Analyse
Overname Opel stimuleert omzetgroei Peugeot 10 maanden geleden - donderdag 26 oktober 2017
De hamvraag is echter of de rentabiliteit zal volgen.

Opel moet nog geherstructureerd worden, en dat wordt geen makkelijke klus. De beloofde synergie-effecten zitten volgens ons al grotendeels in de koers verrekend.
HOUDEN.

Zoals verwacht kreeg de omzetgroei van Peugeot een forse opkikker in het 3de kwartaal door de overname op 1 augustus van Opel: de omzet klokte 31% hoger af t.o.v. een jaar eerder. Maar ook zonder Opel was er een omzetstijging van 7%, o.a. dankzij meerdere nieuwe modellen in het populaire SUV-segment (Peugeot 3008, 5008, ...). Het is echter afwachten in welke mate die omzetgroei zich ook zal vertalen in rentabiliteit. Alles zal afhangen van de mate waarin Peugeot erin slaagt om Opel (dat al sinds 1999 niet meer winstgevend is!) terug op de rails te krijgen. Een grote uitdaging, die ook nog eens bemoeilijkt wordt door het feit dat Peugeot tegelijkertijd zelf meer moet investeren in de elektrificering van zijn gamma en wereldwijd ook niet al te sterk staat. Momenteel profiteert de Franse autobouwer wel van het goede vormpeil van de Europese automarkt (goed voor 70% van de omzet, incl. Opel), maar als de economische groei in Europa in de toekomst een versnelling zou terugschakelen, riskeert ook de autosector dat te doen. Voorlopig laten we onze winstprognoses ongewijzigd op 2,20 EUR per aandeel voor 2017 en op 2,50 EUR voor 2018.

Koers op het moment van de analyse: 20,06 EUR

Het Franse PSA Peugeot Citroën is de tweede grootste autoconstructeur van Europa, met een aandeel van 5,2% van de de wereldmarkt ; realiseert 32% van zijn omzet buiten Europa. Naast de autodivisie omvat de groep ook een leverancier van onderdelen (Faurecia), een transport- en logistiekbedrijf (Gefco), financieringsbedrijven overkoepeld door PSA Finance, een divisie scooters en bromfietsen, een afdeling die motoren en versnellingsbakken verkoopt en Process Conception Ingenierie (industriële uitrustingen).

Deel dit artikel