderlijke last door een heronderhandeld akkoord rond de Dreamliner van Boeing. Zonder die last komt hij uit op 5,15 USD per aandeel, wat boven onze verwachtingen is. Verder zijn de vooruitzichten voor dit jaar even geruststellend. Gezien het recordniveau van het orderboekje (voor 47 miljard dollar eind 2017) kan Spirit zijn productieritme opdrijven zonder zijn strikt kostenbeheer in gevaar te brengen. Rekening houdend met de dynamische activiteit en de verlaagde belastingvoet (22%) in het zog van de fiscale hervorming in de VS kan men voor de volgende jaren tippen op stevige winstcijfers. We verhogen onze winstramingen tot 5,60 USD per aandeel in 2018 (5,40 voorheen) en 6 USD in 2019. (t.o.v. 5,80).

Koers op het moment van de analyse: 89,49 USD

Spirit Aerosystems, een ex-dochter van vliegtuigreus Boeing die in 2006 naar de beurs gebracht werd, ontwerpt en fabriceert onderdelen voor vliegtuigrompen (50% van de omzet), vleugels (25%) en motormantels (25%) voor vooral passagierstoestellen. De groep blijft een hechte band hebben met Boeing dat nog altijd goed is voor 85% van de omzet. Via de overname van de divisie vliegtuigbouw van BAE Systems in 2006 kreeg Spirit Aerosystems echter ook toegang tot het Europese Airbus, dat nu iets meer dan 10% van de omzet vertegenwoordigt. De groep rust ook regionale en zakenvliegtuigen uit, vooral van Bombardier en Gulfstream.

Deel dit artikel