Analyse
Ontex lanceert een winstwaarschuwing 6 maanden geleden - woensdag 31 januari 2018
De groep lijdt onder de stijging van de grondstofprijzen en moeilijkheden in Brazilië.

Anderhalve maand voor de bekendmaking van het resultaat 2017 heeft de groep haar winstgevendheidsdoelstelling verlaagd in het zog van de stijging van de grondstofprijzen en de moeilijkheden in Brazilië. De koers, die 20% lager ging op 3 maanden, lijkt hiermee rekening te houden.
HOUDEN.


De omzet klom in het 4e kwartaal met 7,2% (vergelijkbare basis, iets boven de verwachtingen van de markten) en met 5,5% over heel 2017. Maar de winstgevendheid doet het niet goed. Dit is, zoals we vreesden, te wijten aan de stijging van de grondstofprijzen (papierpulp, op olie gebaseerde grondstoffen; 2/3 van de kosten), maar ook aan de ontgoochelende prestatie van het Braziliaanse filiaal Hypermarcas (overgenomen in 2016, geconsolideerd sinds maart 2017, verlieslatend in het 4e kw). Brazilië lijdt immers onder een forse druk op de prijzen, waardoor de groep kampt met onvoorziene lasten. Resultaat: in Brazilië slonk de bedrijfsmarge voor afschrijvingen in het 4e kwartaal tot 3,8% (3x lager dan de marge van de rest van de groep). Over heel 2017 viel de globale marge terug tot 11,3% (12,5% in 2016, toen tipten we op 11,8%). We verwachten op dit vlak geen beterschap voor het 2e halfjaar 2018. Ook wordt het moeilijk om een even hoge omzetstijging te boeken als in 2017 (2016 was zwak). Brazilië zal een probleem blijven. Na de winstdaling per aandeel tot 1,54 EUR in 2017, tippen we op 1,64 EUR in 2018.

Koers op het moment van de analyse: 24 EUR

Ontex maakt luiers voor baby's (55 % van de verkopen) en volwassenen (33 %) en producten voor vrouwelijke hygiëne (tampons, … 12 %). Deze artikels worden verkocht aan supermarkten, ziekenhuizen en rusthuizen onder zijn eigen merken (38 %) of onder huismerken (62 %). De groep boekt 82 % van haar omzet in Europa, waar 12 van de 15 fabrieken gelegen zijn.

Deel dit artikel