Analyse
Ahold Delhaize in de tegenaanval 6 maanden geleden - woensdag 24 januari 2018
In 2017 moest de koers van Ahold Delhaize, net als die van heel wat sectorgenoten, rake klappen incasseren. Een overdreven reactie volgens ons.
Ahold Delhaize in de tegenaanval

Ahold Delhaize in de tegenaanval

De distributeur heeft immers alle troeven in huis om als één van de winnaars in zijn sector uit de bus te komen. De recentste omzet- en winstcijfers gaven alvast de positieve toon aan.
KOPEN.

Fusie Ahold Delhaize

In juli 2016, een goed jaar na de aankondiging, fuseerde het Belgische Delhaize met het Nederlandse Ahold tot Ahold Delhaize, een distributiereus met een jaaromzet van bijna 63 miljard euro, wekelijks 50 miljoen klanten en ruim 6600 winkels onder 19 lokale uithangborden in 11 landen: België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Tsjechië, Servië, Griekenland, Roemenië, Indonesië, Portugal en vooral niet te vergeten de VS.

Voorts runt de groep 2 volwaardige webshops: Peapod voor voedingswaren in de VS en Bol.com voor niet-voedingsproducten in Nederland en België. Ahold Delhaize behoort tot de grootste voedingsdistributiegroepen ter wereld.

Grote Amerikaanse voetafdruk

Ondanks de Europese roots van Delhaize en Ahold ligt de hoofdmoot van de activiteiten in de VS. De groep opereert er via verschillende ketens (Food Lion, Hannaford, Stop&Shop, Giant, Martin’s, bfresh), vooral in de staten langs de oostkust, en is er nr. 1 of 2 in 80% van zijn verzorgingsgebied. Het moet er vooral opboksen tegen grote spelers als Wal-Mart Stores of Kroger en kleinere lokale concurrenten.

Daarnaast voeren de Duitse discounters Aldi en Lidl (die laatste is er pas sinds juni 2017 actief) in de VS steeds meer druk uit op de bestaande retailers door fors uit te breiden en een prijzenoorlog te ontketenen.

Tot slot is er ook de dreiging van Amazon die sinds midden vorig jaar via de overname van Whole Foods Market de markt van de “bakstenen” winkels aanboort. De onlinevoedingsverkoper Peapod uit de Ahold-stal neemt van zijn kant alleen al zowat 5% van de onlinevoedingsverkopen in de VS voor zijn rekening (1 à 2% van de totale voedingsverkopen in de VS).

Sterke positie in Europa

De 2e belangrijkste markt is Nederland, waar Ahold met de Albert Heijn-supermarkten marktleider is (±35% marktaandeel). Hier baat het ook drogisterijen (Etos) en slijterijen (Gall & Gall) uit en heeft ze een erg succesvolle webshop, Bol.com, die de Nederlandse en Belgische markt bedient.

Met de Delhaize-winkels neemt België slechts een bescheiden plaats binnen de groep in. De zaken lopen er momenteel wat stroef en het marktaandeel (circa 24%; nr. 2 na Colruyt) staat er onder druk. Ook in Oost- en Centraal Europa is de groep met haar lokale uithangborden nummer 1 of 2 op al haar markten.

Schaalvoordelen door fusie

De grootgrutter is goed op weg om de aangekondigde synergieën van 750 miljoen euro in 2019 (op jaarbasis) te realiseren of zelfs te overschrijden. Zo wordt er o.a. op de kosten bespaard door het samenvoegen van centrale diensten (dubbele afdelingen, hoofdkantoren en functies vallen weg) en kunnen er lagere inkoopprijzen bij de leveranciers worden bedongen.

Hiervan moet 500 miljoen (of ±0,40 EUR per aandeel) doorstromen naar de winst, terwijl de overige 250 miljoen zal worden gebruikt om in de concurrentiestrijd klanten aan te trekken via promoties en de prijzen te verlagen.

Goed gewapend

Ahold Delhaize zag al heel vroeg in dat het zijn aanbod van fysieke winkels moest aanvullen met een internetkanaal. In 2012 nam het de onlinewinkel Bol.com over, waarmee het intussen al heel wat ervaring opdeed op het vlak van online shoppen.

In 2017 boekte de groep ruim 2,4 miljard euro omzet online (3,8% van totale omzet). Tegen 2020 hoopt ze, inclusief de verkoop van derden op Bol.com, 5 miljard (nu 2,8) te halen. Intussen bouwt ze ook haar digitale klantengetrouwheidsprogramma’s verder uit via data-analyse, om zo persoonlijke aanbiedingen en promoties te kunnen doen.

Waardering en evaluatie

Ahold Delhaize staat financieel stevig in zijn schoenen (gezonde balans met weinig schulden, genereert volop kasmiddelen). Ook de winstmarges zouden voort moeten klimmen (bedrijfsmarge zonder eenmalige elementen 3,9% in 2017, 3,7% in 2016).

Daarnaast gaat de groep in 2018 voor 2 miljard euro eigen aandelen inkopen (1 miljard in 2017) en die (minstens) deels vernietigen. We verwachten dat de volgende jaren de winst per aandeel en het dividend (de groep heeft de intentie om 40 à 50% van de winst zonder uitzonderlijke elementen uit te keren) gestaag zullen toenemen).

Tot slot is Ahold Delhaize aantrekkelijk gewaardeerd (koers-winstverhouding, dividendrendement,…) tegenover de meeste van zijn Europese en Amerikaanse sectorgenoten.

Koers op het moment van de analyse: 18,70 EUR

Deel dit artikel