Analyse
Biedt de voetbalsector u beleggingsopportuniteiten? 1 jaar geleden - vrijdag 2 juni 2017
In de sector wordt flink wat kapitaal gegenereerd. Kunt u hiervan een graantje meepikken?
Biedt de voetbalsector u beleggingsopportuniteiten?

Biedt de voetbalsector u beleggingsopportuniteiten?

Helaas is dit niet zo simpel. Beleggingsopportuniteiten zijn hier immers dun gezaaid.

 

Een lucratieve business

Voetbal, de populairste sport ter wereld, trekt alsmaar meer (tv-)kijkers aan. Hierdoor vergaren de betrokken partijen flink wat poen: voetbalclubs, gokbedrijven, omroepen, sponsors, enz. Ook doen de internationale voetbalinstanties, de FIFA en de UEFA (Europa) er alles aan opdat de sector nog meer zou opbrengen.

In Europa is de Champions League hiervan een mooi voorbeeld. Aan die competitie, waarnaar elk land 2 ploegen mag sturen, nemen in principe enkel landskampioenen deel. Maar vanaf 2018 zullen Engeland, Spanje, Duitsland en Italië, waarvan de ploegen de afgelopen jaren bij de besten van de Champions League hoorden, 4 ploegen afvaardigen (16 van de 32 deelnemende ploegen). Doel is de competitie en voetbal in het algemeen nog aantrekkelijker te maken en er nog meer inkomsten uit te putten.

In dit kader namen de rechten om competities op tv uit te zenden de laatste jaren fors toe. Zo klommen de nationale en internationale uitzendrechten voor de Britse Premier League van 2009/10 tot 2017/18 met gemiddeld 14% per jaar. Deze stijgende trend trekt investeerders aan: 75% van de clubs van de Premier League (winstgevendste competitie) is in handen van buitenlandse investeerders.

 

Vermijd voetbalclubs

Ook u kunt eigenaar worden van een deel van het kapitaal van een voetbalclub door aandelen te kopen. Diverse Europese clubs zijn op de beurs genoteerd. Manchester United bv. noteert op New York. De 22 andere beursgenoteerde Europese clubs maken deel uit van de index Stoxx Europe Football. De belangrijkste zijn in volgorde van beurskapitalisatie: Juventus Turijn, Borussia Dortmund, AS Roma, Ajax Amsterdam en Olympique Lyonnais. 

In het verleden stelde hun koersevolutie teleur. Tal van clubs blijken dan ook niet winstgevend. De toenemende inkomsten van de Europese clubs (1996 tot 2015: gemiddeld +9,3% per jaar, aldus de UEFA) konden de stijgingen van de lonen namelijk niet compenseren. En dit terwijl deze 63% van de kosten uitmaken en over dezelfde periode jaarlijks gemiddeld 10,3% hoger gingen. 

Bovendien is beleggen in een voetbalclub erg riskant. Want al werden dankzij de invoer van de Financial Fair Play in 2011 de financiën van de clubs gesaneerd, toch kampen ze nog steeds met hoge schulden. Ook zijn hun financiële resultaten vaak afhankelijk van hun sportieve prestaties (erg onregelmatig). Zo zijn de Europese clubs sinds 2013 over het algemeen winstgevend, maar zijn ze rekening houdend met hun financiële en fiscale lasten, uiteindelijk verlieslatend. En de clubs die de meeste inkomsten binnenrijven, zijn diegene die de grote sterren kunnen strikken.

Geen enkel aandeel van voetbalclubs is o.i. het kopen of houden waard.
Verkopen.

 

Bedrijven in sportuitrustingen: 2 zwaargewichten

Voetbal is een uitstekende etalage voor sportuitrusting. De groepen die de sector domineren zijn het Amerikaanse Nike en het Duitse Adidas: zij rusten respectievelijk 21% en 19% van de Europese clubs uit. Erna volgen bedrijven die deel uitmaken van grote confectiemerken: Puma, eigendom van Kering Group (9%), Umbro van Iconix Brand (5%), Kappa van BasicNet (4%), Diadora (van Geox) en Under Armour, dat maar weinig actief is op het vlak van voetbal, maar wel volop aan het groeien is in de sportsector.

De koers van Nike ging bergaf door de zwakke verkopen in de VS. De groep beschikt echter over een internationaal groeipotentieel en is in staat de hoge winstgevendheid te handhaven. Het aandeel is geen koopje.
Houden.
 

De koers van Adidas werd geboost door de benoeming van de nieuwe directie die in de volgende jaren een fikse groei van de omzet en de winstgevendheid belooft. De koers ligt te hoog. 
Verkopen.

 

Videogames: match FIFA/PES

Elk jaar verschijnen de laatste voetbalgames van het Amerikaanse Electronic Arts (FIFA) en het Japanse Konami (Pro Evolution Soccer of PES). De laatste jaren staan de FIFA-games duidelijk op kop (versies 2016 en '17 gingen 10x meer over de toonbank dan PES). FIFA 17 is zelfs de 3e meest verkochte game ooit voor PlayStation 4.

Electronic Arts lanceerde de laatste jaren kwaliteitsvolle games (o.a. FIFA) en profiteerde van het overweldigend succes van online gaming. De koers is echter overdreven gestegen.
Verkopen.

Konami Holdings is actief in andere domeinen dan videogames en tipt op een winstijging per aandeel van 4% voor 2017/18. Onvoldoende om het koerspeil te rechtvaardigen.
Verkopen
.

 

Weddenschappen: afblijven

Voetbalweddenschappen zijn goed voor ±60% van de winst van bedrijven actief in sportweddenschappen (ook casino's, poker...). In 2016 boekten ze recordwinsten, vooral dankzij Euro 2016 en het gebruik van smartphones, waardoor op elk moment kan worden gegokt. Logisch dus dat die bedrijven bereid zijn voetbalclubs te sponsoren. Zo staan hun namen op 45% van de voetbaltruitjes van de teams van de Britse Premier League. De sector presteert het best in het VK gezien de regelgeving er minder strikt is dan elders in Europa. De bekendste groepen zijn PaddyPower Betfair, Ladbrokes Coral, GVC Holding (Bwin) en Kindred Group (Unibet). 

Geen enkel aandeel van deze groepen is koopwaardig.

 

Omroepen: betwiste rechten

De Europese media en telecomoperatoren leveren een bittere strijd om de uitzendrechten op nationale, internationale en Europese voetbalkampioenschappen. En gezien combinatiepakketten (tv, internet, telefoon) in Europa stilaan de norm worden, is de inzet des te hoger. Door abonnees te verleiden met een voetbalaanbod neemt het aantal internet- en telefonieklanten namelijk duurzaam toe. 

Bijgevolg werd de laatste jaren alsmaar meer geld op tafel gelegd om uitzendrechten te verkrijgen. In het VK gaven telecomoperator BT en de operator actief in satelliet-tv Sky 6,95 miljard euro uit om de uitzendrechten op de Premier League over de periode 2016/19 (70% meer dan de rechten over 2013/16) onder elkaar te verdelen. 

De uit de pan rijzende rechten wegen echter op het rendement van de investering. Operators hebben er trouwens op gewezen dat ze deze stijgende trend niet eeuwig zullen ondergaan!

BT investeerde in 2012 in uitzendrechten op Britse voetbalcompetities om zijn tv-aanbod te verrijken, wat een goede zet was. Het trok zo talrijke abonnees aan voor zijn andere diensten (internet, telefoon). De beurskoers veerde hierdoor op maar viel dan weer terug door operationele moeilijkheden in andere divisies.
Houden.
 

Proximus en Telenet. De uitzendrechten op de Jupiler League voor de periode 2017/20 kosten naar schatting iets minder dan 250 miljoen euro (+16% t.o.v. de periode 2014/17). Voo en Telenet wonnen al de eerste ronde van de veiling. Proximus onderhandelt om het kampioenschap verder te mogen uitzenden. De bedragen die op het spel staan, liggen lager dan die in het VK en hebben dan ook een kleinere impact op de resultaten en de vooruitzichten van beide groepen. 
Proximus: houden. Telenet: verkopen.

 

Technologie

EVS: kopen!
Het Belgische EVS Broadcast Equipment staat vooral bekend om zijn hard disk recorders waarmee vertraagde sportbeelden voor grote sportevenementen worden gemaakt. Zijn systemen, waarmee 90% van de regiewagens zijn uitgerust, zijn dé referentie. 2017 wordt voor de groep een overgangsjaar. Maar wij vertrouwen erop dat de verkopen vanaf 2018 zullen opveren gezien de klanten van EVS tegen dan een nieuwe investeringscyclus zullen inzetten (zullen investeren in Ultra High Definition of 4K en IP-technologie).

Deel dit artikel