Analyse
Carrefour voert een doortastend herstructureringsplan in 6 maanden geleden - woensdag 24 januari 2018
De groep, die al jaren teleurstellende prestaties neerzet, wil zo haar winstgevendheid opkrikken en haar toekomst veilig stellen.

Wel zal het een tijd duren voor de positieve gevolgen tastbaar zijn. HOUDEN.

In het langverwachte toekomstplan 2022 voorziet Carrefour de schrapping van 2400 banen op de Franse hoofdkwartieren. Ook op alle hoofdzetels wereldwijd wordt er gerationaliseerd. De aankoopdienst bv. wordt meer gecentraliseerd om lagere inkoopprijzen te bedingen. Verder wil de groep 273 Franse winkels afstoten en zullen de hypermarkten (te veel online concurrentie, consumenten kopen meer in supermarkten en buurtwinkels) worden verkleind. Tegen 2020 moet de groep zo 2 miljard euro op jaarbasis besparen. Carrefour wil van 2018 tot 2022 echter ook ±2,8 miljard euro investeren in e-commerce (nog in de kinderschoenen) om tegen 2022 een onlineomzet van 5 miljard te boeken. Ook sluit het partnerschappen, o.a. met Fnac Darty (inkoop elektronica) en de Franse webwinkel Showroomprivé. Overigens neemt supermarktketen Yonghui met het Chinese techbedrijf Tencent een belang in Carrefour China om de zaken er weer op gang te brengen. De samenwerking met Tencent moet ook leiden tot een betere klantendata-analyse en de invoering van digitale snufjes om makkelijker te winkelen. Verder stoot Carrefour de komende 3 jaar voor 500 miljoen niet-strategisch vastgoed af.

Koers op het moment van de analyse: 19,06 EUR

Met zo’n 12 300 hypermarkten, supermarkten, cash & carry's en buurtwinkels in 33 landen is Carrefour de grootste Franse distributiegroep. Ze behoort tevens tot de top in Europa en in de wereld. Bijna ¾ van de omzet wordt in Europa gerealiseerd, waarvan meer dan 45% in Frankrijk.

Deel dit artikel