Analyse
Roularta koopt vrouwenbladen 7 maanden geleden - woensdag 17 januari 2018
De groep kondigt de overname aan van de Belgische vrouwenbladen van de Finse groep Sanoma.

Tegelijk maakte het bekend dat het resultaat over 2017 in het rood zal stranden. Het aandeel blijft duur en riskanter dan het gemiddelde (4).
VERKOPEN.

Consolidatie

Roularta blijft op overnamepad en doet dit a.d.h.v. de liquiditeiten uit de verkoop van de tv-tak Medialaan (afgerond tegen eind 1e kw 2018). Na 50% van Mediafin (L’Echo, De Tijd) te hebben gekocht, lijft het een tiental Belgische vrouwenbladen in van het Finse Sanoma (Femmes d’Aujourd’hui, Flair, Gaël, Libelle...), die samen goed zijn voor een omzet van 78 miljoen per jaar. Sanoma kreunt onder de terugval van de reclame-inkomsten (de markt viel met 10% terug in 2017), is in volle turnaround en stoot activa af. Om de overname te financieren, zal Roularta aan Sanoma zijn titels gewijd aan bouw en renovatie afstoten en hierbovenop nog eens 33,7 miljoen euro storten. Een faire prijs gezien de bedrijfsmarges die de vrouwenbladen genereren (7%).

2017 in het rood

Roularta lijdt nog steeds onder de daling van de reclame-inkomsten, wat een negatieve impact heeft op de omzet en de marges, die vrijwel helemaal geslonken zijn door de stijging van de kosten (nieuwe projecten). In het 1e halfjaar lag de winst al laag (-91,5% t.o.v. een jaar voorheen, tot 0,10 EUR per aandeel), maar het 2e halfjaar zal nog erger zijn. Voor heel 2017 zal het bedrijfsresultaat in het rood stranden.

En erna?

In 2018 dreigt het resultaat (zonder uitzonderlijke elementen) amper stabiel te zijn. Maar rekening houdend met de meerwaarde uit de verkoop van Medialaan (11,60 EUR per aandeel!), zal de groep winst boeken. Vanaf 2019 zullen de lasten afnemen (geen schulden meer, einde duur leasingcontract). Roularta zet dus zijn strategie verder en hoopt dat, net als bij andere buitenlandse persgroepen, de schaalvoordelen gegenereerd dankzij de overnames (reclameregie, drukkerij, websites), de winstgevendheid hoger zullen drijven. Gezien de reclame-inkomsten steeds meer in de zakken verdwijnen van Google, Facebook…, wordt dit echter geen makkie. En al kan Roularta zijn bedrijfsmarge tot 7% drijven, dan nog zal de winst per aandeel in 2019 niet boven de 1,15 EUR uitkomen.

Koers op het moment van de analyse: 23,80 EUR

Deel dit artikel