Analyse
Carrefour: een koopje na de koersval? 11 maanden geleden - vrijdag 15 september 2017
Hoewel het er al even op leek dat de Franse distributiereus stilaan zijn zaakjes weer op de rails kreeg, is de strijd blijkbaar nog lang niet gestreden.

Eind augustus moest Carrefour een stevige winstwaarschuwing uitsturen, die de grootste koersdaling in één beursdag ooit veroorzaakte voor het aandeel. Is het nu interessant om te kopen? We denken van niet. Houden mag wel.

Meer omzet, lagere marges

Begin juli maakte Carrefour nog vrij goede en zelfs beter dan verwachte omzetcijfers over het 2de kwartaal (+6,1%) en het 1ste halfjaar (+6,2%) bekend. Wel stipte de groep aan dat ze in Frankrijk haar promotieinspanningen had opgevoerd om haar marktaandeel te verdedigen, vooral in het segment van de hypermarkten (23% van de groepsomzet), waar E. Leclerc een te duchten concurrent is. Bij de halfjaarresultaten blijkt nu, zoals gevreesd, dat de prijsverlagingen stevig aan de winstmarges vraten. De bedrijfswinst van de groep (excl. eenmalige elementen) over de 1ste jaarhelft kelderde met 12,1%, de nettowinst zelfs met 39,5%.

2017 wordt minder goed

Terwijl voorheen voor 2017 nog gemikt werd op een omzetstijging van 3 à 5% (zonder wisselkoerseffecten) rekent Carrefour nu nog slechts op 2 à 4%. Voorts wordt nu ook verwacht dat de bedrijfswinst (zonder eenmalige elementen) zo’n 12% zal dalen. We schroeven alvast onze winstramingen per aandeel aanzienlijk terug, van 1,24 naar 0,65 EUR voor 2017 (1,01 EUR in 2016). In afwachting van maatregelen die de nieuwe topman vóór het einde van dit jaar zal aankondigen, tippen we voorzichtig op 0,70 EUR in 2018 (1,38 voorheen) en 0,76 EUR in 2019.

En wat nu?

Hoewel Carrefour geen activiteiten heeft in de VS (waar de recente intrede van internetgigant Amazon in de fysieke supermarktbranche de hele sector op zijn grondvesten deed daveren) blijft ook de Franse distributeur niet gespaard van de aan de gang zijnde revolutie (nieuwe concurrentie, constante prijsdruk, internet…). Ondanks de talrijke herstructureringsinspanningen kon Carrefour nog altijd niet de gepaste strategie vinden om winstgevende groei te boeken. Overigens kan de expansie in de opkomende landen (niet overal een succes) de terugval in Europa niet opvangen. De gekelderde koers houdt o.i. rekening met de neerwaarts bijgestelde vooruitzichten. Bij gebrek aan troeven zouden we ook geen gokje op een spoedig herstel wagen.

Koers op het moment van de analyse: 16,91 EUR

Met zo’n 11 800 hypermarkten, supermarkten, cash & carry's en buurtwinkels in meer dan 30 landen is Carrefour de grootste Franse distributiegroep. Ze behoort tevens tot de top in Europa en in de wereld. Bijna ¾ van de omzet wordt in Europa gerealiseerd, waarvan meer dan 45% in Frankrijk.

Deel dit artikel