Analyse
Bell Food blijft groeien in het segment van kant-en-klaargerechten 7 maanden geleden - dinsdag 16 januari 2018
De groep deed een bod op sector- en landgenoot Hügli.

Een interessante operatie. De fraaie vooruitzichten zitten volgens ons echter al ruimschoots in de koers.
VERKOPEN.

Na de overname van Hilcona en Eisberg doet Bell een overname in het segment van de kant-en-klaargerechten: zo deed de groep een bod op Hügli. Via de operatie, die eind mei afgerond zou moeten zijn, zou Bell zich op deze aantrekkelijke markt kunnen versterken, zowel op het vlak van omzet als winstgevendheid. In de toekomst zou de divisie een omzet van ±1 miljard Zwitserse frank moeten genereren, goed voor meer dan 25% van de groepsomzet van Bell. Op die manier zal de groep alsmaar minder afhankelijk zijn van de prijsschommelingen van varkensvlees. Op korte termijn zou de operatie geen al te grote impact moeten hebben op het resultaat. Op middellange termijn mikt de groep echter op flink wat beterschap (o.a. dankzij synergieën op het vlak van de kosten). De groep zal de operatie financieren a.d.h.v. leningen en eigen kapitaal (in dit opzicht zal ze weldra een kapitaalverhoging lanceren). Overigens kondigde ze aan dat ze voor 2017 wellicht een puik resultaat zal bekendmaken en bijgevolg een dividend van 8 CHF bruto uitkeren (boven onze verwachtingen). In afwachting handhaven we onze winstramingen per aandeel op 26,50 CHF voor 2017 en 27,50 CHF voor 2018.

Koers op het moment van de analyse: 466,00 CHF

Bell is een Zwitsers bedrijf; verkoopt fijne vleeswaren (37% van de omzet), vers vlees (30%), gevogelte (13%), bereide maaltijden (13%), vis en schaaldieren (5%)... via de merken Bell, Abraham, ZIMBO, Môssieur Polette et Hilcona. De groep boekt het grootste deel van haar omzet in Zwitserland (65%). Duitsland volgt op de tweede plaats met 19%. In Zwitserland bedraagt haar marktaandeel van 25%.

Deel dit artikel