Analyse
Orange : doelstellingen zonder verrassingen 8 maanden geleden - maandag 11 december 2017
Orange maakte een tussentijdse balans op van zijn strategie en stelde nieuwe doelen voorop tegen 2020.

De groep mikt zoals verwacht op een lichte stijging van de bedrijfswinst. We handhaven ons advies.
HOUDEN.

Halverwege het plan "Essentials 2020" bevestigde Orange zijn strategische koers, die gebaseerd is op de kwaliteit van zijn netwerk. Die keuze blijkt ook te werken, zeker in Frankrijk (61% van het bedrijfsresultaat) waar de concurrentie nochtans scherp is (4 grote spe-lers t.o.v. 3 in veel andere Europese landen). Dankzij haar beter netwerk kan de groep hogere tarieven blijven hanteren dan de concurrenten en een comfortabele rentabiliteit behouden (gaat ook opnieuw in stijgende lijn). Orange ligt ook voor op schema met de uitrol van zijn glasvezelnetwerk in Frankrijk en Spanje (11% bedrijfsresultaat). De groep, die in 2016 weer aanknoopte met groei, maakte ook haar verwachtingen tegen 2020 bekend. Die stroken met onze verwachtingen. Het bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen zou op vergelijkbare basis moeten afklokken op +2% dit jaar, om dan te versnellen in 2018 en ook in 2019 en 2020 toe te nemen. Het jaardividend zou tussen 2017 en 2020 minstens 0,65 EUR moeten bedragen (tegen huidige koers brutorendement van 4,5%). Dat gulle dividend is dan ook een van de hoofdtroeven van dit aandeel. Onze winstramingen blijven ongewijzigd op 0,95 EUR per aandeel voor 2017 en 1,04 EUR voor 2018.

Koers op het moment van de analyse: 14,57 EUR

Orange (ex-France Télécom) is de grootste Franse telefoonoperator (vaste en mobiele telefonie, internet, televisie …). De groep is ook goed ingeplant in Spanje, Polen en België (Mobistar). Ze mikt op Afrika en het Midden-Oosten om haar groei te stimuleren.

 

Deel dit artikel